"tung motor"

Hjälp,beskrivningar,intressant och lärorikt,koppling av kylslangar trimpipor
Instruktioner,filmer om impeller lagning jetski trim allt från topplock etc

"tung motor"

Inläggav Niklasnord » 10 juni 2015, 19:56

Hej! Har haft lite problem med min startmotor på sistone men har fått den renoverat nu så den fungerar bra när man har den i en bänk och kopplar på ett batteri. Sen när jag sätter tillbaka den i motorn så klickar den bara? testade ta ut tändstiften och då fungerade det bra, Satt sedan tillbaka tändstiften och då fungerade det också bra ett tag tills den börjar gå tungt. Testade snurra på axeln och då är den stum först åt ena hållet också snurrar man åt andra hållet så snurrar den bra tills ett tag då det blir stumt igen? Hade inte i något tändstift då jag snurrade på axeln. Är det någon som har haft liknande problem eller vet vad det kan vara?

Mvh Niklas
Niklasnord
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 januari 2015, 12:37

Re: "tung motor"

Inläggav sospikey » 10 juni 2015, 21:57

1. Hur mår ditt batteri? Koppla in ett bilbatteri med startkablar så du vet om du har kräm.
2. Har du jord så det räcker? Gör rent poler och anslutningen på startmotorn. Måste vara metallren.
3. Hur mår dina kablar.? Inte ovanligt att kablar korroderar invändigt tills de faller i sär.
4. Testa ditt startrelä. Kan vara knas. Bygla över polerna, då ska startmotorn snurra på.
5. Ibland är det knas i startknappen. Kolla allt ovan först...
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: "tung motor"

Inläggav Niklasnord » 11 juni 2015, 06:07

Ska prova! Men det är axeln till impellern (couplern Tror ja de heter?) jag menar som går trögt att snurra? Den snurrar nått varv också blir det stopp också när man byter håll går det bra?
Niklasnord
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 januari 2015, 12:37

Re: "tung motor"

Inläggav Nesam » 12 juni 2015, 06:12

Om den går trögt åt ett håll men oftast lätt åt
andra är det förmodligen impellern (något blad) som går mot
pumphuset/slitringen.
Lyssna om du hör att det skrapar bak när du vrider.
Sen kan det givetvis vara lagret i utgående axel som är dåligt
men troligtvis pumphuset.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: "tung motor"

Inläggav Robert Rantavaara » 12 juni 2015, 13:54

Har haft samma fenomen på min. Startmotorn kändes trött. Jag renoverade den men resultatet vart inge bättre. Då var de som ovanstående.. Pumphuset var slitet, mest troligt har de kommit in en sten eller dylikt. Som har fastnat där. Tog lös hela axeln med pumhus. Lyste in medans jag rotera på axeln och såg då var de tog i. Tog lös huset och slipa där det tog i så jag kunde fortsätta köra sommaren ut! :)
Robert Rantavaara
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 oktober 2014, 22:20

Re: "tung motor"

Inläggav Niklasnord » 13 juni 2015, 11:45

Okej tack så mycket! Ska riva till veckan och se om felet sitter där :)
Niklasnord
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 januari 2015, 12:37

Re: "tung motor"

Inläggav Niklasnord » 15 juni 2015, 16:56

Har tagit bort pumpen nu och axeln men den snurrar på fint. Blir forfarande samma sak när jag snurrar på axeln inne vid motorn. Har ni något annat förslag? Ta bort den där klumpen inne i motorutrymmet och kolla på det lagret?

Mvh
Niklasnord
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 januari 2015, 12:37

Re: "tung motor"

Inläggav Niklasnord » 16 juni 2015, 15:31

Har lossat på "klumpen" längst bak i motorn nu också med när jag snurrar så är det fortfarande stumt? Så det kan ju inte vara där felet sitter då. Vart ska man börja leta vidare sen då?

Mvh
Niklasnord
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 januari 2015, 12:37

Re: "tung motor"

Inläggav Robert Rantavaara » 16 juni 2015, 19:34

Om du har haft lös pump med axel och snurrat och inte hittar fel och desamma med midshaften "Klumpen" och den snurrar också utan problem?

då måste de vara något med motorn isf.
Robert Rantavaara
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 oktober 2014, 22:20

Re: "tung motor"

Inläggav Niklasnord » 16 juni 2015, 21:22

Har troligen hittat felet nu. Fjädern som sitter i kåpan till bendix drevet hade fastnat så inte det åkte tillbaka utan låg på svänghjulet? Och då snurrar den ju bara ett tag och sen tar stopp. Men ska skruva ihop imorgon och se om det var de som var felet :)
Niklasnord
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 januari 2015, 12:37

Re: "tung motor"

Inläggav Niklasnord » 21 februari 2016, 18:59

uppdatering: ett ramlager var slut därför gick motorn tungt! Tack för visat intresse :s
Niklasnord
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 januari 2015, 12:37


Återgå till Special,Trim och "Bling Bling"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster