Magnum pump ????

Hjälp,beskrivningar,intressant och lärorikt,koppling av kylslangar trimpipor
Instruktioner,filmer om impeller lagning jetski trim allt från topplock etc

Magnum pump ????

Inläggav Donsö » 29 november 2011, 15:02

hallå! hag har lite funderingar över olika pumpar som jag vill dela mad mig av. :-)

1 i usa kör ju nästan alla med magnum som kör freestyle! När eme, rickter och bobhull visar att det går att göra flatwater backflip med en stock motor i deras skrov så har dom ingen orginal pump i utan en magnum pump. Det verkar självklart för dom liksom ;)

2 jag har en 760 motor med portat vevhus, atp epic ,atp 48mm förgasare, och b-pipa å hela den biten i mitt bob hull . vilken pump skall man ha? jo förmodligen en 144mm med 16 Vane,

3 min stora fråga är vilken pump ska jag välja om jag vill ha en pump att växa i? tex. om jag skaffar mig en dasa 950cc med 10 mm stroker? eller en dasa 1100 med 16mm stroker? ska man behöva byta magnum pump då till en 148mm typ? mvh donsö
Bilagor
0001542_300.jpg
0001542_300.jpg (27.7 KiB) Visad 6062 gånger
Donsö
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 augusti 2010, 10:56
Ort: Donsö

Re: Magnum pump ????

Inläggav sospikey » 29 november 2011, 16:37

Kolla med jetmaniac; jag tror att mest "bang-for-the-buck" just nu är Solas magnumpump, kostar en 500-ing i US dollar.
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Magnum pump ????

Inläggav Nesam » 29 november 2011, 20:11

Bra fråga om pumpar,vet att magnum snackades det mycke om
när man själv va grön kawa 300cc åkare så inte mycket
fastnade då tyvärr.Hoppas nån här har lite info ;)
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Magnum pump ????

Inläggav Penken » 30 november 2011, 11:40

Det finns 3 val av tillverkare.

Skat-trak magnum pump.
det är en handgjord product där varenda en tillverkas till köparens behov.
du kan få olika diametrar icke setback eller setback. olika antal veines.
pumpen som du visar på bild är en billet pump och är mycket dyrare än en vanlig magnumpump.
en vanlig pump är tillverkade så att dom svarvar eller fräser ut original statorn och pressar in ett ny stator i det gamla statorhuset. så får man köra med en original slitring.
det vanligaste valet verkar vara 144mm setback 12veines.

pris från jetmaniac 1580+45usd inkl stator,lager,tätningar,drivaxel,pumpcona,impeller. (ihopbyggd bara slänga i och åka)


Maxxx555
en tillverkare i thailand. hört mycket bra om honom och han gör många olika variater och lämnar ett års garanti. alla varianter är tillverkade helt i rostfritt och använder inga superjet original delar för att byggas.
har hört att man eventuellt kan behöva slipa lite "blueprinta" pumpen för att få den perfekt.
finns ett antal olika varianter, fördelen här är att du kan få en billet pump för ett bra pris.
troligtvis nästa pump jag köper blir från honom.

Pris: Maxxx555 x-h2o. 1300usd inkl stator,slitring,drivaxel,pumpcona. behöver alltså lager och packboxar och bygga ihop den själv.


Solas
detta är bara ett statorhus man använder sin befintliga drivaxel och får fixa lager + packboxar själv. behöver dock använda någon spacer för att reductions noslen ska passa. har inte läst så mycket om denna dock. verkar vara en fin produkt och billig. men ganska tung.
den finns dock bara i ett alternativ. och det är 144mm 12veines non sb.

pris: lite under 500usd. för statorhuset.
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: Magnum pump ????

Inläggav mr.turbo » 1 december 2011, 19:03

Alla 12-14 vains pumpar är ljusår bättre än original pumparna de bygger tryck
snabbare och hårdare på lägre varv än originalet och ger kanon grepp i kurvor.
Jag har själv en 140mm set back magnum pump i min kawa med solas impeller ,
nästa år kommer jag åka med en full rotax 1050 superstock med den pumpen .
Kommer att börja med en 16/25 solas impeller ,om det går för lätt kommer jag
svarva upp huset från 140-142 räcker inte det 144mm ,det går och göra i skat trak
pumpen till kawan .Det borde gå att göra i 144 yamma pumpen med , svarva
till 148mm så kan du nog växa med den pumpen om 144 är för litet för 950 dasa motor.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Magnum pump ????

Inläggav Penken » 2 december 2011, 00:23

mr.turbo skrev:Alla 12-14 vains pumpar är ljusår bättre än original pumparna de bygger tryck
snabbare och hårdare på lägre varv än originalet och ger kanon grepp i kurvor.
Jag har själv en 140mm set back magnum pump i min kawa med solas impeller ,
nästa år kommer jag åka med en full rotax 1050 superstock med den pumpen .
Kommer att börja med en 16/25 solas impeller ,om det går för lätt kommer jag
svarva upp huset från 140-142 räcker inte det 144mm ,det går och göra i skat trak
pumpen till kawan .Det borde gå att göra i 144 yamma pumpen med , svarva
till 148mm så kan du nog växa med den pumpen om 144 är för litet för 950 dasa motor.


tror du verkligen att det går att svarva upp en 144 till 148. lär inte bli mycket gods kvar i statorhuset?
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: Magnum pump ????

Inläggav mr.turbo » 3 december 2011, 22:34

Penken skrev:
mr.turbo skrev:Alla 12-14 vains pumpar är ljusår bättre än original pumparna de bygger tryck
snabbare och hårdare på lägre varv än originalet och ger kanon grepp i kurvor.
Jag har själv en 140mm set back magnum pump i min kawa med solas impeller ,
nästa år kommer jag åka med en full rotax 1050 superstock med den pumpen .
Kommer att börja med en 16/25 solas impeller ,om det går för lätt kommer jag
svarva upp huset från 140-142 räcker inte det 144mm ,det går och göra i skat trak
pumpen till kawan .Det borde gå att göra i 144 yamma pumpen med , svarva
till 148mm så kan du nog växa med den pumpen om 144 är för litet för 950 dasa motor.


tror du verkligen att det går att svarva upp en 144 till 148. lär inte bli mycket gods kvar i statorhuset?

Det är 2mm som ska bort , i kawan är stator huset 144 medans diametern runt immpellern
bara 140mm ,jag har alltså ingen ombyggd original pump ,rostfritt hus med aluminium lager
hub och den går och svarva till 144 ,annars är det väl bara att fråga skat trak om det funkar
på yamman om ingen har en yamma magnum pump och mäta på.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Magnum pump ????

Inläggav Penken » 3 december 2011, 23:35

mr.turbo skrev:Det är 2mm som ska bort , i kawan är stator huset 144 medans diametern runt immpellern
bara 140mm ,jag har alltså ingen ombyggd original pump ,rostfritt hus med aluminium lager
hub och den går och svarva till 144 ,annars är det väl bara att fråga skat trak om det funkar
på yamman om ingen har en yamma magnum pump och mäta på.


jag har en och jag kan mäta imorn. men jag tror nog att skattrak skulle tillverka 148 pumpen på detta sätt om det var bra. men dom gör bara billet pumpen i 148mm om jag har förstått allt rätt.
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå


Återgå till Special,Trim och "Bling Bling"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster