Fundering kring Nozzlar

Hjälp,beskrivningar,intressant och lärorikt,koppling av kylslangar trimpipor
Instruktioner,filmer om impeller lagning jetski trim allt från topplock etc

Fundering kring Nozzlar

Inläggav Nesam » 6 juli 2009, 11:37

Har kikat på PJS och Protec nozzlarna jag har liggandes,dom är ju betydligt
rejälare byggda samt att dom verkar ha något mindre utgångs hål.

Om jag inte minns fel så ger de högre tryck i kammaren och högre hastighet men man tappar
lite på axet.
Tvärt om större diam så blir det bättre ax och lägre toppfart.

Nån som vet hur märkbart det är och till vilka differancer (dvs millimeter/centimeters skillnad på diam på nozzeln)

Ja nått att klura på ;)
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Fundering kring Nozzlar

Inläggav Stodde » 7 juli 2009, 21:12

Jag bytta från orginal till en nozzel från kawa 650 då den kändes bättre tror att den var ett par millimeter större men det kan ju vara det lilla som gör stor skillnad =)

Jag ska återkomma när jag mätt dom båda !
Kawa 800 SX-R 06
Kawa 650 SX ?
Stodde
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 april 2009, 18:17
Ort: Trelleborg-Skåne

Re: Fundering kring Nozzlar

Inläggav Stodde » 12 juli 2009, 18:45

Nozzeln från 650 var 3mm större jämfört med 800an inte mycket men det känns bättre !
Kawa 800 SX-R 06
Kawa 650 SX ?
Stodde
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 april 2009, 18:17
Ort: Trelleborg-Skåne

Re: Fundering kring Nozzlar

Inläggav Nesam » 13 oktober 2009, 18:24

Hade en Nozzel mätar dag idag...störd :ugeek:
drar i gång på tråden igen

Mätte en Protec nozzel 81 mm diam,rejalt gods och clean

Original 701 såg det ut som 82,5 mm i diam tunt gods

Original 650 Hela 85 mm i diam :shock: tunt gods samt "flänsar" i den

Ja lite mått iaf så man vet.... :roll:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Fundering kring Nozzlar

Inläggav Nesam » 29 augusti 2010, 17:35

Då min moddade original tiltnozzel pajade i fästena
så blev det att trycka på Protec nozzel och fixa den
så tilten funka.

Skillnaden var klart märkbar allra helst i högre farter då de tröck på
mer och (utan att ha mätt med Gps eller annat) gick den
snabbare.Den var dock lite trögare vid start men mindre än ja trott.

Frågan är då den förra hade större diam men var även något kortare
vilket spelar mest roll....längd och eller diam och isf är 2mm större
i diam en betydlig skillnad i acc?

Fundering kring att godset är så mycke tjockare på eftermarknads
nozzlar är det bara till att det ska kännas rejälare eller är det så att det är mycke stummare
för att hålla trycket bättre?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo


Återgå till Special,Trim och "Bling Bling"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst