Kawasaki 550-projekt ombyggnad/renovering

Din jetski och projekt som du vill dela med dig av.

Kawasaki 550-projekt ombyggnad/renovering

Inläggav kala95 » 30 oktober 2010, 20:07

Då var det dax att dra igång med renovera jet-skin. (den rosa)
DSC01663 (2) - förminskad.jpg


Mål:
En schysst maskin som både ser bra ut och går bra ;).

Att göra:
Renovera motorn och borra upp cylindrar och byta kolvar.
Kolla igenom alla lager och packningar.
Lacka motor och smådelar.
Vända på det stora luftintaget som sitter på huven.
Korta bommen.
Kanske modifiera lite på huven för en snyggare look.
Styra upp varmvattnet från kylningen till handtagen.
Lacka om allt och dekaltrimma.
Sätta på ny "Turf".
DSC01664 (2).jpg
Senast redigerad av kala95 17 februari 2011, 16:25, redigerad totalt 2 gånger.
kala95
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 september 2010, 15:43
Ort: Östersund

Re: Kawasaki 550-projekt ombyggnad/renovering

Inläggav kala95 » 30 oktober 2010, 20:14

Motorn var redan urplockad när jag fick den. Har börjat pilla lite på den. Det mesta verkar vara het okej, men byte av topplock och kolvar är ett måste.
DSC01666 - förminskad.jpg
DSC01669 - förminskad.jpg
DSC01670 - förminskad.jpg
DSC01671 - förminskad.jpg
kala95
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 september 2010, 15:43
Ort: Östersund

Re: Kawasaki 550-projekt ombyggnad/renovering

Inläggav kala95 » 31 oktober 2010, 15:25

Idag tog jag av cylindrarna för att kolla hur slitna dom var.
DSC01667 (2) - förminskad.jpg
Jag hade tänkt att borra upp cylindrarna till överdimension men det kanske är för lite gods för det? Eller?
DSC01664 (3) - förminskad.jpg
DSC01665 (3) - förminskad.jpg
DSC01666 (2) - förminskad.jpg
Portad
kala95
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 september 2010, 15:43
Ort: Östersund

Re: Kawasaki 550-projekt ombyggnad/renovering

Inläggav Nesam » 2 november 2010, 18:40

Kul projekt att följa :-)
Ang borrningen så är det svårt att säga
när man inte vet vad du har för dimension nu? :?
Det kanske inte behöver borras utan bara
hornas upp,be nån du känner eller en firma kolla
på cylindern så får du svar.

Lycka till
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Kawasaki 550-projekt ombyggnad/renovering

Inläggav kala95 » 2 november 2010, 22:50

Plockade av kolvarna idag.
DSC01664 (4) - förminskad.jpg

Jag tog också loss "grenröret" och förgasarna.
DSC01665 (4) - förminskad.jpg
DSC01666 (3) - förminskad.jpg


Det känns bra att jag inte har hittat något jätte-stort problem än. Den ska nog gå att få till. :-D
kala95
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 september 2010, 15:43
Ort: Östersund

Re: Kawasaki 550-projekt ombyggnad/renovering

Inläggav kala95 » 4 november 2010, 00:02

Var förbi på MotorTeknik i Östersund idag och kollade om dom kunde borra upp cylindrarna idag och det skulle gå att ordna. Nu gäller det bara att hitta kolvar i överdimension (+0,5).
Är det någon som vet vad det är för original dimension på cylindrarna original? Det här måttet var det nu.
DSC01666 - förminskad (2).jpg


Kollade också "elboxen" idag. Själv har jag ingen aning om det som sitter där i är original, men efter som det är en "total-loss-tändning" så borde ju något va bytt..
DSC01665 - förminskad.jpg
DSC01664 - förminskad (2).jpg
kala95
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 september 2010, 15:43
Ort: Östersund

Re: Kawasaki 550-projekt -90 ombyggnad/renovering

Inläggav mr.turbo » 4 november 2010, 17:09

75mm är standard borr
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Kawasaki 550-projekt -90 ombyggnad/renovering

Inläggav Nesam » 4 november 2010, 18:33

Och jag har 1par 75,5mm kolvar till din maskin,läs Pm ;)
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Kawasaki 550-projekt -90 ombyggnad/renovering

Inläggav kala95 » 10 november 2010, 20:43

Nu är alla nya delar hemma. :-D Tackar Nesam för de ;)
# Ett par kolvar (överdimension)
# En hel packningssats till hela motorn
# Hydro Turf
# Topplock

Nu börjar det roliga ;)
kala95
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 september 2010, 15:43
Ort: Östersund

Re: Kawasaki 550-projekt -90 ombyggnad/renovering

Inläggav mr.turbo » 13 november 2010, 10:33

Är det en reedcylinder? om inte kan det vara en gammal eftermarknads ss cylinder ,din ska ha en gjutjärnscylinder original. Kolla squish höjden med nya toppen ,jag skulle köra 1,4-1,5mm,
160-170psi comp och 18-20grader tändning på topp. Kolvspelet ska vara mellan 0,13-0,17 på stock maskin, lägg dig på 0,17 så kolvarna har rum att expandera på i din trimmade motor.
Kolla även upp veven,så den fortfarande är rak max 0,05mm krokig ,om inte rickta , mät vevstkarna vid lilländan med indikatorklocka genom att vicka dom från sida till sida ,
under 1mm =bra, 1mm =ok och 2mm =kass.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Kawasaki 550-projekt -90 ombyggnad/renovering

Inläggav kala95 » 13 november 2010, 11:06

Det är modellen utan reeds.. Jag ska inte ha den blåa cylindern för den är portat av någon som inte riktigt visste vad han gjorde för han fick den inte riktigt att gå bra.. så jag ska sätta dit original-cylinder som jag ska borra.. Tydligen så är det här en gammal "open" maskin.. alltså en du fick trimma hur mycket du ville.. och när dom tävlade med den så var det ju byggt för att den skulle köras i tävlingar också.. nu ska jag bara göra i ordning den för att den ska bli driftsäker..
kala95
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 september 2010, 15:43
Ort: Östersund

Re: Kawasaki 550-projekt -90 ombyggnad/renovering

Inläggav kala95 » 13 november 2010, 11:08

Det sitter också 440-vev på..
kala95
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 september 2010, 15:43
Ort: Östersund

Re: Kawasaki 550-projekt ombyggnad/renovering

Inläggav kala95 » 17 februari 2011, 16:34

Efter ett alldeles för långt "jullov" så har jag äntligen kommit igång igen. Nu är dekalerna bortplockade. Tur att det gick så lätt som det gjorde. Jag tog bara värmepistolen och värmde lite sen var det bara att dra bort dom... Så nu är den helt rosa.. Ser för hemskt ut asså :P (Bilder kommer) Håller också på att ta bort gamla "turfen". Vilket terapijobb alltså. Tänk om man bara kunde lämna in den på ett ålderdomshem så kunde dom få sitta och göra det på dagarna :lol: Jag har också bestämt mig för vilka färger jag ska lacka den i och det blir helt blå maskin och silvrig bom. (Red Bull-färgerna)
Jag söker också en ny fräsch vev till den. Det är dom tre lagren som sitter i mitten som är slut. och veven är svetsad så det blir för mycket jobb att ta isär och fixa allt det...
kala95
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 september 2010, 15:43
Ort: Östersund

Re: Kawasaki 550-projekt ombyggnad/renovering

Inläggav kala95 » 16 juni 2011, 21:48

Hej igen, förlåt för att jag inte har uppdaterat. Jag har hunnit pillat en hel del på maskinen. Veven är balanserad och slitna lager är bytta. Jag har också borrat upp cylinern och lackat alla delar på motorn så den är riktigt fin. :-D Jag har också hunnit sätta ihop själva motorn men har nu stött på ett hinder, hur ska jag koppla in bensinslangarna till förgasarna? Det är så krångligt med vacuumslangar o allt sånt. Fattar ingenting.
Tips på vad som ska sitta vart? :-D
Så här ser förgasaren ut. Det är en Mikuni corp. 44mm
DSC02115 - Kopia.JPG
HJÄLP!!!


Jag har också gjort iordning motorfästena. Före - Efter :-D
DSC01948 förminskad.JPG
Motorbussningar
kala95
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 september 2010, 15:43
Ort: Östersund

Re: Kawasaki 550-projekt ombyggnad/renovering

Inläggav Nesam » 19 juni 2011, 08:14

Det ser snyggt ut 8-)
Är inte helt 100 på bensin in/ut men det märker du,bara att skifta om.

Enklaste sättet att plugga en anslutning tycker jag är att ta nån cm slang
dra i en skruv ev lite packningsklister så det garanterat blir tätt och "lås" den
med buntband eller slangklämma.
Dragning.JPG
Dragning.JPG (49.21 KiB) Visad 13624 gånger


Lycka till!
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Kawasaki 550-projekt ombyggnad/renovering

Inläggav Jan » 28 juni 2016, 09:22

Stämmer verkligen denna bilden med inritade linjer till bensin in, vacuum mm?
Har själv en 550 JS som jag inte får rätt på, bränslet verkar inte komma fram men om de inritade linjerna stämmer är ju mina slangar helt felkopplade??!
Jan
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 juni 2016, 09:25

Re: Kawasaki 550-projekt ombyggnad/renovering

Inläggav Nesam » 28 juni 2016, 09:57

Ja det stämmer om du har en bn förgasare som på bilden. Vacumet ska sitta längst bak då det är bensinpumpen annars får du inte fram nått bränsle. Ta bild på din annars så fixar vi det, inte ovanligt att det sitter fel slang på.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Kawasaki 550-projekt ombyggnad/renovering

Inläggav Jan » 28 juni 2016, 10:35

Du hade rätt!!! :-) , fortsätter i min tråd 550 JS
Jan
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 juni 2016, 09:25


Återgå till Jetski projekt och jetskis på forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster