Då jag skaffade mig ett vinterprojekt igen och denna gång en Kawasaki Sx-r 800 som
tagit in vatten i motorn som hade fått stå där ett tag och oxiderat sönder lite prylar.
Givetvis blir det fler än man hade väntat sig och vatten speciellt saltvatten äter
upp det mesta.Som tur var hade blocket ändå klarat sig oväntat bra, har haft fall
med jetski motorer där aluminiumet vart helt upplöst och sprött dvs bara att slänga
Den var i delar redan och iom att jag till 95% bara mekat div Superjet och äldre Kawa så kändes det lite kul.
Utrustningsmässigt var den bra donad i motorn med Factory B pipa,ADA topp,TBM spacers etc
Skrovet hade annan Starbar bom,styrning mm dock en original fingergas så den blev att byta samt
några mindre skador på huven ska kollas över men i bra allmänt skick.
Veven och kolvar var utom all räddning så det fick lov att bli nya prylar.
Vevparti blev en Hotrod samt helt ny packningssats till hela motorn.
Även cylindern hade tagit mer stryk än väntat med ytrost på fodren etc och på bild
är den rengjord samt borrad/honad för en fin yta
Fick bli att borra den +0,25 och nya Pro X kolvar.