Hjälp med Msd tändning

Hjälp,beskrivningar,intressant och lärorikt,koppling av kylslangar trimpipor
Instruktioner,filmer om impeller lagning jetski trim allt från topplock etc

Hjälp med Msd tändning

Inläggav Nesam » 3 april 2009, 12:35

Då blev det mer ? tecken då:
Har bara vissa av kablarna upp märkta och det gick inte att hitta nån kopplings schema
på Msd hemsidan så om någon vet vore det bra...

Svart grov bör/ska vara Batteri -
Röd grov bör/ska vara Batteri +
Orange bör/ska vara Tändspole
Blå bör/ska vara Tändspole
Lila osäker men är sammankopplad med Röd dvs batteri +
Grön bör/ska vara pickuppen
Grön nr 2 Bör/ska vara pickuppen

Men den Grå lilla ensamma längst till höger vart ska den?
Gissar på att den ska "kortslutas" till jord - för att stänga av men vet inte det...

Hur brukar det vara kopplat,tänkte använda start/stopp knapparna som finns på maskinen
och det ska inte bli nått problem men främst är det Lila och Grå som jag är osäker på.
(jag utgår från att förre ägare visste hur det skulle kopplas. :roll: )
msd.JPG
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Hjälp med Msd tändning

Inläggav otto » 3 april 2009, 21:11

gick in där tidigare i dag tog lite tid att hitta men vad heter tändboxen så kanske jag kan hjälpa till!
otto
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 april 2009, 21:05
Ort: Täby (stockholm)

Re: Hjälp med Msd tändning

Inläggav otto » 3 april 2009, 21:30

är det den här du har http://www.msdpowersports.com/pdf/frm18680_pn4272.pdf isåfall har du kopplingsskiss här
otto
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 april 2009, 21:05
Ort: Täby (stockholm)

Re: Hjälp med Msd tändning

Inläggav Nesam » 4 april 2009, 07:23

Vilken idiot ja är,kan va svårt att hitta rätt utan nr:et :mrgreen:
Den heter PN 4270 så det var inte dom men jag hittade rätt med din hjälp ändå härhttp://www.msdpowersports.com/pdf/pn9617_ps_wiring_diagram.pdf
Verkar vara 2 kablar mer på diagrammet men de ska till holeshot controll annars stämmer de.

Tack!
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Hjälp med Msd tändning

Inläggav Nesam » 14 april 2009, 20:12

Kollar lite för att fatta vad tändningen gör men man har 3 st "chip" det ena är rev-limit dvs varv stopp
men dom 2 andra vad exakt gör dom,tror att dom ändrar graderna på tändningen vid vissa varv tal
men vet inte exakt och alla förklaringar är ju på fack engelska :ugeek:
Så nån som vet eller om jag är ute och cyklar?

Mvh
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Hjälp med Msd tändning

Inläggav otto » 15 april 2009, 20:31

Den första är varvstoppet som du skrev den andra är på vilket varvtal den skall börja att backa tändningen och den tredje är hur många grader den skall backa per/1000varv om jag fattar det rätt
otto
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 april 2009, 21:05
Ort: Täby (stockholm)

Re: Hjälp med Msd tändning

Inläggav Nesam » 16 april 2009, 14:59

Verkar fn logiskt så det stämmer nog,Tack!
Det är ju alltid kul att lära sig även om man nog inte behöver kunna detta så noggrant.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Hjälp med Msd tändning

Inläggav Hydro » 6 juli 2009, 17:46

Hittade lite matnyttig info angående TL analog

Det var en kille som hade problem med att motorn baktände....de svaret fick han(han körde med 28gr timing)

Welcome to the old school of MSD ANALOG TL ignitions! Yes, retarding the timing might help some... but not usually.
If the engine has stopped with the pick up magnet anywhere by the trigger, as soon as you power up the switch, the cdi fires! If there's any fuel around in the chamber... BOOM is what you get.
The only other thing that helped us with this problem is to crank the engine with the starter first for 10 seconds and purge the fuel charge caught in the cylinder and exhaust. Now turn on the ignition switch as soon as you stop cranking, then start, we didn't get as many backfires by using this starting method.
That's one of many reasons I won't use them as they don't have the new features like the electric start mode and 20* degree start retard that the new multichannel digital TL have now. This is how MSD has fixed these older problems.
Kör::Superjet -02 Freestyle mod
Användarvisningsbild
Hydro
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2 april 2009, 21:54
Ort: Umeå

Re: Hjälp med Msd tändning

Inläggav Nesam » 6 juli 2009, 19:41

*Usch* verkar inge kul men min har då funkat prima hittills
så skräm inte upp mig nu :lol:
Har iofs Enhansern kvar i värsta fall men vill helst ha denna.
Skulle vilja prova med lite andra chip bara men man kanske ska satsa
på en programmerbar till nästa år :roll:

Man kan använda samma svänghjul,pickup etc som jag har på denna va?
vore jvligt enkelt iaf....
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo


Återgå till Special,Trim och "Bling Bling"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst