Renovering SX-R800 rasad motor.

Kolla in maskinerna som vi på forumet har
Allt från special till original

Renovering SX-R800 rasad motor.

Inläggav Nesam » 28 februari 2021, 19:59

Då jag skaffade mig ett vinterprojekt igen och denna gång en Kawasaki Sx-r 800 som
tagit in vatten i motorn som hade fått stå där ett tag och oxiderat sönder lite prylar.
Givetvis blir det fler än man hade väntat sig och vatten speciellt saltvatten äter
upp det mesta.Som tur var hade blocket ändå klarat sig oväntat bra, har haft fall
med jetski motorer där aluminiumet vart helt upplöst och sprött dvs bara att slänga
20201121_144435_HDR.jpg


Den var i delar redan och iom att jag till 95% bara mekat div Superjet och äldre Kawa så kändes det lite kul.
Utrustningsmässigt var den bra donad i motorn med Factory B pipa,ADA topp,TBM spacers etc
Skrovet hade annan Starbar bom,styrning mm dock en original fingergas så den blev att byta samt
några mindre skador på huven ska kollas över men i bra allmänt skick.
Finger trottle.jpg


Crankshaft js800.jpg

Veven och kolvar var utom all räddning så det fick lov att bli nya prylar.
Vevparti blev en Hotrod samt helt ny packningssats till hela motorn.
Cylinder sxr800.jpg

Även cylindern hade tagit mer stryk än väntat med ytrost på fodren etc och på bild
är den rengjord samt borrad/honad för en fin yta

SXR800 kolvar.jpg

Fick bli att borra den +0,25 och nya Pro X kolvar.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Renovering SX-R800 rasad motor.

Inläggav Nesam » 28 februari 2021, 20:10

Även reedkorgarna hade tagit stryk och var upplösta så gummit och reedsen tagit skada.
Det blev bara att fixa hem andra korgar och nya Boysen reeds.
Reedcage sxr800.jpg


Oringar till ADA SXr800 toppen eller domen var torra och småsprickor så det blev till att byta.
Fick tag på nya hos Momentum och måtten på oringar till sxr800 är 85,37x1,78 art nr hos dom är 70148383 om man vill ha tag på.

SXR 800 motor.jpg

Nya veven isatt och motorn monterad i skrovet

engine JS800.jpg

Cylindern monterad nydonad och med nya kolvar

SXR engine ada head.jpg

Domes med nya oringar ditsatta så ADA toppen var bara att montera på plats

SXR 800 b pipe.jpg

B-pipen slutligen fastsatt så nu återstår bara att fixa bensinslangarna från tank
och de var en himla massa skarvar etc så de måste kollas igenom samt bytas
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Renovering SX-R800 rasad motor.

Inläggav Nesam » 5 mars 2021, 19:04

Då var första starten uppstarten avklarad efter lite slangdragning av förgasare och tank.
Startmotorn gick "tungt" och ville inte vara med alla gånger missade på bendix
eller drog inte alls så ja tänkte relä givetvis dåligt.

Sen märkte jag att batteriet inte verkade vara helt 100 i laddning
det belastades ner rejält så spänningen sjönk.
Ladda över natten och testade igen men den kändes fortfarande trött när ja gjorde komp test. :??
Satte batteriet i Superjetten som har högre komp och den snurrade på fint inga problem med
batteriet alls.

Spånade på kassa kablar/jordpunkter/relä etc och kollade förluster men ingen onormala
spänningsfall.
Testade starta då ja hade bra gnista och komp så den hoppade igång direkt samt hade ett
fint ljud verka det som Men när jag senare skulle göra en start till var den helt död & startmotorn
hade gett upp,skönt det hände nu och inte i sommar. :tack

Troligen har nån lindning varit dålig eller oxiderad alt trasiga kol vilket skapade den tröga startviljan.
Så nu är en ny startmotor på G hem och hoppas den kommer under nästa vecka för nu är ja taggad
att få det maskinella klart.

Återstår är lite toppcoating på några små ställen och ev annat om orken finns för att snygga upp den ytterligare
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Renovering SX-R800 rasad motor.

Inläggav Nesam » 13 mars 2021, 07:30

20210311_152948.jpg

Startmotorn har anlänt och monterats på plats.Hittade felet på den gamla givetvis också när jag rev den
då jag fick tid över.Felet var att samtliga kolen hade kärvat i kolhållarna då det troligen kommit in lite
vatten som gjort att rost/oxid bildas så de var bara att rengöra och ha på lite tunn olja så löpte dom fint.
Finns i reserv iaf om man skulle behöva.

Nu snurrade motorn runt fint och kompressionen var jämn i båda cylindrarna och det var skönt att se.
Den var ovanligt trög att starta,lägger av och ville inte vara med 100% så det blev att riva förgasarna.

20210312_145121.jpg

Där fanns mer jobb än väntat trots att dom visuellt så helt ok ut på utsidan samt insåg att ja trodde jag
kollat över dom men det var en annan maskin jag gjorde det på denna vinter :drunk

Var lort från gammalt bränsle,oxid,lösa skruvar och läckande packningar samt trasiga membran inte konstigt
att den gick som den gjorde.

Fick byte det mesta i pumpen samt blåsa rent och plocka isär båda förgasarna för grundlig rengöring inte bara en gång
men slutligen fick ja den att starta lätt och ge bra respons på gasen.

Nu är lite småfix och invänta öppet vatten för att få testa den helt,troligen behöver mer justeras eller bestyckas
om men det visar sig i vår
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Renovering SX-R800 rasad motor.

Inläggav Nesam » 26 maj 2021, 15:09

Nu är den testad i vatten och maskinellt gick den bra men efter en stunds körning och trixande
tappade den greppet i pumpen,den slirade och ganska rejält från/till.
Visste att impeller och hus var i bra skick så frågan var hur det var med tätningarna eller
det värsta hur är det med splinsen på axel/impeller??

Efter en snabb överblick visade det sig att tätningen mellan pump och skrov
inte såg riktigt bra ut iaf.
Ner med pumpen igen inget fel på splines så det blev att ta bort och rengjöra
samt lägga på silicon i skarven mellan pump/skrov.

En annan bov kunde vara gummit som sitter på impellern som tätar vid axeln
om den är sliten alt skadad kan det tydligen bli lite konstiga fel men såg och kändes bra.

Japp i vattnet igen och en rejäl testkörning och allt lirade bra så nu är sommarn räddad :tack
Vilken skillnad att åka Sxr-800 mot en freeride modad Superjet men riktigt kul båda men
på lite olika sätt.

Hoppas tråden kan hjälpa någon att hitta inspiration eller hjälp med sina maskiner i framtiden.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Renovering SX-R800 rasad motor.

Inläggav Nesam » 26 januari 2022, 17:01

Blev inte många timmar i sommar men den gick riktigt bra men har haft nått skumt ljud
från drivlinan inte farligt men nått som stört.
Märkte även att den kunde missa i tryck från pumpen om man stod med nosen rakt upp.
Misstankarna är om tätningarna/lagret är dåligt vid utgående impeller axel skapade detta.

Sxr 800 motor rum impeller.jpg

Har iaf lyft ur tank och motor och tagit bort axeln inifrån motorrummet.

Sxr 800 elbox.jpg

När jag öppnade el boxen vid utgående kablar hittades en USB anslutning och fler kontakter.
Oklart vilken tändning som sitter i men troligen en Igni Pro om jag fattat rätt men har inte plockat
isär hela elboxen, kul men när jag saknar mjukvara blir det svårt att läsa ur eller ändra så det får vara.
Lagerhus utgående axel SXR 800.jpg

Lossade dom 4 bultar som håller hela lagerhuset,släppa på låsringen och pressa ur lager samt tätningar,
det är 4 tätningar och 1 tätat lager.
SXT 800 lagerhus impelleraxel.jpg

Fanns vatten där och tecken på rost men lagret kändes ganska Ok iaf så det visar sig om missljudet är borta
till sommaren.

Sen var det bara att täta med silicon och skruva dit lagerhuset,i med en infettad impelleraxel samt montera
tanken samt motorn på nytt.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo


Återgå till Maskinerna här på Forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster