Tvätt av kylkanalerna instruktion

Filmer,bilder eller text hur du kan göra allt från
justeringar,installationer & reparationer till jetski

Tvätt av kylkanalerna instruktion

Inläggav Lelleflow » 7 november 2015, 22:48

Jag tänkte att jag lägger ut lite bilder och info hur man kan tvätta kylkanalerna.

Det hela bygger på att man skapar en cirkulerandekrets på kylvattnet.

Det började med att jag ville konservera jetskin för några årsen och har utvecklats lite.
20101003227 JSIS.jpg
2010

2010 ville jag få bort saltkristaller som jag upptäckte i kylkanalerna. Då användes ett tvättmedel som kallas "salt terminator" och används inom båtbranschen.

Nu med lite mer erfarenhet vet jag att även oförbränd olja och saltkristaller kan orsaka en del problem framför allt om man kör med B-pipe setup.
För att få bort detta behöver man antingen köra två olika medel eller en combi produkt.
Eftersom jag jobbar med "CIP tvätt" (Cleaning in Place) så har jag tillgång av produkter för detta ändamål. Kör man t.ex. messdadels i sötvatten kan man använda sig av en avfettare i stället.
IMG_3293 JSIS.jpg
2015

Det man behöver tekniskt är en balja (kärl), pump, slang och tvättmedel.
Man placerar en balja bakom jetskin, kopplar en pump från baljan till inkommande kylvattenslang (flush anslutning), led tillbaka vattnet från bypass:er och avgasrör till baljan.
IMG_3294 JSIS.jpg
2015

Provkör först med vatten.
Var vaksamma att man starta jetskin först och sen startar pumpen till kylvattnet. Känn på cylinder och pipa så inte vattnet/tvättvätskan blir för varm och därmed ej kyler tillräckligt. Stäng då av och låt vattnet/tvättvätskan svalna.
Läs instruktioner på tvättmedlet gällande tvätt tid och skyddsutrustning.
Det finns mycket att skriva i detta ämne. Vid intresse, ställ frågor så ska jag försöka svara.
XSream DVX SS900
Superjet 2010
Lelleflow
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 18 juli 2010, 08:00

Återgå till Instruktioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst