Munstycke 44 förgasare

Hjälp,beskrivningar,intressant och lärorikt,koppling av kylslangar trimpipor
Instruktioner,filmer om impeller lagning jetski trim allt från topplock etc

Munstycke 44 förgasare

Inläggav Nesam » 6 september 2010, 19:24

Nån här som har sånna?
Vilka munstycken kör ni med förutsatt att ni har
pipa,portat etc...
Satt 100 i nu,tyckte det verkade vara litet... :roll:

Ska prova den i vattnet imorn så får vi se vad som händer,
de kan ju bara gå åt helvete :mrgreen:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Munstycke 44 förgasare

Inläggav Nesam » 10 september 2010, 09:20

Satt i 135 stycken i och de verkade funka bra då 100 inte var
nån hitt alls men måste kolla
popoff:en
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Munstycke 44 förgasare

Inläggav Tuffe » 10 september 2010, 13:42

pratar du om hög eller låg?
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC

Re: Munstycke 44 förgasare

Inläggav Nesam » 12 september 2010, 07:40

Hög,låg kollade ja tyvärr inte.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Munstycke 44 förgasare

Inläggav Tuffe » 12 september 2010, 10:04

kolla vad det sitter på lågen med viktigt serru :-D
har mycket munstycken liggandes hojt va du behöver så kollar ja det isåfall
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC

Re: Munstycke 44 förgasare

Inläggav Nesam » 13 september 2010, 18:10

Har provat den och analyserat och som det verkar
är lågmunstycket för stort,den surar när den blir varm.

Ska kolla vad som sitter på under veckan så hör ja av mig
vad ja kan behöva.Ska nog gå igenom förgasarna under vintern
också så ja vet vad jag har,verkar lite knas med bränslet när
man ska starta den om den stått ett tag.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Munstycke 44 förgasare

Inläggav sospikey » 13 september 2010, 19:57

Att bränslet rinner tillbaka till tanken är inte så konstigt. Det skadar iofs inte med en rebuild då och då. Se till att byta ut needle/seat också, de är förbrukningsvara. De kan börja småläcka efter ett par säsonger, fuckar då upp lågregistret duktigt (de skvätter i takt med motorns vibrationer).
Vad har du för setup föresten?
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Munstycke 44 förgasare

Inläggav Nesam » 14 september 2010, 18:49

Har nu portade cylindrar Riva 81mm (har en 83mm portad av Tcm tror ja de var som ska på snart)
Ada topp tror de var 26cc domes,komp 210 psi
Riva pipa
Boysen reeds
Riva insug med 44 mm förgasare med öppna filter,135 hf,låg okänt än
då ja precis bara testkört den.

Nja de bör nog kollas upp hur fräsh de är under vintern
men tänkte ja skulle få till den skapligt så man har nått att
börja med i vår.Ska ev porta blocket under vintern med.
Nån annan som gjort det,hur stor skillnad blir det?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Munstycke 44 förgasare

Inläggav sospikey » 15 september 2010, 07:39

Kör du dubbla 44or? Kör du racesoppa med den kompressionen? I would! 26cc låter litet!!!
Kolla här för lite tips om bestyckning:
http://www.x-h2o.com/showthread.php?194 ... tor-(specs)-Database-SuperJet-and-Blaster-1&highlight=carb+settings

Ett utdrag:
Brand =-------Mikuni
Model =-------SBN
Size =---------44
Quantity =-----1
Main Jet =-----145
Pilot Jet =-----120
Needle/Seat =- 2.0
Spring =------ 65 gram
Pilot screw = --1.25 turns
Main Screw =--2.25 turns

Brand = Mikuni
Model = Retail
Size = 44mm
Quantity = 2
Pilot Jet = 115
Main Jet = 122.5
Needle/Seat = 2.0
Spring = 95g
Pilot screw = 1-1/4
Main Screw = 1-1/2

Brand = Mikuni
Model = OEM
Size = 44mm
Quantity = 2
Main Jet = 115
Pilot Jet = 120
Needle/Seat = 2.0
Spring = 95g
Pilot screw = 1.25
Main Screw = .75
Manifold crossover blocked off

Brand = yamaha
Model = superjet
Size = 44
Quantity = dual
Main Jet = 105
Pilot Jet = 120
Needle/Seat = dont be lazy do the popoff correctly
Spring = 15-17 psi
Pilot screw = 1 turn
Main Screw = 1 turn


Brand = Mikuni
Model = (From XL760)
Size = 44mm
Quantity = 2
Pilot Jet = 110
Main Jet = 130
Needle/Seat = 2.0
Spring = 95g
Pilot screw = 1-1/2
Main Screw = 1-1/4

Brand = Mikuni
Model = Retail OEM
Size = 44mm
Quantity = 2
Main Jet = 100 H
Pilot Jet = 115 L
Needle/Seat = 2.3
Spring = 80
Pilot screw = adj 7/8 turn out
Main Screw = adj 1 turn out

Brand = Mikuni
Model = AM
Size = 44mm
Quantity = 2
Main Jet = 115 H
Pilot Jet = 120 L
Needle/Seat = 2.0
Spring = 95
Pilot screw = adj 1.5 turn out
Main Screw = adj 1 turn out


En allmän reflektion; jag har satt ihop en motor av lite delar här och där och sen försökt får allt att lira ihop. Det tar en j-vla massa tid (och pengar) och i slutändan kanske det inte blir bra ändå. Jag köpte ett färdigt paket, för jag tröttnade på att småskruva hela tiden.
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Munstycke 44 förgasare

Inläggav Nesam » 15 september 2010, 07:49

Tack för infon,kanon.
Nej ja kör 98 octan och gjort hela sommaren och det verkar funka
bra.Glömde att ja har total loss tändning också :roll: kan nog va bra att nämna...

Nja jo ja håller med det tar tid,pengar etc men ja kan byta tillbaks till 38:orna
om ja tröttnar då den funkade helt Ok med dom,men som vanligt,mycke vill ha mer tyvärr :oops:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Munstycke 44 förgasare

Inläggav Nesam » 20 september 2010, 17:56

Har bestyckat om nu då de satt 120 låg i den och 100 hög :roll:
"Omvände" det till 100 låg samt 120 hög då det var det enda i närheten ja hittade
men har inte hunnit prova,så jvla snorig dessa satans förkylningar :evil:
Kan dom inte komma i vinter istället...

Frågan är va fn ja har för Mikuni 44:or,finns det en betekning på dom?
Var ju ett par att välja på :roll:
Tuffe vad har du för storlekar på lager?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Munstycke 44 förgasare

Inläggav Tuffe » 20 september 2010, 18:13

allt möjligt...
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC

Re: Munstycke 44 förgasare

Inläggav Nesam » 23 september 2010, 18:06

Provat den idag och den gick bättre men verkade som det fattades lite bränsle
på lågen,vad är närmaste över 100? Är det 110 isf har du 2 st liggande?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Munstycke 44 förgasare

Inläggav sospikey » 23 september 2010, 22:24

102,5 är nästa steg. Hur många varv ut på lågfartskruven?
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Munstycke 44 förgasare

Inläggav Nesam » 22 juni 2011, 21:19

Har jvlats med ena förgasaren så ja blir helt matt.
Märkte att den i tid och otid tröck ur sig bränsle
rakt in,kollade allt och gjorde rent.
Funkade kanon tills provturen,samma visa.
Har nu bytt allt,alla packningar samt nål med säte
(gick ner lite i storlek samtidigt.)
Japp den funkade så ja tänkte att nu jvlar ska det åkas men nej
efter lite justerande på förgasarna för att få in dom riktigt
så dör maskinen och tro inte på fn så har han bara börjat flöda.
(det är inte på smått vis,flödar även en liten stund efter man stängt av)
Har bytt till olika fjädrar glömde skriva det och den ena förgasaren
funkar klockrent men va i hvete är galet?
Har jämfört "vipparmen" och dom är lika med så....tips nån?

Helt skumt att det bara börjar helt utan varning,filtren är rengjorda
i förgasarna så det ska inte komma in nån lort.
Funderar på att köra med en men det blir lite mycket jobb men
snart så smaskar jag sönder den :evil:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Munstycke 44 förgasare

Inläggav Nesam » 21 juli 2011, 22:56

Har glömt att uppdatera:
Tror mig hittat felet,var (som det verkar) avgasslangen/röret som
när den blev varm tätade lufthålet bak på förgasaren vilket
troligen gjorde att membranet i förgasaren inte kunde arbeta som det
skulle,mysko men så verkar det vara :?
Har satt liten bit turf mellan med hål så det aldrig kan bli tätt :twisted:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo


Återgå till Special,Trim och "Bling Bling"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster