Ombyggnad mellan 650 & 440 kawasaki

Din jetski och projekt som du vill dela med dig av.

Ombyggnad mellan 650 & 440 kawasaki

Inläggav mattiasg » 8 mars 2010, 10:15

hallå jag och en kompis fick ett ryck med att vi skulle flytta alla delar från min gammla 440 till mitt kawa 650 skrov. Vetej om detta kommer att gå att genomföra men den som lever får se.

440 kawa från 1978 ! köpte den 07 och körde med den 10 min kanske sedan dog den bara , men nu har vi bytt elsystemet på den på igår fick vi gnista! vi har plockat ut allt ifrån den så de är mer eller mindre bara skrivet kvar nu .

i sommras hittade vi ett 650 skrov som har legat ute i 10 år typ och nu har vi fått en tanke att vi ska sätta i alla 440ins komponenter i 650in .

tror ni att detta går att genomföra ??
behöver vi fixa nytt pump hus??
Bilagor
IMG_0115.JPG
440
IMG_0116.JPG
IMG_0117.JPG
IMG_0118.JPG
IMG_0120.JPG
hacka is ur 650in haha
IMG_0121.JPG
IMG_0122.JPG
IMG_0123.JPG
440
mattiasg
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 10 april 2009, 18:29
Ort: donsö

Re: renovering av en 650 kawa

Inläggav Zephyrlius » 8 mars 2010, 16:43

Tjenare, har du ingen motor till 650:n?

såg att det fanns en 650-motor för 3kkr på blocket...

lite mer riv i den :)
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster
Användarvisningsbild
Zephyrlius
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 28 oktober 2009, 17:46
Ort: Östergötland

Re: renovering av en 650 kawa

Inläggav mattiasg » 8 mars 2010, 19:20

japp jag såg det också men han vill inte svara.
men nu har vi bestämt oss för att ta 650in överdel till 440 skovet får se im de går :D
idag har vi Kapat av skrover på 650 !!
mattiasg
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 10 april 2009, 18:29
Ort: donsö

Re: renovering av en 650 kawa

Inläggav Zephyrlius » 9 mars 2010, 08:48

det var juh lite synd

verkar som det kommer bli ett coolt projekt att följa iaf :)

lycka till!
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster
Användarvisningsbild
Zephyrlius
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 28 oktober 2009, 17:46
Ort: Östergötland

Re: renovering av en 650 kawa

Inläggav Nesam » 9 mars 2010, 12:32

Fattar inte exakt varför inte köra med gamla chassiet men va tusan kul projekt så
kör på & hör av er om ni behöver hjälp eller ev delar.

Mvh
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: renovering av en 650 kawa

Inläggav mattiasg » 9 mars 2010, 22:36

Den ända anledningen är att 650 överdelen ser mycke bettre ut än den gamla 440 ifrån 1978
så nu har vi kapat av båda delarna ! Och så det ser ut nu ser det perfekt ut!! Så nu återstår plastning
mattiasg
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 10 april 2009, 18:29
Ort: donsö

Re: renovering av en 650 kawa

Inläggav mattiasg » 11 mars 2010, 22:35

Hallå alla glada ! Idag har vi satt ihop de 2 skroven till ett , blev sjukt bra !! Kommer massa blodet inom kort.

Efter att ha komat ihop skrovet så började vi sätta i maskinen och kopla ihop all el, MEN nu kommer ett problem som jag inte begriper mig på har får ingen gnista om jar inte gnider jorden mot motorn ???vad kan detta bero på??? (jag har kollat att de finns kontakt) mvh mattiasg
mattiasg
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 10 april 2009, 18:29
Ort: donsö

Re: renovering av en 650 kawa

Inläggav Nesam » 12 mars 2010, 19:02

mattiasg skrev:Hallå alla glada ! Idag har vi satt ihop de 2 skroven till ett , blev sjukt bra !! Kommer massa blodet inom kort.

Efter att ha komat ihop skrovet så började vi sätta i maskinen och kopla ihop all el, MEN nu kommer ett problem som jag inte begriper mig på har får ingen gnista om jar inte gnider jorden mot motorn ???vad kan detta bero på??? (jag har kollat att de finns kontakt) mvh mattiasg


Oj jvlar tror jag fattar men lite "renare" skrivet så blir det lättare för oss...
"massa blodet" ??? är det bilder antar jag :lol:

Ja ja iaf blir det bara gnista om du gnider den mot motorns block
men inte när du skruvat fast minus i motorblocket?

Det är mycket viktigt att det är helt metallrent där minus ansluts till blocket
då både startmotor & tändning är beroende av de.
Även att kabeln är hel/inte rutten.

Den fungerade problemfritt när ni testade den före eller har jag fel?
Kolla isf upp vad ni ändrat sen då.

Pickuppen kan den fått sig en liten tusch så den inte sitter rätt & tar mot
pulser?

Ja lite att börja med,lite mer info vore bra.

Mvh
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: renovering av en 650 kawa

Inläggav mattiasg » 13 mars 2010, 13:36

Jo ja har ingen data nu så jag skriver på mobilen :D
men så här är det ! Vi har inte haft igång den på 2 på , men nu fick vi ett ryck att försöka fixa den.
Vi har plockat all el på den för att göra rent och dra om alla kablar då vi byt överdel. De första vi gjorde va att plocka ur maskinen och försöka få gnista vi plockade bort ladd spolen och den som omvandlar strömmen. Då hade vi bara tenspilen och cdi och tendplatta och startmotor, ifrån våran kombinerade cdi och tendspole så går det ner 3 st kablar till tendplattan och en svartvit kabel som ska till off knappen. De ända sättet att få gnista det är att gnida den svartvita kabeln mot motorn :?
mattiasg
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 10 april 2009, 18:29
Ort: donsö

Re: Ombyggnad mellan 650 & 440 kawasaki

Inläggav Nesam » 14 mars 2010, 19:44

Oj ja det är inte lätt att få en bra bild i skallen men det låter som nått är knas.
Med andra ord,kabeln fast satt ingen gnista men om ni gnider den vilket
ger "glappkontakt" då får ni gnista,rätt?

Vet att RELAY STOP SWITCH liten rund sak med 3 kablar varav 1 går till start/stop(om ja inte mins fel :roll: )
har en tendens att paja vara av ingen eller mycke dålig gnista brukar bli symptomen.
Är förmodligen inte det då den har funkat förut så kolla anslutningar/kontakter & spreja gärna med
nån typ av kontaktsprej då oxid kan ställa till det...även att alla kablar är anslutna.

Får nog prova vidare och berätta vad som händer så ska det nog lösas
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Ombyggnad mellan 650 & 440 kawasaki

Inläggav Oliveer » 31 mars 2010, 09:08

Tjena!!

Nu har det hänt grejer! :mrgreen:

Vi fick ordning på tändningen för det första! Det var ena spolen på tändplattan som hade ballat ur. Som tur va hade man ju en sån hemma, :P så jag bytte den och gnistan var ett faktum.

Är ledig idag och ska hem och greja nu tänkte jag. Blir nog en update i eftermiddag eller i morgon. Massor av bilder utlovas i alla fall. :mrgreen: :mrgreen:

/ Oliver och Mattias
Oliveer
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 mars 2010, 09:01

Re: Ombyggnad mellan 650 & 440 kawasaki

Inläggav Nesam » 22 april 2010, 18:12

De var en lååång efter middag :lol:
Hur har det gått för er,är ni klara för provturen eller fattas det nått?
Uppdatera gärna era projekt nu (gäller alla andra också)
så man får se dom i vattnet snart 8-)

Mvh
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo


Återgå till Jetski projekt och jetskis på forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst