Vad krävs mer än B-pipa?

Hjälp,beskrivningar,intressant och lärorikt,koppling av kylslangar trimpipor
Instruktioner,filmer om impeller lagning jetski trim allt från topplock etc

Vad krävs mer än B-pipa?

Inläggav Aku » 14 maj 2013, 13:05

Halloj! Nu har jag kommit till den punkten då jag känner att köra original inte riktigt räcker till längre.
Så jag hoppas kunna få lite hjälp här med vad de är jag bör uppgradera för att få ut mer av maskinen,
och så som jag har förstått de så är en b-pipa som ska vara nästa steg.
Det jag har är en superjet 701 -02 och de delar jag har nu är scoop, rideplate, tubs o blowsion luftfilter
Jag har försöka googla och läsa mig fram så gott de har gått o de delar som jag förstått kan va bra att skaffa är:

Ada topp: https://www.wamiltons.com/index.php?main_page=product_info&products_id=9
Min fråga här är vilken de är man ska välja när de fanns en rad antal olika?

B-pipa
https://www.wamiltons.com/index.php?main_page=product_info&products_id=38

Jetting kit:https://www.wamiltons.com/index.php?main_page=product_info&products_id=487

Enhancer: https://www.wamiltons.com/index.php?main_page=product_info&products_id=74

Som sagt så är jag i stort sett helt nybörjare när de kommer till sånt här när det gäller jetski, så jag tar gärna all hjälp som går att få när de kommer till o beställa så allt passar ihop.
Är de nåt man kan klara sig utan när de kommer till delarna som jag länkat eller är de något jag har missat för att man ska få maskinen att gå bra?
En annan fundering jag har när de kommer till att byta till b-pipa är gällande underhåll, blir de betydligt mer skruvande i maskinen och delar som måste bytas ut kontunerligt eller är de som vid original så de bara är å tuta o köra :)?
Tar även gärna tips på i fall de finns bättre ställen jag kan köpa ifrån istället.

Tack på förhand :)
//Andreas
Aku
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 april 2011, 18:59

Re: Vad krävs mer än B-pipa?

Inläggav tompa » 14 maj 2013, 20:11

Jag hade nog satsat på en ställbar tändning typ epic eller nån total loss, så har du användning för den senare om du skulle vilja bygga vidare.
Sen lär du behöva en ny impeller om du nu inte redan har en som duger typ.
Kanske den där hooker 9/15 eller nått.
Ett tips på billigt ställe är Jetmaniac på x-h2o har aldrig hört att nån har blivit besviken när dom har handlat av han.
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: Vad krävs mer än B-pipa?

Inläggav sospikey » 14 maj 2013, 20:42

Håller med tompa (epic och hooker) . 35 cc domes och en limited b-pipe med en jetworks flow valve. Fixa ett lättat svänghjul när du ändå håller på. Chris (jetmaniac) är nog en av de bästa du kan ha att göra med! Eller köp en portad cylle av honom när du ändå håller på. Då börjar det hända grejer!
Han kan fixa "allt"du kan tänkas behöva.
Om jag vore du skulle jag passa på att fräscha upp motorn om det aldrig gjorts innan. Ny vev, packboxar och packningar så håller din maskin i MÅNGA säsonger sen. Det kan hända lite trista grejer om man har en trött motor och sen börjar ta ur mer hästar...
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Vad krävs mer än B-pipa?

Inläggav mr.turbo » 14 maj 2013, 21:34

Det är viktigt att alla små detaljer blir rätt som Squish ,kolvspel,tändkurva,comp och
bestyckning .Ta bara en sak som bestycknings kittet för stock cylinder o pipa 130 main
det funkar med original comp + lite mer, men inte med 200-210psi trots att cylindern
är stock den vill snarare ha 140 main då . Tbm har en grymt fin topp nått helt annat
än ada ,jag föredrar ignipro tändning de har alldrig krånglat . Det är bara och fråga
om du undrar över nått.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Vad krävs mer än B-pipa?

Inläggav tompa » 14 maj 2013, 22:03

Visste inte ens om att det fanns igni pro till yamaha, ännu ett alternativ :-D
Vilken typ av körning kör du?
Ska du tävla nått på bana med den?
Om inte så tycker jag att du ska montera in fothållare, lätt viktigaste modden om du kör freestyle tycker jag :-D
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: Vad krävs mer än B-pipa?

Inläggav Aku » 14 maj 2013, 23:06

Får börja med o tacka för alla svar :-D
När de gäller körningen så är det mest lek som gäller, så topphastighet är då just ingenting jag känner är viktigt, utan mer ett bra tryck i starten så man kan få lite höjd med maskinen :-)
Då enda gångerna man får den här nervösa känslan nu är när man far ut när de blåser riktigt ordentligt på havet och hittar dom där stora vågorna :-)
Jao footholds de är införskaffat, men tyvärr så fick jag klowners istället för de jag hade beställt ifrån blowsion, å jag tycker att dom är sisådär sköna men de går an.
Har även kikat på hooker impellern som ni tipsar om och har funderat på att införskaffa en sån.

Hur svårt är de att få alla detaljerna som kolvspel, tändkurva och de bra om man aldrig gjort de? För själva skruvningen känns som att den borde gå få ihop till slut :-)

En annan tanke som jag började fundera lite på är att eventuellt sälja den jag har just nu och införskaffa en 08+ istället, så man får tag på de nya skrovet samt fräschare motor och sen börja bygga på den istället.
Kan de vara så att de är en smartare ide i längden att göra de?

Men som en sammanfattning för min egen skull så är de som behövs: pipa, ställbar tändning, topp med 35cc domes, jetworks flow valve, lättat svänghjul (har tyvärr ingen aning om vad de är), hooker 9/15 impellet, bestycknings kit.
Aku
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 april 2011, 18:59

Re: Vad krävs mer än B-pipa?

Inläggav tompa » 15 maj 2013, 16:57

Behåll maskinen du har, -08+ chassit är bättre om du har tänkt o köra bana.
Köp tbm svänghjul det är lättast på marknaden (av laddade svänghjul) och funkar både till epic och till igni pro.
Ett gott råd är att lyssna på råden som mr turbo ger dig :-) så får du nog en kanonmaskin :-D
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: Vad krävs mer än B-pipa?

Inläggav mr.turbo » 16 maj 2013, 21:34

Hur svårt är de att få alla detaljerna som kolvspel, tändkurva och de bra om man aldrig gjort de? För själva skruvningen känns som att den borde gå få ihop till slut

Tja du kan ju fråga mig.
På min 1050 kawa har jag igni power cdi box
En clean up av cylinder är en bra mod så den blir som den borde från fabrik
svänghjulet skulle jag köpa sist av delarna de andra är viktigare,eller köp
en solas 12vain magnum pump stator till pumpen i stället det är mycket bättre
än ett svänghjul och något billigare.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Vad krävs mer än B-pipa?

Inläggav Aku » 23 maj 2013, 23:10

De blev o sälja min nuvarande o sen satsa på o hitta en 08+ o satsa på å bygga upp den istället, lär nog bli nästa säsong de blir pipa och sånt dock. O bara fixa impeller, scoop å sånna småsaker i sommar :)
Aku
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 april 2011, 18:59


Återgå till Special,Trim och "Bling Bling"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster