mr.turbo skrev:Har kört yamma 701 med 33or med svarvat squish till 1,4 mm ,vilket landar på ca 34cc
och 205psi + b pipa utan problem . den verkliga kompressionen bestäms av fylnadsgraden i
cylindern vilket i sin tur påverkas av pipa o insug ,alltså en vetpipe motor med original
förgasare har lägre kompression än en drypipe motor med 48or trots samma domes, cylinder
volym mm .en portad cylinder med hög avgasport ger mindre psi på mätaren men högre
när motorn går, det är det för man inte bara kan gå på kompmätaren.den verkliga kompressionen kan skilja avsevärt mellan olika pipor vilket man behöver tänka på när man bygger motor.
Nesam skrev:Ja det är inte ett när man ska upp på i effekt & marginalerna minskar
Hur ska man kunna veta,det borde vara nån "procents" skillnad från
komp mätaren eller är det galet tänkt?
Nått annat sätt att veta de eller är det "bara" att åka och hålla koll så att allt ser bra ut?
Detta med squisen...bör man svarva till själv eller ska det funka utan större fara med
köpta prylar?
Vi får nog skapa en "mr turbos trimskola" tror ja,satans mycket att ha kol på
Så vad säger du vill du ha jobbet?
Mvh
mr.turbo skrev:Är det någon här som ska ner på tränings lägret i kumla ?
det finns halva sjön och köra freestyle på om man inte vill köra bana
så kan vi dicka öl på lördag kvällen , diskutera tvåtakts trim och grilla.
Nesam skrev:Det låter trevligt men har som vanligt annat då,våren/sommarn är för kort för detta livet
Skriv gärna en rapport där ifrån med bilder,ser ut som det växer
hur många år har ni kört det?
Citat: "räknar ut squish velocityn" hur går det till,rent matematiskt eller?
Har iaf mätt mina squis och de ligger på 1,32 mm de bör funka?
Får ha koll efter nån körning hur det ser ut har fn inte
startat den än.
Har MSD tändning med chip,finns det nån risk med att labba med olika
av dessa ex förskjuta graderna åt nått håll som man inte bör göra pga av detta?
(har använt den på den förra toppen med 180 Psi så de bör funka även nu men---)
Mvh
Nesam skrev:Oj trodde det var 3:e året men det verkar trevligt som tusan & smart innan
hela "cirkusen" drar igång med allt vad det är...tävlingar,fester mm
Ja har 29cc så vi får se hur detta blir
Ska nog skaffa ett par större också tror ja
Fusk,det är en genväg & mänskan är som alla vet av naturen LAT
Spelar ingen roll om man kan räkna ut det med papper,penna och räknare,
finns ett program så använder man det.
Ok va bra det är lågvarven ja vill åt,kollade på lite "tips" om inställning på msd:s
hemsida.
Såg att gamla trimmade kawa varvade bra friskt,strax över 10 000 varv...
en sån skulle ja vilja se/höra i action
Tack....än en gång!
Mvh
Nesam skrev:OK ja fn vad Allt kostar skjortan men inte helt oväntat...
Program varan går den att kopiera i fler X eller är den skyddad?
(skulle isf givetvis Inte göra det,det vore fel )
Får nog vänta till nästa säsong tror ja men klart intressant.
HPI är väl dom enda som kör med programmerbar via dator har ja hört.
Kollade inte kolvspelet tyvärr men ja bad den som borrade/honade
att ligga över marginalen för säkerhets skull så ja hoppas han
fixat det men 0,13 ska det funka med utan risk alltså?
mr.turbo skrev:Har kört yamma 701 med 33or med svarvat squish till 1,4 mm ,vilket landar på ca 34cc
och 205psi + b pipa utan problem . den verkliga kompressionen bestäms av fylnadsgraden i
cylindern vilket i sin tur påverkas av pipa o insug ,alltså en vetpipe motor med original
förgasare har lägre kompression än en drypipe motor med 48or trots samma domes, cylinder
volym mm .en portad cylinder med hög avgasport ger mindre psi på mätaren men högre
när motorn går, det är det för man inte bara kan gå på kompmätaren.den verkliga kompressionen kan skilja avsevärt mellan olika pipor vilket man behöver tänka på när man bygger motor.
Återgå till Special,Trim och "Bling Bling"
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst