Problem med total loss

Hjälp,beskrivningar,intressant och lärorikt,koppling av kylslangar trimpipor
Instruktioner,filmer om impeller lagning jetski trim allt från topplock etc

Problem med total loss

Inläggav Superfly » 30 april 2009, 00:43

vet inte om det här kommer på rätt ställe, men hittade inget annat ställe som passar...nåja, som topic så har jag problem med msd total loss tändsystemet, körde hela förra sommaren med det utan problem ända tills slutet av sommaren som den började gå sämre efter ett tag, för att till slut stanna...lät den vila i en 15-30 min, sen gick den helt perfekt...i 5-10 min, tills den stannade igen, trodde i dåläget att det var nåt annat men kollade om den tände och det gjorde den inte så lastade på den å for hem och försökte se om jag kunde hitta nåt fel men inte, så provade igen några omgångar i vattnet men det var samma sak varje gång går perfekt i ca 5-10 min för att sen gå sämre och till slut stanna....vila ett tag för att sen göra exakt samma sak igen..hoppas att det finns nån som har några bra ideer.att tilägga är att detta är den äldre typen av total loss med 1 tändspole ist för 2, har diskuterat lite med customski och vi hade väl mer eller mindre kommit fram till att det var tändspolen som var problemet men hade varit kul att få nån annan åsikt också, speciellt när det är svårt(för mig iaf) att få tag i en tändspole.. :(
Superfly
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 april 2009, 23:55
Ort: jokkmokk

Re: Problem med total loss

Inläggav Nesam » 30 april 2009, 04:55

Hej!
Har en tråd som det passar på så ja flyttar den dit senare (under Trim etc) men inte hela världen...
Jvligt svårt att veta vad som felar och hur "ser" spolen ut?
Har en msd spole liggande av äldre sort som jag tror är ok om de skulle va intresant?
Vad har du för tändning är den programerbar eller är den av äldre sort?

Välkommen förresten,hoppas du kommer trivas här!

Mvh
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Problem med total loss

Inläggav Superfly » 3 maj 2009, 16:00

Hej!
Tackar så mkt, jag kommer nog trivas som jetten i vatten.. :) .
Det är den programerbara msd tändningen men den äldre med 1 spole. och jag skulle nog vara intresserad av spolen om den är av rätt sort, kollade på min och den hette Pn 4292.
Ska ta och testa maskinen bara isen har gått här uppe å se om den fortfarande gör samma sak, om det hade kommit fukt nånstans att det var nåt sånt, men det är nog att vara alltför positiv.. :)
Superfly
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 april 2009, 23:55
Ort: jokkmokk

Re: Problem med total loss

Inläggav Nesam » 4 maj 2009, 14:57

Har kolllat min men jag hittar inget nummer men det är en med 1 spole och av äldre modell,röd till färgen.
Kan skicka bilder på den om det skulle bli aktiellt men provkör först vem vet under kan ske 8-)
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Problem med total loss

Inläggav Superfly » 17 juli 2009, 21:24

Hej !

Har inte lyckats få till tändsystemet ännu..måste tillägga att jag inte har haft tid att ta itu med den.. :evil:
men skulle ut å åka för att se om felet var kvar. men testade starta den i garaget innan, men nu var den helt död, kollade gnistan, men den tände inte alls nu, och det har den ju gjort alltid innan, den kan tända till nån gång om jag slår ava och på tändningen flera gånger..men bara en gnista, började fundera på om det är pickupen som är dålig eller nåt, tror att det bara är en på gamla total loss, kommer ju två kablar ut från svänghjulssidan, men har då ändå för mig att det var bara en..men om du hade kunna slänga upp en bild på din spole så hade det varit sjysst, ska kolla om jag kan se nåt fel på pickupen..om jag nu får bort svänghjulet dvs..för det känns ändå som om tändspolen är felet..
Superfly
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 april 2009, 23:55
Ort: jokkmokk

Re: Problem med total loss

Inläggav Nesam » 18 juli 2009, 09:26

Svårt men ja du har en pick up men 2 trådar från den (det har jag Gröna tull färgen)
Har du en Diod på MSD lådan?
Vet att du kan kolla om du har kontakt med pick upen
jag vred svänghjulet för hand till dioden tändes då hade dom kontakt
och inget fel där.
Har för mej att du skulle koppla bort tändspolen under testet,ska finnas en till tråd om detta med länkar
till MSD sidan hur du går till väga.

Bilderna har du här,tog med den gamla MSD:n på bilden också om nån skulle va i behov av en
så är den till salu...Obs den har inga chip utan inställningen som den är
har provkörts och funkar.
P1010026.JPG
P1010027.JPG
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Problem med total loss

Inläggav Superfly » 19 juli 2009, 17:44

Alltså hur många olika versioner finns det på total loss, min ser inte alls ut sådär varken tändspolen eller boxen, men jag har ju en programmbar box..kanske det som är skillnaden, hörde att du pratade om chip, det har ju inte jag, vad jag vet iaf..;), bara en massa switchar, ska försöka lägga upp nån bild på systemet om jag nu lyckas med det.. :roll:
Men ska testa det där som du sa, nu när du säger det har jag ju läst det nånstans, och har småkikat på lampan och undrat när det var den skulle blinka..
Superfly
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 april 2009, 23:55
Ort: jokkmokk

Re: Problem med total loss

Inläggav Superfly » 19 juli 2009, 17:50

här kommer nå bilder på systemet
Bilagor
IMGP0060.JPG
IMGP0059.JPG
Superfly
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 april 2009, 23:55
Ort: jokkmokk

Re: Problem med total loss

Inläggav Hydro » 19 juli 2009, 21:58

Ser att du har TL pro digital och det är den senaste modellen...vanligaste felen är att hjärnan(elektronik delen) lägger av.

Och knappar ställer man in tändkurvan

Har du kollat på deras hemsida, finns lite info där eller hör med förra ägaren
Kör::Superjet -02 Freestyle mod
Användarvisningsbild
Hydro
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2 april 2009, 21:54
Ort: Umeå

Re: Problem med total loss

Inläggav Nesam » 20 juli 2009, 08:39

Ja som Hydro skriver du har den senaste verisonen,digital men har den senaste knappar?
(trodde/hoppades att man kopplade in pc:n i "det senaste" inte dessa små jvla micro brytare)

Det verkar som det finns en uppsjö,den spolen jag har på nu ser ut som din fast blå
till färgen,känns stabilt men nya modeller/versioner hela tiden :roll:

På den jag har byter man chip isf micro brytare (3st) men den på bilden har ingen inställning
utan där är kurvan som den är.
Finns en till tråd om MSD här och även länkar som är bra,bara att leta upp din modell och
börja felsöka.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Problem med total loss

Inläggav Superfly » 20 juli 2009, 11:07

det är det som är det värsta...jag har inte hittat nåt om den här modellen..det här är inte den senaste, den senaste har dubbla pickupper och separata tändspolar..okej så hjärnan brukar tjorva...det är ju så att man kan bli :evil: för mindre..;)
Superfly
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 april 2009, 23:55
Ort: jokkmokk

Re: Problem med total loss

Inläggav Superfly » 21 juli 2009, 16:14

Har nu kollat om huvudenheten hade kontakt med pickupen, och det värsta var att led-lampan lyste hela tiden, snackade med bo på customski och han trodde att huvudenheten var trasig.... :evil:
kollade med länken på sidan där du nesam hade problem med msd tändningen, och det var ju det systemet jag hade..så gick efter det.
bo skulle ge mig ett pris på det nyaste systemet, eftersom jag har svänghjul och platta, så det blir ny huvudenhet tändspolarna och en till trigger, men det känns nästan som att man bara köper en enchancer och kör med orginalsystemet, faan det blir nog ändå dyrt även om jag har svänghjul å platta.. :cry:
Superfly
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 april 2009, 23:55
Ort: jokkmokk

Re: Problem med total loss

Inläggav Nesam » 21 juli 2009, 20:37

Köp min gamla huvudenhet annars,bara att koppla in och köra du behöver inte
bort med svänhjul etc samt att den iaf är rappare än en enhancer.

Annars har jag ju en enhancer till salu också ;)
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Problem med total loss

Inläggav Superfly » 8 augusti 2009, 19:44

hoppas att det är detta som är fel...ska beställa en ny pickup och testa.. :D
Bilagor
DSC00062.JPG
Superfly
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 april 2009, 23:55
Ort: jokkmokk

Re: Problem med total loss

Inläggav Nesam » 9 augusti 2009, 20:29

Mycket troligt :lol: Lycka till!
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Problem med total loss

Inläggav Superfly » 10 maj 2010, 19:02

En liten uppdatering..Bättre sent än aldrig, Det var pickuppen som felade, så har nu startat den och den verkar gå som en klocka..riktigt rapp, var nog så länge sen jag har haft igång den så kan ha nåt med det att göra att den låter så rapp.
Så nu är det att sätta footholds och ny hydro turf matta, måste säga att jag gruvar mig för turfningen, när man aldrig gjort det tidigare..
Men jag har ju tid på mig..isarna ligger kvar här ännu :cry: , brukar sjösätta kring midsommar första gången..
Superfly
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 april 2009, 23:55
Ort: jokkmokk


Återgå till Special,Trim och "Bling Bling"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster