sitt eller ståmaskin

Det som inte är direkt jetski relaterat eller
om du inte kan hitta någon kategori som passar

sitt eller ståmaskin

Inläggav Degerman » 12 januari 2010, 21:58

Hej!
Jag är ny här på forumet och har ingen erfarenhet av vattenskotrar men jag provkörde en gammal Kawasaki ståmaskin för 7 år sedan och tyckte att det var svinkul, sedan dess har jag funderat på att köpa en men crossåkandet har käkat upp dom mesta pengarna.
Nu har jag iallafall bestämt mig för att det ska bli en superjet 08 eller nyare till sommaren. :P
Jag har funderat en hel del över skillnaden mellan en ståmaskin och en sittmaskin och jag antar att ståmaskinen är roligare i längden eftersom den kräver mycket mer av föraren, jag kan tänka mig att sittmaskinen blir lite som att köra gocart på en stor parkering men jag har aldrig provkört någon så jag vet inte.

Hur stor skillnad är det att köra en ny superjet jämfört med den gamla Kawasaki 92an som jag provkörde?

Tack för ett bra forum! Mvh. Jesper
Degerman
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 januari 2010, 19:26

Re: sitt eller ståmaskin

Inläggav cobbe » 13 januari 2010, 11:27

Den skillnaden är STOR!

ang ståmaskin/sittmaskin så tycker jag att du kan jämföra den med en motard vs "sportig custom". Glassigt att åka sittmaskin en eftermiddag men sen är iaf jag ganska less på det...

MVH//Cobbe
cobbe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 11 oktober 2009, 08:54

Re: sitt eller ståmaskin

Inläggav Nesam » 13 januari 2010, 11:50

Kolla in under varje märke och följ länkarna där kan du få en
skaplig upfattning om skillnaden mellan märken/modeller.
Iaf så är det en enorm skillnad även om du "bara" byter till den gamla 650:in.

Oavsett så vill du va "ego" och ha kul så köp en ståmaskin
ska du ha den som leksak,transport medel samt få med ex sambon köp en sitt.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: sitt eller ståmaskin

Inläggav Eee » 13 januari 2010, 12:42

Klart grabben ska ha en ståmaskin. Tyvärr kan du inte skjutsa runt tjejer i skärgården som med en sittskoter men du får grymt mycket roligare med en ståmaskin.


Det är stor skillnad på olika modeller:

Kawasaki SX-R 800
Den mest lättkörda är Kawasaki SX-R. Kostar från ca 35 k kr. Den är lite större, tyngre och mycket stabilare än alla med undantag av S4:an. En bra bojbane/race maskin.

Yamaha Superjet 701 96-07
Mer lekfull skoter än SX-R, prestandan är på samma nivå som SX-R. En riktigt rolig hopp och lek skoter. Jag är grymt nöjd med min. Pris från ca 30 k kr.

Yamaha Superjet 701 08-
Samma koncept som 96-07 men med ett nyare skrov som är stabilare och mer lättkört, pumpen är flyttad bakåt för bättre grepp. Pris från ca 45-50 k kr.

Hydrospace S4
Svår att få tag på, kostar ca 50 k kr. Högt nypris (ca 120 k kr). Den största och tyngsta stå maskinen som endast lämpar sig till race. Unikt är att det har 4-takts motor. Tror dem slutar tillverka den nu.

Polaris Octane
Grym skoter som är grymt svår att få tag på. Som jag förstått det är den både lekfull och stabil med bra med kräm. Över 100 hk original. Tillverkades i få ex runt 2004. Pris är svårt att säga. Eric Malone (grym freestyle kille) körde Octane innan han själv började utveckla sina EME skotrar.

EME 1100cc
Eric Malone har utvecklad detta monster med 210hk och bara det bästa av allt. Pris ca 300 k kr.

Kawasaki SXI/SX
Har aldrig kört någon men den liknar Superjet 96-07 men med något sämre prestanda. Prisvärd då jag har sett maskiner från ca 20 k kr.

Yamaha Superjet 650
Samma skrov som 701 96-07. Bommen sitter längre bak vilket gör den mer svårkörd. Fulare och klenare maskin än 701. Pris från ca 18 k kr.

Själv tror jag att du gör helrätt i att köpa en Superjet från 2008 eller nyare!
Superjet 701
Arctic Cat F6

My videos:
http://www.youtube.com/user/Kapteeen1
Eee
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2 juni 2009, 19:32

Re: sitt eller ståmaskin

Inläggav Degerman » 13 januari 2010, 17:20

Riktigt bra sammanfattnin på dom olika modellerna.
EME 1100cc måste va en perfekt nybörjarmaskin :P

Det verkar ju som om livslängden på en jetski är riktigt bra eftersom dom tivverkat i princip samma maskin flera år i rad utan att ändra någonting.
Det kan ju även motivera köp av nyare maskin då den har ett bra andrahandsvärde.
Om jag jämför med en cross som har ett prisfall på ca 50% på två år.

Någon som vet om det importeras några SX-R/ Superjetmaskiner eller är dom svenska priserna vettiga om man ska köpa nytt?
Degerman
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 januari 2010, 19:26

Re: sitt eller ståmaskin

Inläggav Eee » 13 januari 2010, 19:22

Dem svenska priserna tycker jag är vettiga. Jag har kollat på att importera och det lönar sig inte om man inte har bra kontakter vid transport eller är flera som kan dela.

Nypriset för en Superjet är ca 45-50 k kr i USA (har jag för mig). Sen ska säljaren frakta maskinen till en hamn, kostade ett par tusenlappar. Sedan om man går den enkla vägen med transport går det på ca 10 000 kr. Sedan tillkommer 12% tullavgift på 50 000 kr om du inte har möjlighet att skriva ner värdet på maskinen. Risken om det händer något då är att försäkringen bara gäller för det skrivna värdet.

Dvs:
Inköp: 45- 50 000 kr
Frakt inom US: 2000 kr
Frakt till Sverige: 10 000 kr
Tull: 6000 kr

Total: 63 000 - 68 000 kr

Nypris i Sverige: Från 72 000 kr.

Känns inte värt att importera om man inte kan göra på nåt annat sätt. Däremot så finns det många fina trimmade maskiner tillsalu på XH2O för inga pengar.
Superjet 701
Arctic Cat F6

My videos:
http://www.youtube.com/user/Kapteeen1
Eee
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2 juni 2009, 19:32

Re: sitt eller ståmaskin

Inläggav Degerman » 13 januari 2010, 21:28

Ja det blir ju knappast lönande om man räknar in alla timmarna man får lägga innan det är klart.
Jag köpte en importerad cross 2008 för 17000kr under svenskt listpris men på dom här maskinerna är tydligen dom svenska priserna vettigare i förhållande till värdeminskningen.

Ska kolla upp XH2O fast jag har ingen erfarenhet att importera själv så det blir nog knepigt...
Degerman
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 januari 2010, 19:26


Återgå till Off topic

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster