mr.turbo skrev:I min mening har du köpt rätt pipa, en av dom vassaste till superjet.
den här pipan drar från 5000-7800varv o ger 10-12hp mer än en b-pipe
med mod kammare .För att motorn inte ska vara stendöd under 5000 varv
behöver man höja t.ändningen o compet för att kompensera för låg fyllnadsgrad
på låga varv ,till det behövs en programerbar tänd box typ epic,hpi,Advent T4
(undvik msd skräp Typ totalloss enhanser mm)och en bra topp för att höja compet.
man höjer tändningen typ 30 grader upptill 5000 sänker tändningen gradvis allt eftersom
pipan börjar dra tills pipan ger max vid 7000 o landar på 17 grader. compet höjer man
inte mer än vad motorn klara på topp eftersom verkliga compet ökar i motorn när pipan börjar dra.
15-1 (räknat på hela loppet o platt kolv) går bra på V-power . squish 1,4 kolvspel 0,13
(undvik smidda kolvar) bygg dubbel kylning .För mera botten drag kör vatteninsprut
på låga varv (t4an har det inbyggt i boxen) som stänger av på höga varv.
Typ 9 pipan gillar även 46-48 förgasare o reeds typ v-force,boesen rad valves.
En bra settup bör varva 7500+ och toppa 57-58mph med stora förgasare.
Bara att sätta igång å bygga.
Varför tycker du total loss är skräp, är det för deras tendens att gå sönder eller är det mer som gör den till ett dåligt val? Atp har en total loss variant som tydligen ska fungera klockrent. Advent tändningen är det många som verkar ha problem med, i alla fall vad jag har kunnat läsa mig till på x-h2o.
Skulle en sån pipa passa bättre till min setup än B pipan? Jag har dasa cyllar med pv och stora förgasare och sånt, och förhoppningsvis i framtiden en epic tändning.