montering av factory pipe type 9 på superjet

Hjälp,beskrivningar,intressant och lärorikt,koppling av kylslangar trimpipor
Instruktioner,filmer om impeller lagning jetski trim allt från topplock etc

montering av factory pipe type 9 på superjet

Inläggav mr.zimpa » 29 september 2010, 15:07

Hej
Är det nån som har några bra installations tips till en factory pipe type9. Jag har köpt en begagnad pipa och fick inte med några slangar men det är ju inget större problem att fixa. Men det jag vill ha hjälp med är hur pipa och slangar ska monteras så det blir rätt. Gärna några bilder om det finns.
Yamaha Superjet -01
mr.zimpa
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 29 juli 2010, 11:57
Ort: Borlänge/Bäsna

Re: montering av factory pipe type 9 på superjet

Inläggav sospikey » 29 september 2010, 15:29

Hej!
Du vet att det är en race pipa, eller? Som gillar/kräver massor av komp och helst total loss? OK, här får du instruktioner. http://www.factorypipe.com/media/instru ... 01SJ09.pdf
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: montering av factory pipe type 9 på superjet

Inläggav mr.zimpa » 29 september 2010, 16:16

Hej
Vad menar du med att den kräver massor av komp? Jag har endast Racing filter och msd tändning på min jetski nu. Men har tänkt montera reeds och så kollar jag efter högkompstopp. Har jag köpt helt fel pipa eller?? :(
sospikey skrev:Hej!
Du vet att det är en race pipa, eller? Som gillar/kräver massor av komp och helst total loss? OK, här får du instruktioner. http://www.factorypipe.com/media/instru ... 01SJ09.pdf
Yamaha Superjet -01
mr.zimpa
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 29 juli 2010, 11:57
Ort: Borlänge/Bäsna

Re: montering av factory pipe type 9 på superjet

Inläggav sospikey » 29 september 2010, 21:17

Jag vill inte regna på din parad, MÄÄÄN (som Tony säger) det är inte första valet för mig...
Tänk på att det är en torrpipa, inte för crazy komp utan programmerbar tändning. Fixa topp innan reeds, det gör mer. Pipan vill helst ha dubbelkylning och även vatteninsprutning för att rocka fett!
Pipan kommer funka, men jag skulle kolla upp den lite mer. Kolla x-h2o.com eller pwctoday.com.
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: montering av factory pipe type 9 på superjet

Inläggav mr.turbo » 13 oktober 2010, 17:22

I min mening har du köpt rätt pipa, en av dom vassaste till superjet.
den här pipan drar från 5000-7800varv o ger 10-12hp mer än en b-pipe
med mod kammare .För att motorn inte ska vara stendöd under 5000 varv
behöver man höja t.ändningen o compet för att kompensera för låg fyllnadsgrad
på låga varv ,till det behövs en programerbar tänd box typ epic,hpi,Advent T4
(undvik msd skräp Typ totalloss enhanser mm)och en bra topp för att höja compet.
man höjer tändningen typ 30 grader upptill 5000 sänker tändningen gradvis allt eftersom
pipan börjar dra tills pipan ger max vid 7000 o landar på 17 grader. compet höjer man
inte mer än vad motorn klara på topp eftersom verkliga compet ökar i motorn när pipan börjar dra.
15-1 (räknat på hela loppet o platt kolv) går bra på V-power . squish 1,4 kolvspel 0,13
(undvik smidda kolvar) bygg dubbel kylning .För mera botten drag kör vatteninsprut
på låga varv (t4an har det inbyggt i boxen) som stänger av på höga varv.
Typ 9 pipan gillar även 46-48 förgasare o reeds typ v-force,boesen rad valves.
En bra settup bör varva 7500+ och toppa 57-58mph med stora förgasare.
Bara att sätta igång å bygga.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: montering av factory pipe type 9 på superjet

Inläggav tompa » 13 oktober 2010, 18:38

mr.turbo skrev:I min mening har du köpt rätt pipa, en av dom vassaste till superjet.
den här pipan drar från 5000-7800varv o ger 10-12hp mer än en b-pipe
med mod kammare .För att motorn inte ska vara stendöd under 5000 varv
behöver man höja t.ändningen o compet för att kompensera för låg fyllnadsgrad
på låga varv ,till det behövs en programerbar tänd box typ epic,hpi,Advent T4
(undvik msd skräp Typ totalloss enhanser mm)och en bra topp för att höja compet.
man höjer tändningen typ 30 grader upptill 5000 sänker tändningen gradvis allt eftersom
pipan börjar dra tills pipan ger max vid 7000 o landar på 17 grader. compet höjer man
inte mer än vad motorn klara på topp eftersom verkliga compet ökar i motorn när pipan börjar dra.
15-1 (räknat på hela loppet o platt kolv) går bra på V-power . squish 1,4 kolvspel 0,13
(undvik smidda kolvar) bygg dubbel kylning .För mera botten drag kör vatteninsprut
på låga varv (t4an har det inbyggt i boxen) som stänger av på höga varv.
Typ 9 pipan gillar även 46-48 förgasare o reeds typ v-force,boesen rad valves.
En bra settup bör varva 7500+ och toppa 57-58mph med stora förgasare.
Bara att sätta igång å bygga.



Varför tycker du total loss är skräp, är det för deras tendens att gå sönder eller är det mer som gör den till ett dåligt val? Atp har en total loss variant som tydligen ska fungera klockrent. Advent tändningen är det många som verkar ha problem med, i alla fall vad jag har kunnat läsa mig till på x-h2o.
Skulle en sån pipa passa bättre till min setup än B pipan? Jag har dasa cyllar med pv och stora förgasare och sånt, och förhoppningsvis i framtiden en epic tändning.
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: montering av factory pipe type 9 på superjet

Inläggav mr.turbo » 16 oktober 2010, 08:50

Totalloss går sönder ,boxen pajar, pickuperna pajar.tycker inte om brytar systemet
man justerar med svårt o se om man ställer en åt fel håll. Advent är nog inte helt
skott säker heller.Är inte säker att typ9 pipan ens passar på en dasa cylinder med pv
tror den tar i pv, med lite bankande passar en r&d pipa ,men kör du freestyle o vill
ha mer drag köp en Power factor freestyle drypipe. Dyr men tar nog ur det sista ur
dasa cylindern ,finns på Blowsion mf.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00


Återgå till Special,Trim och "Bling Bling"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst