Kylning b-pipa temperatur på kylvattnet?

Hjälp,beskrivningar,intressant och lärorikt,koppling av kylslangar trimpipor
Instruktioner,filmer om impeller lagning jetski trim allt från topplock etc

Kylning b-pipa temperatur på kylvattnet?

Inläggav jetskii » 8 augusti 2016, 20:35

Tjena, har lite funderingar angående kylningen till min b-pipa. Problemet är att vattenboxen och avgasslangarna blir så jävla het.

Jag kör på dubbelkylning på grenröret och sedan utlopp från toppen till pipan. Tycker inte det vattnet borde vara för varmt för att kyla pipan.

Men när jag tar bort min flowcontrol så blir vattenboxen givetvis lite kyligare. Men jag vill ju köra med flowcontrollen.

Kör endast med översta skruven på b-pipan öppen

Några ideér?

Hur varmt ska vattnet från pipan och ut bli egentligen?

Mvh Marcus
jetskii
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 12 januari 2012, 16:52

Re: Kylning b-pipa temperatur på kylvattnet?

Inläggav Jacke » 9 augusti 2016, 20:36

På rekommendation av mr.turbo som byggde min motor så kör jag med ett förgasarmunstycke som begränsning till vattenboxen istället för en flowcontrol. Minns inte exakt vilken storlek jag har, men tror det är ca 140. I övrigt kör jag också dubbelkylning 1/2". Har aldrig tänkt på att kolla hur varm vattenboxen och avgasslangen blir, men jag har aldrig haft någon anledning att kolla det heller så det verkar ju funka.

Avgaskammaren säger dom ju ska fräsa när man stänker vatten på den efter lite hårdkörning, min är dock inte riktigt så varm. Jag kör också med bara översta skruven öppen.

Vart har du in- och utlopp på midpipen? Jag fyller min i botten och har utloppet överst.
Jacke
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 11 mars 2011, 19:01

Re: Kylning b-pipa temperatur på kylvattnet?

Inläggav jetskii » 11 augusti 2016, 16:43

Okej intressant, men hur får du dit munstycket? Har du någon bild ? :??

Avgaskammaren fräser. Men eventuellt att den endå blir lite för varm.

Jag kör också inlopp i botten och ut i toppen.
jetskii
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 12 januari 2012, 16:52

Re: Kylning b-pipa temperatur på kylvattnet?

Inläggav Lelleflow » 22 augusti 2016, 20:47

Har det löst sig med kylningen?

Har man en flow-control så måste man veta att den fungerar och när den släpper på vatten.
Hela idén med en flow-control är att slippa vattnet i vattenlåset på låga varv men om man då ligger mycket och kör på låga varv och flow-control:en inte släpper på vatten så blir det varmt.

Skulle också rekommendera att du kör utan och med ett fast munstycke eller tar en 10mm massiv mässingsstav och borrar ett 3,5mm hål. Det finns små hållare för munstycken att montera på kylningen om du hellre vill det.


Har du dubbel kylning in så ska det inte vara några problem med att vattnet ut från motorn inte är tillräckligt kallt. Funkat för mig med enkel in.
En annan viktig detalj är att inte dina små skruvar på "midpipen" är igensatta men eftersom din "chamber" inte blir varm har du säkert inget problem där..
XSream DVX SS900
Superjet 2010
Lelleflow
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 18 juli 2010, 08:00

Re: Kylning b-pipa temperatur på kylvattnet?

Inläggav jetskii » 23 augusti 2016, 11:41

Lelleflow skrev:Har det löst sig med kylningen?

Har man en flow-control så måste man veta att den fungerar och när den släpper på vatten.
Hela idén med en flow-control är att slippa vattnet i vattenlåset på låga varv men om man då ligger mycket och kör på låga varv och flow-control:en inte släpper på vatten så blir det varmt.

Skulle också rekommendera att du kör utan och med ett fast munstycke eller tar en 10mm massiv mässingsstav och borrar ett 3,5mm hål. Det finns små hållare för munstycken att montera på kylningen om du hellre vill det.


Har du dubbel kylning in så ska det inte vara några problem med att vattnet ut från motorn inte är tillräckligt kallt. Funkat för mig med enkel in.
En annan viktig detalj är att inte dina små skruvar på "midpipen" är igensatta men eftersom din "chamber" inte blir varm har du säkert inget problem där..



Fortfarande samma problem när flowcontrollen är installerad. Så nu har jag tagit bort den och kör med slang rakt in. Tråkigt då det är en märkbar skillnad på botteneffekten, men nu hade jag tänkt testa munstycke som du säger. Har dock lite svårt att hitta den där munstyckes "hållaren" du skrev om. Vart finns den att köpa? :! Annars hittar jag nog någonting som passar till slut :-)
jetskii
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 12 januari 2012, 16:52

Re: Kylning b-pipa temperatur på kylvattnet?

Inläggav Lelleflow » 23 augusti 2016, 17:42

Den där munstycke hållaren va bara till 1/4 slang och inte 3/8. Minnet svek mig. På min powerpipe sitter det en munstycke hållare i slanganslutningen. Ska kolla hur de gjort på de.
Hot products nr:
RY12-RLR-14

Här kommer dok lite andra alternativ.
https://www.blowsion.com/products/engin ... restrictor

Jetworks
Hot products nr:
JW-WRK

Du hittar de i hot products katalogen.. priset hittar du om du klipper in art nr i sökfältet hos customski.dk

Har du provat att ställa upp flow-control:en då? Vilken modell har du? Röd eller blå?
XSream DVX SS900
Superjet 2010
Lelleflow
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 18 juli 2010, 08:00

Re: Kylning b-pipa temperatur på kylvattnet?

Inläggav jetskii » 23 augusti 2016, 19:07

Lelleflow skrev:Den där munstycke hållaren va bara till 1/4 slang och inte 3/8. Minnet svek mig. På min powerpipe sitter det en munstycke hållare i slanganslutningen. Ska kolla hur de gjort på de.
Hot products nr:
RY12-RLR-14

Här kommer dok lite andra alternativ.
https://www.blowsion.com/products/engin ... restrictor

Jetworks
Hot products nr:
JW-WRK

Du hittar de i hot products katalogen.. priset hittar du om du klipper in art nr i sökfältet hos customski.dk

Har du provat att ställa upp flow-control:en då? Vilken modell har du? Röd eller blå?



Okej, en sån där funkar ju utmärkt. Får ta och beställa en!
Jag har den röda flowcontrolen, dock den "manuella" som man lägger brickor för att justera hårdheten. Kör nu utan någon extrabricka..

Tack för tipsen :!
jetskii
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 12 januari 2012, 16:52

Re: Kylning b-pipa temperatur på kylvattnet?

Inläggav Jacke » 24 augusti 2016, 11:30

Jag hade ju glömt att svara här, även om jag redan har skickat bilden till jetskii så kan det vara bra för andra som undrar.
Jag har svarvat en hylsa som passar i slanganslutningen på avgaskammaren och gjort gängor för ett munstycke i den
Bilagor
IMG_0486.jpg
Jacke
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 11 mars 2011, 19:01


Återgå till Special,Trim och "Bling Bling"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster