Clean up Superjet cylinder

Filmer,bilder eller text hur du kan göra allt från
justeringar,installationer & reparationer till jetski

Clean up Superjet cylinder

Inläggav Nesam » 22 november 2019, 16:16

Tänkte försöka visa hur ni gör en ”cleanup” av en cylinder och syftet är att få snabbare och bättre flöde in i cylindrarna vilket bidrar till en piggare/vassare motor.Om man kikar på en standard cylinder så ser man ganska snabbt att det är massproducerade saker och passformen mellan foder och själva godset är oftast dålig eller rent av usel,en rejäl kant på x antal millimeter förekommer.
Vad jag använde till detta var dessa maskiner och verktyg:

Multi slip eldriven
Liten pennslip tryckluftsdriven (denna är xtremt smal vilket var kanon)
Silvertejp
Slip papper (underskatta inte det) Aluminiumsticka och en trasig tumstocks del (fästa sandpapper på,trä=spänst alu=formbart)
Passare (att jämföra likhet/olikheter i portar)
Har man en vinklad dremmel så är det ett stort + men det hade inte jag.
En jvla massa tid,stadig hand och tålamod
Verktyg.JPG


Började med att tejp cylindern med silvertejp invändigt för att inte skada fodret,det är ett pyssel och jag fick aldrig till det mellan portarna så ja skippade den.Tejpen störde mig och givetvis så fick ja mindre repor när ja ”slant” med slipen men den ska hornas ändå så dom försvinner. Viktigt är att ni tejpar Hela cylindern,det är mycket lätt att komma åt när man tar i och ur slipen att man tappar koncentrationen vilket gör att man nuddar fodret.
Tejpad.JPG


När man börjar slipa är det viktigt att man försöker bibehålla fasningen/hur det är vinklat i själva porten dvs slipa bort materialet som tar upp plats i porten men bibehåll proportioner/vinklarna.
För en ”cleanup” så gör ni en så slät och fin övergång till fodret som det går,det ska se ut som om foder och cylinder är 1 stycke men rör inte fodret.
Jag ”raspade” med slip och grov-rasp el slipstift i början för att ta bort mycket material sen användes sandpapper både på alu-sticka samt träpinnen genom porten underifrån cylindern. Det blev lättare att se/slipa bort där det behövdes för ett bra flöde och på så vis blev även ”gången” till porten slät och fin.Slutligen putsades porten för hand med små bitar av sandpapper till det såg bra ut.
Verktyg Ni.JPG


Med en vinklad dremmel är det enklare tyvärr hade jag ingen sådan.
När jag ändå höll på portade ja även upp fodret och gjorde avfasningar i samma vinkel som cylindern hade vilket blev ca 1,5 mm.Även vissa portar breddades något. Passaren användes för att mäta att portarna blev lika stora och den kan även användas i utblåset för att kolla att det är jämn tjockt genom att ”gnugga” det över hela kanalen. Putsa/slipa bort det som sticker ut eller avviker och jämför även att dom är lika varandra.
Verktyg N.JPG


Original ej "cleanup"
Original superjet.JPG


"Clean up" & ngt portad
Clean up Super.JPG


Passare att kolla av/jämföra när man håller på.
Passare avgasp.JPG


Som en notis angående portning så är alla portar vinklade mot ett centrum i cylindern där dom möts.
Tydligen är det så att Yamaha har sina riktade mer bakåt vilket ger bättre bottendrag medans Kawasaki har dom mer mot centrum vilket ger mer rejs/högre varv. Att modifiera med detta är inget jag vet så mycket om och uppmanar därför ingen att laborera med det.Hoppas kunna lära mig om det och kunna kanske visa hur man gör.
En annan ganska enkel sak är att kapa fodret längst ner på insugs sidan. Kapa den Max så mycket som avfasningen är dvs den avfasning som underlättar när man monterar kolvarna så dom trycker in ringarna.Detta gör att man vinner några millimeter i flöde mellan cylinder och block som man kanske ser på bilden.Har inte gjort det än men kommer att göra dvs på bilden är det Inte gjort.


Nästa projekt här kommer att bli ”epoxy fylla” blocket och anpassa det till cylinder. Hoppas kunna få det klart inom snart framtid och publicera det här.
Jetski-in-Sweden och ”Mrturbo” tar inget ansvar om något går galet om ni utför det som skrivs,se detta istället som intressant och lärorik läsning.

Om ni på något sätt känner er osäkra på hur ni går tillväga Gör inget dumt utan ha allt som de är eller lämna in till kunnig personal.

På återseende!



Mvh:Jetski-in-Sweden.se
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Återgå till Instruktioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst