Ada topp

Hjälp,beskrivningar,intressant och lärorikt,koppling av kylslangar trimpipor
Instruktioner,filmer om impeller lagning jetski trim allt från topplock etc

Ada topp

Inläggav Frimodig » 9 oktober 2010, 17:00

Köpte en Sj för två år sedan och fastnade direkt.
efter att haft lite problem med kylningen och två nypningar fungerar maskinen nu som den ska.
Började plocka ner maskinen för någon vecka sedan för att bygga om den lite och göra en riktig översyn på motorn. Motorn är en 701 med 760 foder 46mm mukini förgasare factary pipe med vatteninsprutning. encharger tändning och ada topp med 33 domes och så har jag 35 domes.
Som jag har förståt skall man köra på 110 oktan med 33 domes och 105 oktan med 35 domes. jag har kört på vanlig 95 hela tiden och det har fungerat. nu skall jag beställa en ny topp från usa (för att den gammla läcker kylvatten) och funderar på om ja ska köpa 38 domes till. eller kan ja fortsätta med 35 domes?
Frimodig
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1 juli 2009, 21:27

Re: Ada topp

Inläggav Nesam » 10 oktober 2010, 19:25

Jag har inte exakt din set-upp har 81mm diam,total loss och riva pipa men jag har kört med 26cc på min,kompet på ca 210psi,squisen kommer ja inte ihåg nu tyvärr och 98 octan.
Plockade isär den idag och den har inte spikat ett smack ändå har ja kört hela sommaren.
Obs!detta är inget ja rekommenderar att labba med då det är lite galet :?
men som svar på din fråga skulle ja ta 33cc ev 35cc då man trots allt är
ute efter högre komp när man skaffar topp.
Vad har du för komp och squis?Vad är det för körning rejs,free ride?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Ada topp

Inläggav Frimodig » 11 oktober 2010, 06:47

om jag inte mins fel hade jag 11 kg i komp. squisen vat jag inte vad det är så det får du gärna förklara. har kört hela sommaren utan några större problem och motorn har ju hållt. så det kanske kan bli 33 domesen nästa år i alla fall. kör mest free ride. eller försöker skall väl påpekas.
Lämplig impeller till min set-upp?
81mm diam,total loss vad gör detta? är sugen på mer om maskinen håller för det.
Frimodig
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1 juli 2009, 21:27

Re: Ada topp

Inläggav Nesam » 12 oktober 2010, 19:33

Ok 11kg (eller är det bar du menar?) iaf så ska om ja inte är fel ute motsvara ca 160psi
med någon +/- dvs inte speciellt högt alls så det är ingen fara för det iaf.
Kommer inte ihåg vad original toppen har men ja tror det var runt 160 psi!? :roll:

squisen är grovt hur tight avstånd det är mellan ytter kanten på domsen och kolven
får inte vara för litet mellanrum där då blir det spikning/ras men man vill ligga
så nära det går för att få krut i doningarna.

Vad har du för impeller nu? 13/17 Solas kör ja nu och den funkar bra.Det finns en Solas Hooker som tydligen ska va kanon men har sj inte provat den.

81mm är kolv dimensionen,total loss är en en tändning med ställbara
kurvor och lättat svänghjul mm.

Maskinen tål mycket stryk Men man bör göra rätt annars kan de bli galet & dyrt :cry:
Generellt som i de flesta fall vad den än gäller:
mindre saker rätt inställt är att föredra än
massa prylar som inte är injusterade/optimerade
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Ada topp

Inläggav Frimodig » 12 oktober 2010, 20:13

Du menar att jag skimsar in squisen med hjälp av cylinderfotspakningen. och så nära noll men inte för nära. finns det några mått på hur nära det får lov att vara eller är det helt upp till hur högt kompet blir i slutändan? vet man hur hög komp 98 oktan klarar?
vet inte vad för impeller det är nu men han som har haft den har tävlat med race med den på bana så jag antar att stigningen är rätt hög.
kg/cm2 och bar är nästan samma och det stämmer med ca160 psi
81mm är kolv dimensionen,total loss är en en tändning med ställbara
kurvor och lättat svänghjul mm.
aha förklarar en hel del. Tack
Frimodig
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1 juli 2009, 21:27

Re: Ada topp

Inläggav sospikey » 12 oktober 2010, 22:14

Nu tar vi det lite lugnt här. Man shimsar inte under cylindern, det fuckar upp porttiderna och det vill du inte. Det man ofta gör är att man arbetar om domesen för rätt squish. Förenklat så är det avståndet mellan kolvkant och dome man mäter. Men vinkeln däremellan är också viktig. Det som dödar motorer är gashastigheten som genererar värme. Det finns formulas för detta, det finns killar på forumet som kan detta bättre än jag. Men generellt kan man säga att om man kör standardtändning som inte har extra förtändning bör du kunna köra 40 cc domes om du kör en torrpipa. Du kanske kan komma undan med 38 cc domes, men då får du fan inte hålla fullt länge och måste ha stenkoll på att bestyckningen i gasarna är rätt. Kör du med en programmerbar (EPIC verkar vara the shit) så är läget ett annat förstås. Domesstorlek för 760 är 40 cc , 38 och 35 om jag minns rätt. Jag har 2st 40 cc domes ligger om du är intresserad. Är den en 760? 84 mm kolvar eller större? Då måste du använda 760 domes.
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Ada topp

Inläggav Frimodig » 13 oktober 2010, 06:54

Hur ska jag lyckas mäta det. och hur vet jag vilken cyliderfotspakning ja skall ha? det finns ju olika storlekar. eller är jag ute och cycklar.
Frimodig
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1 juli 2009, 21:27

Re: Ada topp

Inläggav JIIG » 13 oktober 2010, 12:57

puh.. jag blir alldeles svettig...av att cykla ;)
http://www.pixbox.se/usr_show_id81634_page0_order1.html
--------------------------------------------------------------------------
Yamaha Xl 700-02
Superjet SN 722
Superjet SN 701-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Kawasaki 300
JIIG
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 3 april 2009, 12:47

Re: Ada topp

Inläggav sospikey » 13 oktober 2010, 14:05

Frimodig skrev:Hur ska jag lyckas mäta det. och hur vet jag vilken cyliderfotspakning ja skall ha? det finns ju olika storlekar. eller är jag ute och cycklar.


Du ska ha en cylinderfotspackning i standardtjocklek som passar. det beror på om det är en 701 eller 760 du har. Man kan mäta squish med ett stycke lödtenn, sök här på forumet eller pm:a MrTurbo för metod och lämpligt mått.
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Ada topp

Inläggav Frimodig » 13 oktober 2010, 15:55

Ja tror de är en 701 med 760 foder så ja antar det blir 760 pakning.
Tack för hjälpen
Frimodig
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1 juli 2009, 21:27

Re: Ada topp

Inläggav JIIG » 14 oktober 2010, 08:47

Så här mätar jag mitt squishband, men finns säkert fler sätt.

Rulla en liten klump i slutet på tenntråden och penetrera cyllen enl anvisning ;)
"Tror" mitt låg på 1,4mm innan jag bytte till 33:or :?
Bilagor
Namnlös.jpg
http://www.pixbox.se/usr_show_id81634_page0_order1.html
--------------------------------------------------------------------------
Yamaha Xl 700-02
Superjet SN 722
Superjet SN 701-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Kawasaki 300
JIIG
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 3 april 2009, 12:47

Re: Ada topp

Inläggav mr.turbo » 14 oktober 2010, 17:48

det finns två sätt att fixa squish höjden på palla under eller svarva bandet
palla under kan man göra på standard cylindrar snällt portade cylindrar
inte på fullrace cylindrar pga porttiderna .svarva sänker compet ca hälften
så mycket som palla under, att tänka på i beräkningen. Jag kör min kawa
så här : 1,38 squish 210psi 0,5 svarvade 26cc domes=27,5cc =15/1 i comp
med torrpipa på v-pover. Det funkar även på yamaha 701-760 med torrpipa.
Som ni säkert sett har kawan mindre domes än yamman,det beror på att kolv
toppen på kawan är i stort sett platt.kolvtoppen på yamman är ganska stor
701=10,2cc 760=10,8cc som man får dra bort från yamma domesen när man räknar.
ex 760 35cc -10,8= 24,2cc +cylindervolym 376,6 delat på dome cc 24,2 16,56/1
för mycket för en torrpipa kör ABSOLUT MAX 16/1 o det är riktigt på gränsen med v-power
o torrpipa och för att det ska fungera måste tändning och besyckning kolv spel mm
vara rätt. på kawan är nedre gränsen på squish höjden 1,25 då går det sönder på v-power
Man kan mäta squishet som på bilden men det blir inte exakt för kolven kantrar i loppet.
jag kör 13 hundradelar från ras och då får det inte bli 0,2 fel, man ser ju förstås
om man är helt fel eller tok safe .Gör så här ta bort toppen tejpa ett kors lödtenn på kolven
så det tar på fyra punkter, så kolven inte kantrar,mät alla fyra med mickrometer.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Ada topp

Inläggav Nesam » 15 oktober 2010, 18:24

Japp hade tänkt få med det på bild med beskrivning framöver på första sidan
men du hann före ;)

Om man bara mäter genom att sticka tennet genom tändstifthålet
är det att föredra att gör det på samma sida/över där kolvbultarna
sitter,det minimerar risken med fel mått pga kolven kantrat men
X ett är klart bäst för att få så exakt resultat det går.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Ada topp

Inläggav mr.turbo » 16 oktober 2010, 16:41

Nesam skrev:Japp hade tänkt få med det på bild med beskrivning framöver på första sidan
men du hann före ;)

Om man bara mäter genom att sticka tennet genom tändstifthålet
är det att föredra att gör det på samma sida/över där kolvbultarna
sitter,det minimerar risken med fel mått pga kolven kantrat men
X ett är klart bäst för att få så exakt resultat det går.


Ja mät vid kolv bulten om du mäter genom tändstiftshålet, mät flera
gånger så ser man om måttet varierar.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Ada topp

Inläggav Nesam » 18 oktober 2010, 18:21

Måste bara tacka Jiig:en för den snygga bilden,gillar ditt tenn
det ser ut som nått man såg på biologin :lol: :lol: :lol:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Ada topp

Inläggav Frimodig » 26 oktober 2010, 20:38

Vill tacka för alla svar har varit till stor hjälp. Nu till ett annat problem.
som ja skrev tidigare har jag köpt jetskin färdig trimmad men detta var ett tag sedan den trimmades och har ingen direkt historia om den, Så jag vet inte inte vad som är ditsatt. Det sitter kolfibermebran i, och dom börjar bli dåliga så jag tänkte beställa dessa tillsammans med allt annat. membranen är 63,3mm breda x 4 flärpar på varje, är det någon som har en aning vad det är för märke på dom.
Har en 14,5/18 impeller men vill ha en mer för freestyle, tips?
om ja skall skaffa ny cylinderfotspackning och har en 701 motor med 760 foder ska ja köpa 760 packningen då eller 701 packningen?
Frimodig
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1 juli 2009, 21:27

Re: Ada topp

Inläggav sospikey » 26 oktober 2010, 21:32

Det kan vara en massa olika märken. Köp Carbontech LT eller nåt. Dåliga hur? Bitar borta, otäta?
Impeller; kolla med Impros, deras Hooker har fått bra feedback. De kan rekommendera rätt stigning, jag gissar på en 9-15. 760 packning.
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Ada topp

Inläggav Frimodig » 27 oktober 2010, 06:56

två av hörnena är bortslitna men dom läcker inte. 760 alltså!
Frimodig
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1 juli 2009, 21:27

Re: Ada topp

Inläggav JIIG » 27 oktober 2010, 10:21

Nesam skrev:Måste bara tacka Jiig:en för den snygga bilden,gillar ditt tenn
det ser ut som nått man såg på biologin :lol: :lol: :lol:


:-D Pervo :lol: :!:
http://www.pixbox.se/usr_show_id81634_page0_order1.html
--------------------------------------------------------------------------
Yamaha Xl 700-02
Superjet SN 722
Superjet SN 701-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Kawasaki 300
JIIG
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 3 april 2009, 12:47

Re: Ada topp

Inläggav Penken » 23 juni 2011, 22:02

böj två tenn bitar till formen av ett L var noga att se till att du når ända ut till cylinderväggen.
stoppa ner de två bitarna och vrid dom så att du mäter längs med kolvbulten.
ena biten 180grader från den andra.

dra runt motorn.

mät båda bitarna. ta snittet av dom(x+y)/2=squish.
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå


Återgå till Special,Trim och "Bling Bling"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster