Sida 1 av 1

Wake up kit?

InläggPostat: 29 maj 2009, 23:30
av SuperjetLuleå
Funderar på att handla ett wake up kit från protec. Någon som har erfarenhet av detta eller något annat att rekommendera?

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 31 maj 2009, 10:18
av Hydro
Skulle inte rekommendera det....finns bättre kit

Satsa på wamiltons performance kit
Bild

https://www.wamiltons.com/index.php?main_page=product_info&cPath=26&products_id=25

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 20 juni 2009, 12:04
av Robin
Hur många hästar ger ett wamiltons kitt?

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 20 juni 2009, 14:31
av Hydro
Robin skrev:Hur många hästar ger ett wamiltons kitt?


Ca 27 hästar till...men hästarna är inte allt.

Det är oftast botten vridet man vill åt...om man nu inte race:ar

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 21 juni 2009, 01:32
av Robin
Okej...Men finns det inget lite billigare kitt som fungerar bra??
Skulle gärna vilja ha wamiltons kitt men det är lite väl mycket pengar för en annan.

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 21 juni 2009, 14:01
av Hydro
Robin skrev:Okej...Men finns det inget lite billigare kitt som fungerar bra??
Skulle gärna vilja ha wamiltons kitt men det är lite väl mycket pengar för en annan.


Jo det kostar en slant....Börja med att köpa en B-pipa i år.
Sen köper du nästa år ny matta, footholders och impeller.

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 21 juni 2009, 22:21
av Eee
Hydro skrev:
Robin skrev:Hur många hästar ger ett wamiltons kitt?


Ca 27 hästar till...men hästarna är inte allt.

Det är oftast botten vridet man vill åt...om man nu inte race:ar


Hur lyder receptet för ett bra botten vrid?

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 21 juni 2009, 23:17
av Hydro
För att få ett så bra botten vrid som möjligt...så bör dessa prylar bytas.

1. B-Pipa helst wamiltons(Wammer b-pipa som är portad)
2. Öka kompressionen(ADA topp med 35cc domes)
3. Tändningen(MSD Enhancer eller Total loss som är det bättre men betydligt dyrare)
4. Byt ut OEM reedsen.
5. Porta cylindrarna(Ger en hel del)
6. Impeller(Freestyle modellerna av skat trak eller solas)
7. Aluminium svänghjul(om man nu inte har total loss)

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 22 juni 2009, 12:18
av Robin
Är det direktbetalning eller betalar man när man får hem grejjerna på wamiltons hemsida?
Hur lång tid tar det ungefär att få hem grejjer?

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 22 juni 2009, 12:47
av kajan
Betala med E-kort, på visa
Tar en ca 14 dagar
sen får du betala tull också

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 22 juni 2009, 13:46
av Robin
Vad kostar tullen ungefär om man ska beställa hem en pipa?

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 22 juni 2009, 13:51
av Eee
Robin skrev:Är det direktbetalning eller betalar man när man får hem grejjerna på wamiltons hemsida?
Hur lång tid tar det ungefär att få hem grejjer?


Handlade från Wamiltons för några veckor sedan. Betalade varorna med visa, inom några timmar fick jag ett mejl där jag fick godkänna fraktkostnaden ($50), efter jag hade godkänt det i mejl drogs det från mitt konto. 8 arbetsdagar senare fanns paketet på posten. På följesedeln stog det att jag hade betalat $20 för prylarna istället för $170 och jag behövde inte betala någon tull.

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 22 juni 2009, 16:29
av Robin
OKej....
Behöver man göra nånting åt förgasarna om man montera på en b pipe?

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 22 juni 2009, 17:11
av Hydro
Robin skrev:OKej....
Behöver man göra nånting åt förgasarna om man montera på en b pipe?


Jepp...du måste bestycka om förgasarna men det följer med munstycken.

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 22 juni 2009, 17:56
av Robin
Okej
Tack för alla svaren!
Återkommer när jag har fler funderingar! :)

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 5 augusti 2010, 11:57
av Niclas
Är det nån här som har provat protec kittet, såg att nån här inte rekomenderade det kittet.

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 5 augusti 2010, 22:42
av kajan
Hej !

Själv har jag inte kört med Pro-tec kittet, men något liknande dvs pipan och 760 motor ett tag med orginal topp
Efter det så bytta jag topp och efter ett tag till prova jag att byta pipa Till en Riva red pipe
Har också provat på B-pipa Mod och orginalpipor
Kan säga att dom som klankar ner på en Pro-tec pipa har nog inte haft den rätt inställd, det är tre skruvar som man skall ställa vattenflödet i pipan på
Gör man det rätt efter hur man vill köra och kopplar slangarna rätt och använder en flow controll så får man ett dj-vla drag i maskinen. Ps jag har även kört maskiner med fel inställning o felkopplade slangar
Personligen tycker jag att det är ingen skillnad mellan Pro-tec och B-pipa MEN det är f-n så mycket lättare att montera en B-pipa och även komma till i motorrummet med den på
Men varför skall man göra det lätt för sig, så därför kör jag med en torrpipa nu

Mvh kajan (Väntar på höst stormarna nu)

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 6 augusti 2010, 09:45
av Niclas
Ok det låter ju mer lovande om protec kittet :-)
Då blir det att köpa ett sånt till nästa sommar!

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 8 augusti 2010, 11:45
av Niclas
Jag såg att det fanns en pipa från protec som hette Mach II. Den skulle visst vara bra och ge 37% mer effekt. Jag undrar om den pipan skulle fungera bättre med protec toppen, än Mach I pipan med topp som är det vanliga wake up kittet. :?:

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 10 augusti 2010, 20:32
av Niclas
Ingen som har nån aning om man ska satsa på mach I eller mach II tillsammans med protec toppen ? :shock:

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 11 augusti 2010, 01:24
av kajan
Hej Niclas

Har kollat på Mach II lite nu
Det ser ut som det är en pipa som levererar mycket på topp farten/dvs mest för bankörning
Och grymt klyddig att montera med elektroniskt vatten system
Ingen pipa jag skulle lägga pengar på/bara min personliga uppfattning som freerider
Anledningen för att jag inte kör med min Pro-tec pipa är vikten/inget annat

Mvh kajan

Re: Wake up kit?

InläggPostat: 11 augusti 2010, 01:43
av kajan
Ps Här har du lite att läsa ;)
Det är hämtat från http://www.x-h2o.com/showthread.php?343 ... e-superjet
Och där finns mer att läsa

complete list of pipes for the superjet
Please add experiences you have to this thread and I will update this post.

Factory Pipe B pipe -Limited chamber
Great all around power, light weight / low, proven #1 pipe !! (great low end, great top end up to 7000 rpm) care is needed with the 3 head pipe bolts and making sure the coupler is clean useing windex when installing.

Factory Pipe B pipe -Mod chamber
Great all around power, light weight / low, proven #2 pipe !! (very close to limited pipe but moves the low end up 150 rpm and ads it on top) care is needed with the 3 head pipe bolts and making sure the coupler is clean useing windex when installing.

Factory Pipe B pipe -blaster mod chamber
Needs some "clearancing" of the chamber and the gas tank (heat gun).
Uses two lord mounts.
Easy to install/remove

Factory Pipe B pipe -blaster mod/mod chamber
it is a shortened (about 1") and welded version of the center bleed Blaster Mod pipe chamber. The application would be about the same as the TNT chamber


Factory Pipe B pipe -TNT Chamber
*This was a mod design from the mid 90's in an attempt to find more power on the pro mod race ski's. Really needs at least a big bore to really utilize its potential. keep in mind, that this pipe may work great in one boat, and then not in others. It all about the setup.
*TNT "limited" Great all around pipe.. not as much low end as a limited factory but still very good.. hard to tell which is a limited or Mod chamber unless you have had a few, very easy to install/remove after some beating for clearance. I would call this my #3 choice on a limited super jet.


FPP Type 4 Dry Pipe
*sick sounding but clogged as well. Made more power than the Coffmans by far I feel. Not real heavy...about the same as Speedwerx
hits hard down low as long as you put minimal water in the water box and great mid and top end power.
*with alot of time adjusting water injection points and amounts, can be a very good hitting pipe with better top end. Some people have trouble with mounts and couplers coming apart but with time takin installing clean parts and time with maintinace they stay together..


FPP Type 4 High Rev (Black chamber)

FPP Type 8
This is a race only pipe. Heavy

FPP Type 9
Current Race pipe and high rev pipe. great race pipe.
Downside is a pain to install, l lots of maintanace.

Pro-Tec Mach I

Pro-tec Mach II
good pipe adds a little on the bottom but the top goes to the moon ! great race pipe ! Downside is a bitch to install, lots of cooling lines, lots of adjustments, heavy, lots of maintanace.


Pro-tec black
A great low buck pipe with good all around power but comes with a price of funky mounts that "all holes" only line up with the use of a pro-tec head, heavy in wieght, been known to crack. But once again if the time is took to keep up on tighting mounts can be a great pipe. IF 2" is added to the chamber this pipe hits like bricks !!

Coffman - Sizzler Pipe
Great pipe.. hits very well.. light weight, good mounts.. I have had great luck with this pipe all the way to big bores.

Coffman - wet pipe -it is a 3 pcs that looks like a B Pipe.
decent low end, but almost no hit and top end nonexistent. Easy to work on/around.

Coffman - Dry Pipe, similar to the type 4
mild IMO and it clogged a couple of times. HEAVY pipe!!!

Coffman Lightining
I spent some time on this pipe.. never got it working very well at all..But man it looks good !

Coffman "Rocket series" pipe
It was the "Up" style pipe they made for a while with the Granite looking speckled coating on it. Very similar in design to the Riva "Red" pipe and Pro-Tec "Up" pipes. They made decent power but they are kinda heavy like most cast pipes. Would be a good choice for a low budget build if you came across one cheap.


Speedwerx Freestyle
Known For making great power down low and all across the power band -Clogs easy -Hard to tune -Slightly heavy.

Speedwerx Race

RIVA - Red Cast Pipes, similar to older ProTec
great mid to topend power, heavy, hard to work on/around. great pipe that will work great all the way to big bore.. The mounts need attention, Its a little heavy but still a great pipe.

RIVA- Spec 2 pipe, looks like a minature dry pipe.

RIVA - Freeride,
*same as FPP Type 4, but some say there are some differences in the chambers.
*with alot of time adjusting water injection points and amounts, can be a very good hitting pipe with better top end. Some people have trouble with mounts and couplers coming apart but with time takin installing clean parts and time with maintinace they stay together..

R&D - Limited Pipe,
again, similar to the B Pipe

R&D - Wet pipe (looks like a dry pipe)
comparable to the factory type9 great mid and top

R&D - REV
great race pipe and the name says it all. "rev" Downside is a bitch to install, lots of cooling lines, lots of adjustments, lots of maintanace.

PSI Superjet pipe
looks kinda like a stock Kawi 550 pipe with a FPP 1/2 pipe on it. I'd never had heard of one of those before till I saw his, I thought PSI just did Sea-Doo stuff . . . . he says it makes good power though.