Refoaming, returfing och fotholkar

Din jetski och projekt som du vill dela med dig av.

Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav hakis » 26 november 2009, 14:10

Nu är det dags att uppdatera bettan lite.
Kände att jag av ren solidaritet mot mina vänner som
ofta får hjälpa till att lyfta betta. Den var så satans tung
och alla kilon som kan tas bort är guld värda.

Skar upp golvet i ståbrunnen, lite väl mycket kanske :lol: .
Men det ordnar sig säkert...? Vilket jävla jobb det var!!!!
Sen har jag börjat riva ut det gammla skummet. (Ännu jobbigare för den delen)
Där stod ca 10 cm med vatten i skumet och mycket av skummet hade sugit
åt sig vattnet också så detta lär spara en hel del vikt.

Jag hade tänkt att slänga in en scupper-ventil där bak så man får
ut vattnet ur motorrummer lite smidigare, sen blir det footholds
från wamiltons samt ny skummfyllning i form av inte vattenabsorberande
Styrofoam från den lokala byggmarknaden. Känner att det lätt
blir några timmar tätande och glasfibrande också.


Här har ni några startbilder.

Bild 010.jpg

Bild 021.jpg
http://www.pws.se - Kontakta PWS för Jetpiliotgrejer & Custom dekaler
Användarvisningsbild
hakis
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 5 maj 2009, 07:42
Ort: Kristianstad, Skåne såklart.

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav tompa » 26 november 2009, 17:38

Ja det är ett jävla jobb att göra det där, men lätt värt det om man sparar några kilo :)
Vilka fothållare blev det, Ricters eller?
Lycka till
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav hakis » 26 november 2009, 18:44

Det får bli rickters, många som pratar väl om dem så...

Blir att gröpa ur det sista skummet i kväll. Sen blir det sikaflex runt hela skarven, när
det har torkat så blir det lite glasfiber också. Back to work.. :roll:
http://www.pws.se - Kontakta PWS för Jetpiliotgrejer & Custom dekaler
Användarvisningsbild
hakis
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 5 maj 2009, 07:42
Ort: Kristianstad, Skåne såklart.

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav tompa » 26 november 2009, 19:43

Okej tänk bara på att dom är väldigt små, ATP är likadana fast större. Man kan forma dom bättre efter foten med underpadding.
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav hakis » 27 november 2009, 09:09

tompa skrev:Okej tänk bara på att dom är väldigt små, ATP är likadana fast större. Man kan forma dom bättre efter foten med underpadding.


ATP är airtimeproducts eller?

Jag kanske säljer vidare mina rickters då för jag har 46 i skor. 8-)
http://www.pws.se - Kontakta PWS för Jetpiliotgrejer & Custom dekaler
Användarvisningsbild
hakis
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 5 maj 2009, 07:42
Ort: Kristianstad, Skåne såklart.

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav Nesam » 27 november 2009, 15:54

Så vitt jag förstår AirTimeProducts=ATP 8-)
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav hakis » 27 november 2009, 21:47

Jag har börjat täta skrovet med biltemas marintätning. Hoppas på den liksom...
Har lagt fina strängar där skrovet är sammanfogat.

Funderar på om man kan ta microbalonger tillsammans med epoxi och blanda det till ett "spackel", någon som provat det?
Tänkte fylla igen hela springan så att det blir platt nog för att lägga några lager glasfiber över sedan.

Har rivit ut motorn med och börjat slipa bottnen också, kör hela racet med skrovet så att det håller tills jag tröttnar och köper ett nytt skrov från http://www.watercraftfactory.com/html/f ... ehull.html

Funderar även på vad man ska fylla skrovet med för sorts skum sen. Har kollat på wamilton och blowsion men
det verkar inte som att det skickar sina 2-komponentsskum utomlands. Skratta om ni vill men jag har hittat ett
liknande skumm på kinn.com - http://www.kinn.com/es/product/product.asp?productid=167562&returnurl=../docs/offers.asp

Det finns även 2-komponents brandskum som blir jävligt stabilt, men det kostar en slant.

Jag har förstått att man inte kan använda vanligt 1-komponents fogskum då det behöver luft
för att härda och att det då alldrig torkar i mitten om man öser i en hel skumflaska.

Råd och tips?

/ HAkis
http://www.pws.se - Kontakta PWS för Jetpiliotgrejer & Custom dekaler
Användarvisningsbild
hakis
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 5 maj 2009, 07:42
Ort: Kristianstad, Skåne såklart.

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav sospikey » 3 december 2009, 21:48

Kinns skum funkar riktigt bra! Blir kanonhårt. microballonger fungerar bra, det gör du lim eller spackel av (blandat med epoxi förstås). Jag har kört rickters, de är lite små. Har beställt footholds av tom21 på x-h2o. De är gjorda för att funka med 25 mm underpad, jag tror de kommer bli riktigt bra.
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav hakis » 4 december 2009, 08:16

:D Skönt att höra, får bli lite kinn-skum. Sen brandskyddsskum i de kluriga utrymmena.
Tänkte köra med isovers styrofoamskiva men den kostade 800 kr för en!

Hm jag säljer vidare mina rickters till en polare och har faktiskt börjat göra mina
egna fotholds med ett par från blowsion som förebild. Bild kommer.
http://www.pws.se - Kontakta PWS för Jetpiliotgrejer & Custom dekaler
Användarvisningsbild
hakis
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 5 maj 2009, 07:42
Ort: Kristianstad, Skåne såklart.

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav Skydive » 4 december 2009, 10:19

Kul att se att många är på G med sina maskiner!

Förstår att den största anledningen till refoaming för dig är att få bort vattningt skum? Hur vet man att det finns vatten i skummet och finns det fler anledningar till att göra det?
Den slutgiltiga frågan : Hur lång tid tar det?
Skydive
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 7 augusti 2009, 08:19
Ort: Stockholm, Hammarby

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav hakis » 4 december 2009, 11:07

Skydive skrev:Kul att se att många är på G med sina maskiner!

Förstår att den största anledningen till refoaming för dig är att få bort vattningt skum? Hur vet man att det finns vatten i skummet och finns det fler anledningar till att göra det?
Den slutgiltiga frågan : Hur lång tid tar det?


Du får prova väga den, eller va två stycken som provar lyfta 2 olika maskiner där man vet att den ena är tom på vatten :?:
Något bättre tips har jag inte. Jag kände bara att min vägde mycket mer än polarnas.

Det tar aldeles för lång tid att ta ut det förbannade skummet, men det är värt det! Ett tips är att ha rätt verktyg, själv gröpte jag ur allt med kniv men det måste finnas något smidigare sätt!!! Nu har jag har tätat överdrivet mycket så att det alldrig mer ska komma in vatten där så förhoppningsvis var det första och sista refoamen på denna maskinen.

De flesta superjettar läcker in vatten efter några år, så rent krasst är din sj över 5 år så kan det vara dags. Sxr har ett skum som mer liknar frigolite som inte suger upp vatten så samma sätt sen kanske den är bättre ihoplimmad men det verkar inte vara så många sxr-ägare som behöver refoama, inte vet jag.

Det är ganska lätt och roligt att greja med glasfiber och epoxi, man lär sig mycket medans man håller på.

LYcka till!
http://www.pws.se - Kontakta PWS för Jetpiliotgrejer & Custom dekaler
Användarvisningsbild
hakis
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 5 maj 2009, 07:42
Ort: Kristianstad, Skåne såklart.

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav sospikey » 5 december 2009, 21:07

Gå till bygghandlarn och köp "platonisolering". Tar inte upp vatten och stenhård!

Det tar tid att foama om. Räkna med 30 timmar från start till mål. Sen kommer matta till på det.
Jag smackade dit rör för tilt medans jag höll på. Ifall. Jag förstärkte sidorna med. Nu håller jag på att såga bort ribborna och ska förstärka sidorna och nosen. Lägga igen bränsleintaget i nosen med. Fan va jobb!
Har dock en Baby Scream som ligger och väntar på att åka i... :twisted:
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav Hydro » 6 december 2009, 22:22

Hmm...baby scream ?
Det låter intressant.....mer info tack ;)
Kör::Superjet -02 Freestyle mod
Användarvisningsbild
Hydro
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2 april 2009, 21:54
Ort: Umeå

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav hakis » 7 december 2009, 11:04

sospikey skrev:Gå till bygghandlarn och köp "platonisolering". Tar inte upp vatten och stenhård!

Det tar tid att foama om. Räkna med 30 timmar från start till mål. Sen kommer matta till på det.
Jag smackade dit rör för tilt medans jag höll på. Ifall. Jag förstärkte sidorna med. Nu håller jag på att såga bort ribborna och ska förstärka sidorna och nosen. Lägga igen bränsleintaget i nosen med. Fan va jobb!
Har dock en Baby Scream som ligger och väntar på att åka i... :twisted:



Tack för tipset. Baby Scream verkar spännande.. Upp med bilder ! ! ! ! ! !
Här har ni en kille med ork http://www.x-h2o.com/showthread.php?t=49799 Han bygger om sin SN "lite gran".

Har ni förresten sett skrovet som customski säljer? http://customski.dk/brugte-jetski-174/lenzi-lightweight-back-flip-hull-35kg-88560.html 15000 dkk, inte farligt alltså men har aldrig hört talas om lenzi, men det verkar va baserat på superjet.
http://www.pws.se - Kontakta PWS för Jetpiliotgrejer & Custom dekaler
Användarvisningsbild
hakis
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 5 maj 2009, 07:42
Ort: Kristianstad, Skåne såklart.

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav tompa » 7 december 2009, 17:05

Lenzi är en av dom bästa freestyle åkarna på denna planet, eller i alla fall så var han det. Vet att han äger en firma som tillverkar rätt fina båtar. Är själv väldigt sugen på det där chassit, har ju som en motor över som skulle behövt sig ett chassi :D
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav hakis » 7 december 2009, 17:17

Mm jaha, då får man väl googla honom eller nått :) Där ser man.

Ja på med en bom och i med en motor så har du en finfin båt.
http://www.pws.se - Kontakta PWS för Jetpiliotgrejer & Custom dekaler
Användarvisningsbild
hakis
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 5 maj 2009, 07:42
Ort: Kristianstad, Skåne såklart.

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav Eee » 7 december 2009, 17:32

hakis skrev:Har ni förresten sett skrovet som customski säljer? http://customski.dk/brugte-jetski-174/lenzi-lightweight-back-flip-hull-35kg-88560.html 15000 dkk, inte farligt alltså men har aldrig hört talas om lenzi, men det verkar va baserat på superjet.



Grymma holkar. Hur mycket väger original skrovet?
Superjet 701
Arctic Cat F6

My videos:
http://www.youtube.com/user/Kapteeen1
Eee
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2 juni 2009, 19:32

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav tompa » 7 december 2009, 18:35

hakis skrev:Mm jaha, då får man väl googla honom eller nått :) Där ser man.

Ja på med en bom och i med en motor så har du en finfin båt.


Brasilien är han ifrån, lite åttiotal över han (frillan :D ) men jävligt grym på att hantera en jetski.
Jo man får en nice maskin för en billig peng, kanske inte skulle ha sagt upp mig från jobbet idag. Kan bli svårt att låna pengar till ett chassi nu :lol:
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav hakis » 8 december 2009, 10:19

Hehe, kom på vem det var när du skrev sjuk frilla.
Han ska ju ha varit värdens i särklass bästa när det begav sig, lite innan malone kom in i bilden.

Sjuka priser på hans grejer - http://www.lenziparts.com/v1.0/Parts.asp
http://www.pws.se - Kontakta PWS för Jetpiliotgrejer & Custom dekaler
Användarvisningsbild
hakis
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 5 maj 2009, 07:42
Ort: Kristianstad, Skåne såklart.

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav Professorn » 8 december 2009, 10:43

hakis skrev:Sjuka priser på hans grejer - http://www.lenziparts.com/v1.0/Parts.asp


Men jösses. =) motor för 27k dollar "billigt" och en komplett maskin för 45 bara att börja handla. =)
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav hakis » 8 december 2009, 14:18

Vansinnigt. Undrar om det är någon som köpt en komplett maskin, någonsin?
http://www.pws.se - Kontakta PWS för Jetpiliotgrejer & Custom dekaler
Användarvisningsbild
hakis
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 5 maj 2009, 07:42
Ort: Kristianstad, Skåne såklart.

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav Professorn » 10 december 2009, 03:19

Alltså för 400 lakan så kan nog jag skräddarsy en jetski. :mrgreen:
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Refoaming, returfing och fotholkar

Inläggav tompa » 10 december 2009, 17:11

hakis skrev:Vansinnigt. Undrar om det är någon som köpt en komplett maskin, någonsin?

Det är många som köper så dyra maskiner, dom säljer dom till rika ryssar och shejker i dubai typ.
Jag såg att Wamilton hade sålt en sxr med en yamaha 730cc motor i för typ 45000 dollar till nån rik arab.
Dom ligger som sagt var i en annan lönetabell än vad vi andra ligger i :D
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs


Återgå till Jetski projekt och jetskis på forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst