Porta cylindrar

Hjälp,beskrivningar,intressant och lärorikt,koppling av kylslangar trimpipor
Instruktioner,filmer om impeller lagning jetski trim allt från topplock etc

Porta cylindrar

Inläggav Jacke » 30 december 2012, 13:52

Jag har skaffat en 61x-cylinder som jag tänkte höra med RJ-Motor om han kunde byta foder och porta, men han verkar ha lagt ner, hemsidan fungerar inte längre.
Någon som har tips på andra firmor som vet hur man portar cylindrar till jetskis på bästa sätt?
Jag funderade även på om man skulle passa på och byta till big bore-foder när jag ändå håller på, men behöver man borra och porta blocket då också för att få plats med dom större fodren?
Skulle ju vara lite smidigare att bara skicka iväg cylindern?

Maskinen är en -09 superjet, och vad jag har förstått så ska 62t-blocket och 61x-cylindrar passa mycket bra ihop.
Jacke
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 11 mars 2011, 19:01

Re: Porta cylindrar

Inläggav Nesam » 31 december 2012, 08:58

Har RJ lagt ner :shock: hittar inte han heller på nätet...
Hör med mrturbo här annars han är duktig.
Bog bore?! Räcker det inte med 760 storlek,vad ska du ha maskinen till?
Vad är din budet,tips är att såna här projekt kan springa iväg mer än man
räknat med :roll:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Porta cylindrar

Inläggav Jacke » 1 januari 2013, 18:16

Det var 760cc-foder jag tänkte på, original är ju 61X-cylindern på 701cc. Porttiderna på 61X-cylindern ska vara bättre än på en original 760cc-cylinder, den passar mer för race. Jag ska bara hoppa och leka med maskinen.
Jag bytte till B-pipe och ADA-topp förra våren, men mycket vill ha mer. :-D Jag räknar med att det kommer kosta ett antal tusenlappar, blir ju nya kolvar och domes om jag ska byta till 760-foder också.

MR Turbo verkar veta vad han håller på med. Men fixar han maskiner åt "folk utifrån"? Jag har fått intrycket att han mest skruvar åt kompisar och dom i klubben. Är det i Örebro han håller till? Jag har en bit dit om man skulle köra dit hela maskinen.
Jacke
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 11 mars 2011, 19:01

Re: Porta cylindrar

Inläggav mr.turbo » 2 januari 2013, 10:53

Nej jag tror inte rj har lagt ner ,han heter inte gates i efternamn det är nog därför sidan
inte funkat på ett tag. Jag har fixat motorer till alla som kommit hit med dom , i kö nu
1st 650 yamma snart klar 2st kawa 1100 race porting 1st kawa800 raceportning
Din motor här . Köp SKU: 01-03-451 foder på blowsion o 84 pro-x kolvar,du behöver
också en ignipro tändning från sx-r.com 35cc 84mm domes .jag anlitar en frima i örebro
för motor arbeten borning ,planing mm . Sist jag borrade 2 cyl 1150kr+ borra upp för
större foder 1150 + plana cyl 500 ,säg 3000 + 1500kr för portning cyl, 500kr block
Alltså ca 5000kr beroende på vad motor arbetena kostar. kan även porta/clean up
på cyl block som de är.Jag finns 2mil söder om örebro.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Porta cylindrar

Inläggav Jacke » 20 maj 2013, 17:11

Haha! Jag hittade den här tråden och kan bara konstatera att du hade rätt Nesam :lol:
Jag tänkte ju bara byta foder och porta lite, det slutade med Blowsion 785-foder, 5mm strokervev, Igni Pro ställbar tändning, ATP 48mm förgasare med Boyesen-insug och Solas 12 vein Mag stator. :shock:
Motorn kommer landa på 809cc med 84mm borr som det är nu, går att borra upp till ca 850cc.

Mr.turbo filar på motorn och han har varit grymt hjälpsam och svarat på alla mina frågor.

Jag beställde dom sista delarna i helgen och det kommer bli riktigt intressant att testa motorn för första gången. :-D
Jacke
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 11 mars 2011, 19:01


Återgå till Special,Trim och "Bling Bling"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst