Trimpipa jetski så funkar det!

En förklaring hur jetski våt och torrpipa trimpipor funkar i stora drag
Superjet,Kawasaki sxr,Octane etc

Trimpipa jetski så funkar det!

Inläggav Admin » 19 november 2014, 20:49

Kolla in och lär er lite om hur våt resp torrpipa funkar.
torr pipa.JPG


Vad du bör tänka på innan du köper pipa eller
Hur du får ut mest av det du har.

Tänkte skriva lite om hur man tar ut max ur sin pipa o motor , det krävs lite mer modifieringar än montera pipan och dra kylslangarna rätt. Det finns två typer av pipor torrpipor och våtpipor.Torrpipan är vattenmantlad utan kylvattenspray i avgaserna, medans våt pipan inte är vattenmantlad och har kylvattenspray i avgaserna. De flesta torrpipor levererar effekt från 5000-7500 varv medans våpiporna levererar mellan 3000-6500varv , jag själv föredrar torrpipor för de ger mycket högre toppeffekt . Piporna fungerar på så sätt dom skapar en pulsvåg i pipan.pulsvågen skapar ett vacum i pipan på ca 6psi som suger luft bränsle blandning genom motorn och överfyller cylindern ända ut i headern ,för att sedan vända och bilda ett över tryck på ca 6psi och trycker in överskottet i cylindern precis innan kolven stänger avgasporten. Det skapar ett övertyck i cylindern , med andra ord kompressormatar pipan motorn därav ökar effekten markant och allt detta på den millisekund avgasporten är öppen.

Pulsvågen fungerar bara i ett smalt varvtals område, utanför området är motorn slö och orkeslös tex om man bara monterar en factorydrypipe på en kawasaki sx-r blir motorn stendöd på lågavarv för att senare ylatill på topp blir inte vidare körbart,driftsäkert eller kul och köra ,vad ska man göra då för att få en rapp driftsäker motor som drar från låga varv, går som ett skott på topp och håller för fullgas repor över hela sjön utan att skära,nypa och spika sönder kolvarna?

Pipa,tändkurva,comp,kolvspel,squishhöjd och bränsle går hand i hand .För att få en jämn effektkurva måste man höja tändning och kompression för att öka effekten på låg och mellanregistret när pipan är utanför sitt effektområde, men när pipan är i sitt effektområde ökar fyllnadsgraden i motorn och den verkliga kompressionen i motorn ökar. Det och oktantalet på bränslet sätter taket på hur mycket tändning, kompression och hur tight squishhöjd man kan köra utan att motorn spikar sönder, även om man kan ha mer kompression på låga varv.

För att få ut maxeffekt i låg , mellanregistret och på toppvarv utan kompromisser behövs en fullt programerbartändning typ Igni pro,Ignipower, Hpi till kawa och Epic,Hpi till yamma.( Glöm tändbyglar ,tändförställare , enhancers mm de går inte att få ut max effekt med dem utan att ha sönder motorn.)Med programerbar tändning kan man maxa förtäningen varv för varv över hela registret ,tex 30 grader mellan 2000-5000 retardera successivt från 5000 när pipan kommer i sitt effektområde från 30-12 grader till pipan ger maxeffekt vid 7000, ligga kvar på 12 grader mellan7-8000 ,öka successivt 12-18grader 8-8500 när varvet passerar pipans effektområde och fyllnadsgraden sjunker i motorn igen och varvtals stopp vid 8500 ,på så sätt får man ut så mycket som möjligt på låg och mellanregistret utan få problem med spikningar när pipan komressormatar motorn.Kompressionen höjer man så mycket som motorn klarar på toppvarv där pipan ger mest effekt, det blir en kompromiss på låg och mellan varv annars spikar motorn sönder på topp, ca 15-1 räknat på hela loppet och platt kolv brukar bli bra med V-power.Kolvspelet bestäms av temperaturen i cylindern och kylningen av cylindern ,när man trimmar motorn ökar temeraturen på för bränningen och kolvarna expanderar mer, medans cylindern kyls av hela sjön.Pga det expanderar cylindern mindre än kolvarna ,kolvarna behöver mer rum att expandera på för att inte nypa . 0.05mm extra brukar räcka till men det är inte hugget i sten, det varierar pga olika förbrännings temp och kylning på olika setuper. När spelet är rätt blir det samma som original när motorn är varm.

Squish höjden ,det är viktigt att den inte är för liten,för då spikar motorn och rasar snabbt .För stor squish höjd är inte skadligt för motorn den blir bara slöare,jag
använder ett dataprogram att räkna fram squish hastigheten och på så
sätt få ett mått att utgå ifrån, 1.4 mm fungerar på kawa 800 med 26cc
domes på v-power, 1.25mm spikar sönder.Mindre squish ger bättre gassvar
på låg och mellan.För att se om motorn spikar, kör hårt en liten stund ,men
inte fullt mer än 10 sekunder i taget ifall motorn spikar,tag bort toppen och
titta på kolv toppen . Om den ser blästrad ut under squish bandet är det
för litet ,syns det ingenting är det ok.

För att ytterligare öka effekten på låg o mellan kan man använda elektronisk vatteninsprutning ,för att ändra hastigheten på pulsvågen i pipan genom att kyla avgaserna.Man kan på så sätt bredda pipans arbetsområde och få ett bredare rigister,det styrs av en styrbox och en solinoid som styr mängden vatten och vid vilket varv
vattnet slås på o av, TEX en R&D drypipe till yamma 701 är designad att
köras med vatteninsprutning och går inte bra utan. En factory b-pipe våtpipa har 3st ställ bara vattenmunstycken på headern så man kan flytta
effektbandet upp o ner som man vill ,fixerat vatteninsprut som går hela tiden bra för låg o mellan men sämre på topp ,de får fint register men saknar klippet på topp. Med elektronisk vatten insprut kan man öka effekten på topp och fortfarande ha samma fina låg o mellanregister som förut, genom att minska det fixerade vattnet till ett minimum precis så inte slangarna smälter när den elektroniska vatteninsprutningen stänger av på topp och få ett minimum av vatten i avgaserna som bromsar pulsvågen o mer effekt
på höga varv. Hoppas att det här kan vara till hjälp när ni ska montera pipa
på era maskiner, ska skriva lite om cylinder portning också när jag får tid.

MR.TURBO
Användarvisningsbild
Admin
Site Admin
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 31 januari 2009, 18:12

Återgå till Trimpipor jetski så fungerar det

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst