Impeller vs effekt och andra faktorer

Filmer,bilder eller text hur du kan göra allt från
justeringar,installationer & reparationer till jetski

Impeller vs effekt och andra faktorer

Inläggav Nesam » 22 november 2019, 18:50

Varje vattenskoter är unik i skrovets design,vikt och hästkrafter. Vissa är utformade för att bära 1 person och idag finns det några tillgängliga som kan bära upp till 4 personer samt last.
Med en varierande mängd förare och gods varvid vikten bärs på vissa vattenskotrar kan variera mycket. Ju mer tyngd som transporteras desto mer botten kraft behöver du för att komma upp på plan i en snabbare takt. Även om varje vattenskoter är utrustad med bra allround impellers gör tunga laster det svårare för motorn att svara så snabbt. Man kan oftast justera impellern för att tillgodose olika behov.

Dra en vatten skidåkare är ett bra exempel på när ytterligare botten dragkraft är fördelaktigt. Den önskade prestanda med större farkost användas för rekreation är vanligtvis mer botten kraft effektanpassad vilket kan uppnås genom reducering av pitchen hos impellern vilket sålunda begränsar volymen som tillåts passera genom pumpen. När vattenskotrar och impeller tillverkar utforma en impeller är deras mål att nå den absolut bästa prestanda och effektivitet möjligt för olika PWC pumpar och förse dig med både botten och toppfarten utan att behöva kompromissa.Tyvärr är det inte alltid fallet OEM impellern är utformad för att rymma en mängd olika användare så de brukar göra en bra allround impeller. Varje fall är annorlunda vilket är förarnas prestationer,önskemål och vad den ska användas i för typ av körning.Du kan också välja att lägga till fler hästkrafter så kommer du till en punkt när impellern helt enkelt inte är tillräckligt aggressiva för att ge den extra prestanda som matchar den nya kraften. Så var försiktig när man tittar på siffrorna som används för pitch,det kan vara vilseledande. Ta en titt på Q & A på impeller tillverkares hemsidor bla impros för att kanske bli lite klokare

Hästkrafter:Med de många olika tillverkare och modeller som finns idag finns det också olika storlekar på motorer. Ett vanligt antagande i denna bransch är desto mer hästkrafter du har kräver högre pitch på impellern vilket inte nödvändigtvis är fallet när en impeller är utformad.
Mängden hästkrafter figurerade in med vikten, topp rpm nivå och många andra faktorer. Det finns många kritiska saker att tänka på inom utformningen av en impeller som bestämmer den totala belastningen och varvtal för vattenskotrar kommer att ha. Stigningen hos en impeller kan luras på grund av de många geometriska skillnader i impeller konstruktioner även från en tillverkare finns ingen korrelation i stigning mellan olika impeller modeller.
De utgör inte din vattenskoters prestanda vid acceleration och toppfart men är helt enkelt stignings utvecklingen av den yttre bladvinkeln.

Om man till exempel skulle jämföra en standard impellers pitch med en proffs designad från Skat-Trak och att mäta aggressiviteten hos impellers så vore det en felaktig referens. Den rekommenderade pitchen för varje unik design är baserad på prestanda som är anpassat för varje specifik modell och motorstyrka.Förhållandet mellan pumphjulet och pumpens utlopps munstycke (nozzel) diameter är också viktigt för prestandan hos vattenskotern.
Alla impeller rekommendationer är baserade på varje vattenskoters original nozzel (diameter).

Höjd över havet kan spela en viktig roll i vattenskotrars prestanda. Stora förändringar i höjdskillnad gör att bla Impros minskar stigningen av den befintliga impellern för att låta motorn gå på högre varvtal. Använda impeller som var avsedd för havets prestanda begränsar motorn eftersom bristen på syre till din motor inte gör det möjligt att köra på sin topp prestanda i kombination med en impeller anpassad till havsnivå. Om du är högre än 4000 meter över havet rekommenderar vi att du väljer 1 pitch kombinationen lägre än vad rekommendationen listorna generellt rekommenderar. Detta gör att din motor varvar upp för att komma upp snabbare och högre än den ursprungliga original impellern eller den normalt rekommenderade impellern.
impeller_pitch.jpg
impeller_pitch.jpg (32.46 KiB) Visad 2671 gånger

För mer detaljer och fördjupning läs "impeller och pumphus skola"

Källa:Impros

Översatt:Jetski in Sweden
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Återgå till Instruktioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst