Tommy Jacobsson Sveriges fader för jetski

Här ligger artiklar från några förare och andra personer som påverkat
jetski intresset senaste 10 åren som skrivit här

Tommy Jacobsson Sveriges fader för jetski

Inläggav Admin » 19 november 2014, 21:25

Hej!

Nu faller höstmörkret och de flesta Jetsi´s hamnar på torra land ett bra tag framöver. Då kan det vara kul med en story från tidernas begynnelse, d v s då jetski-sporten föddes i Sverige!
Jag som skriver detta heter Tommy Jacobsson och är kanske skyldig till att denna hemsida finns, det var nämligen jag som en gång fick uppdraget att dra igång Jetski sporten i Sverige.
tommy j.jpg

Under hela 80-talet arbetade jag hos generalagenten för Kawasaki, med ett par mellanår hos Yamaha. Ganska snart såg jag att det som skapade stora volymer, landsvägshojarna, tog all kraft och roliga saker som cross-cyklar och Jetski´hanterades med höger hands lillfinger. Efter ett par år bad jag att få ta hand om dessa produktgrupper och lade upp planer för detta. Crosshojarna ökade sin marknadsandel från jumbo-platsen till nummer ett på tre år tack vare att Kaworna blev bättre produkter men framförallt att en rejäl satsning gjordes. Nu vädrade även Kawa´s svenska ledning möjligheter för Jetski´s.
tommy ja.jpg

Till år 1986 beställdes ca 500 Jetski´s till den svenska marknaden. Nu gällde det att finna en bra strategi för att sälja dessa. Det blev två spår, tävlingsverksamhet och uthyrning. Det sistnämnda löstes med att ett större rikstäckande etablerat Hyrföretag köpte in en stor mängd maskiner som franchisades ut, oftast 5-15 maskiner till varje franchisetagare. En del fann bra platser för sin verksamhet, andra hittade aldrig rätt med platser eller upplägg på sin verksamhet.
tommy jacobs.jpg

Tävlingsbiten löstes med att Svera, Svenska Racerbåtsförbuntet och Svemo, Svenska Motorcykelförbundet som det hette då, kontaktades och det blev Svera som valdes att ta upp Jetski på sin agenda.
tommy jacobss.jpg

Första året 1987 kördes ett RM med 550cc modellen och en Cup för 300cc maskiner, som f ö var en otroligt slö encylindrig maskin som oftast förekom i uthyrningsverksamheten. Sporten tog sig ganska fort och redan de första åren var licenserna uppemot 100st. SM tilldelades sporten 1988 och snart var våra Vikingar Tony Larsson, Oscar Helgesson , Jocke Ahlberg, Mats Harra Örtendahl m fl ute på segertåg i Europa och USA.
tommy jaco.jpg

Att organisera en föreningsbaserad verksamhet som SVERA gör kräver ett engagemang av klubbar, medlemmar och förare. Prio ett blev att få igång ett antal klubbar och ganska snart var ett tiotal klubbar spridda över landet igång. Snart blev vi också delaktiga i UIM, Internatioella Racerbåtsförbundet med säte i Monaco,. Jag blev delegat i Jetski kommittén och det var livat på våra möten – sydländska delegater var då som nu inte helt lätta att göra med!
Försök gjordes att få igång ett samarbete mellan mellan UIM och IJSBA, men ivriga anhängare av båda flankerna kom sällan överens.
tommy jac.jpg

Jag lade ner mycket jobb i UIM och skrev bl a en tjock regelbok för Jetski och fick godkänt en namnändring av sporten till Aquabike Racing med olika disciplinnamn, ex vis Aqua-cross, d v s det som vi kör idag. I regelboken fanns även discipliner som Aqua Speedway - namnen tycker jag fortfarande är bättre än Jetski, och om det fokuserats på dessa namn tror jag att vi hade haft ett mer internationellt gångbart namn på vår sport idag.
tommy jacob.jpg

Efter att ha varit borta från sporten ett antal år för att bilda familj och byta jobb mm blev det en nystart för 3 år sedan då min son fastnade för Jetski nästan helt utan påverkan från sin far. Eric blev riktigt biten av sporten, något som jag stöttat i vått och torrt, men det är en helt annan historia!
tommy jacobsso.jpg

När man nu ser på sporten och jämför med hur det var förr är det mesta sig likt. I Sverige sliter vi med tillstånd, att få igång fler klubbar och rekrytera nya förare. Det som är en stor och positiv skillnad är de juniorsatsningar som gjorts och att spridningen i åldrar är större än i början. Utomlands verkar det vara som förr, två förbund som inte kan bli sams, UIM och IJSBA, mycket olika kvalitet på tävlingarna. Ibland , i vissa länder läser man hellre mellan raderna, än själva raderna i regelboken osv
tommy jacobsson.jpg

Framtiden, hur ser den då ut? Det verkar som om vi trots rådande ekonomiska förutsättningar kan stärka sporten. I år var jag tillbaks i USA för Erics deltagande i WORLD JETSKI FINALS. Förra gången jag var där var för 25 år sedan, och det är en riktig vitamininjektion att få vara med på ett sådant enormt häftigt race – nu skall det trimmas hemma i garaget!
Hoppas vi ses vid alla roliga Jetski (AquaCross?)-tävlingar som kommer att arrangeras framöver!

Namn Tommy Jacobsson
Ålder Aldrig för gammal för Jetski, i mitt fall 57 år
Meriter SM Modified (kawa 550) En gång på pallen 1990.
Totalt 5.a 1989, 6:a 1990, och sedan ständig trea i Veteranklassen sedan 2009!
Bor Tibro
Yrke Säljare hos Electrolux (en gång säljare, alltid säljare!)
Familj Margaretha och barnen Eric, Lovisa och Hanna
Intresse Dum fråga, Jetski och övrig Motorsport!
Användarvisningsbild
Admin
Site Admin
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 31 januari 2009, 18:12

Återgå till Svensk Jetski historia från forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst