Zephyrlius skrev:Har tyvärr ingen indikatorklocka så det enda jag kunde mäta var glappet i botten av vevstakarna, till detta användes bladmått...
Om den har lösa tappar vet jag inte :S
Detdär med svetsa låter som en bra idé, kan dom göra det varsomhelst? där dom renoverar vevar...?
Har det några nackdelar?...
Finns det nåt ställe i Sverige dom kan fixa sånt för vettiga summor, renovera vev o sånt...
Ebos i Malmö är en av de bästa i landet på vevar , arbete för renovering + svets 2650 kr
enligt prislistan på deras sida + alla delar .Titta på veven du ser direkt om tapparna i storändan
är pressade i vevhalvan (ska inte sitta fast i ena vevhalvan)Är dom inte lösa behöver du 2st vev-
halvor utan tapp. Du måste ha en indikatorklocka för att kolla veven,dels till vevstakarna och kontrolera om den är rak. När du kontrolerar veven om den är rak behöver den sättas upp mellan två dubbar,det kan gå att använda v-block också.Kolla vevstakarna genom att mäta med klockan
på sidan av lilländan.vicka vevstaken åt ena hållet (spelar ingen roll vilket) så vevstaken lutar,
nolla klockan, vicka den så den lutar åt andra hållet och läsav. 0.5 som ny 1.0 ok 2.0 kass. En svetsad vev är svårare att renovera igen det är enda nackdelen, så svetsa inte en halv slut vev
rikta den bara om den är krokig.