Projekt Snövit.

Din jetski och projekt som du vill dela med dig av.

Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 9 oktober 2009, 23:39

Före:
Yamaha Superjet 650/701 -94
Ganska original förutom lite ProTech grejjer
Färg Volvo Ocean Race blå överdel vit botten.
Bilagor
DSC00089.jpg
Lätt sliten turf.
DSC00088.jpg
Framifrån utan nosepiece
DSC00087.jpg
Så ser hon ut innan jag satt kniven i henne
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 9 oktober 2009, 23:52

Mål med Jetten:
1. Ny lack, Hel vit med svarta dekaler/motivlack (inte bestämt mig ännu)
2. Få lite bättre snurr i motorn. försöka hitta någon som kan bänka maskinen.
3. tillverka ny justerbar bom i aluminium. Svarteloxeras 50-110 mm kortare än original
4. putsa upp motorutrymmet, Rensa och dra ny el
5. tillverka en tilt (pågående i skrivande stund)
6. Plasta om botten på skrovet då det är lite urslag och andra skavanker
7. Montera Fothållare och ny turf

Ojojoj detta kommer nog att ta knäcken på mig. :?
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 10 oktober 2009, 00:24

Under progress.......

Elboxen har plockats isär glasblästrats och lackats med nymonterad MSD Enchanser, fettats in och skruvats ihop. Nya vattentäta skarvdon är monterad på alla kabelutgångar. ¤Går det förresten att få tag på varnings klistermärket som skall sitta på elboxen

Sitter i skrivande stund och skissar på en ny bom med Aluminiumrör i dubbla Fyrkantsprofil skall enl uträkning väga 1-2kg mindre än original. ¤original väger 5,9kg utan någonting monterat

Skrovet har rensats på alla lösa detaljer som skall blästras och lackas i någon finare färg än möggelvit. som ägaren innan klafsat på. =) (eller ägaren innan dess)

En ny tilt till jetten är under konstruktion, det blir svarvning svetsning och fräsnings arbete. Bilder kommer

En båtbyggare i byn skall kika på skrovet och reparera det under kommande vecka.

Ny huv och nos är beställt från US of A hoppas det är fin sk*t =)
Bilagor
DSC00096.jpg
Nymålad elbox
DSC00099.jpg
Ihopmonterad Elbox
DSC00120.jpg
Skrovet rensat och tvättat
014.jpg
Så ska huven se ut ungefär
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Nesam » 10 oktober 2009, 07:46

Här går det undan,tänk på att vintern är lång ;)
Ja och Mockis ska ta en repa idag,den blöjan säger det är den sisa....jvla landkrabba 8-)
Måste nog besöka dig nån dag,ser intressant ut detta.....kan ge dig lite tips kanske vid
tillverkning av tilt :roll:

Mvh
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 10 oktober 2009, 09:18

Då må du nog skynda dig för tilten beräknas bli klar idag. =) sånär som på ytbehandling. :D Jag tänkte bli klar med jetskin till vintern så man kan åka till typ björbo på nyårsafton och åka ;) eller har älven fryst igen då?? =D
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 10 oktober 2009, 21:01

stommen klar bara lite vajerfästen som saknas. 25 graders tilt uppåt
Bilagor
DSC000941.jpg
Ver, 1
DSC00126.jpg
DSC00124.jpg
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Nesam » 11 oktober 2009, 12:03

Nja ska du åka vid nyår får du nog fixa isbrytare är jag rädd :lol:
Snyggt tillverkade nozzlar men du har gjort fel,samma fel som jag gjorde en gång.

Du måste "vrida" fästet på nozzeln dvs fästet ska vara vågrätt på den så att tiltvajern är stumm,
som det är nu så blir tiltvajern att hänga med när du svänger vilket inte blir bra :?
Inte svårt att fixa men jag ville tipsa om det redan nu innan du upptäcker det.
Snyggt jobbat annars 8-)
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 11 oktober 2009, 12:42

Jag har tänkt på det och tänker sätta vajerfästet på första nozzeln.då följer vajern med i styrningen, Det var min plan iaf får se om det funkar i praktiken. =)
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Nesam » 11 oktober 2009, 17:55

Ja iofs det kanske går...bara att prova.
Tips bara:välj en "riktig" vajer som är stumm,det funkar halvtask med en vanlig vajer
som höljet är som en spiral då dessa har en tendens att svaja/ge med sig vid påfrestning.

Riktiga vajer höljen har längsgående kardeler och blir därmed stumma sen tycker jag det verkar
som själv vajern är av dålig kvalite då den bara pallat lite mer än en säsong,nån annat som haft det
problemet med tilt vajrar?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 11 oktober 2009, 20:36

Hur många graders tilt behöver man??? Fick till en klockren lösning iallafall med Uniballs nu svänger nozzlarna utan att tilten påverkas. har ca 17 graders tilt med nuvarande utväxling. får väl se hur det verkar i blötan sen.
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav JIIG » 12 oktober 2009, 04:20

Härligt!!!
Go square!!!! ;)
http://www.pixbox.se/usr_show_id81634_page0_order1.html
--------------------------------------------------------------------------
Yamaha Xl 700-02
Superjet SN 722
Superjet SN 701-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Kawasaki 300
JIIG
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 3 april 2009, 12:47

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 13 oktober 2009, 10:57

Vart har du fått tag på vajer nesam? behöver ju 3,5m iaf. Hade en liten crazy ide med att använda solenoid men då kan man inte justera tilten utan det är bara av eller på. =) men man slipper brottas med ett till handtag å andra sidan. bara en tryckknapp. =)
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav JIIG » 13 oktober 2009, 12:38

Professorn skrev:Hur många graders tilt behöver man??? Fick till en klockren lösning iallafall med Uniballs nu svänger nozzlarna utan att tilten påverkas. har ca 17 graders tilt med nuvarande utväxling. får väl se hur det verkar i blötan sen.


Tror inte du känner av dom där 17 graderna om jag ska va ärlig.
Min tilt tiltar ca 20 grader, och den märks inte så värst mycke.
Trodde jag skulle flippa så fort jag tog på tilten ;)
http://www.pixbox.se/usr_show_id81634_page0_order1.html
--------------------------------------------------------------------------
Yamaha Xl 700-02
Superjet SN 722
Superjet SN 701-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Kawasaki 300
JIIG
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 3 april 2009, 12:47

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 13 oktober 2009, 13:26

JIIG skrev: Tror inte du känner av dom där 17 graderna om jag ska va ärlig.
Min tilt tiltar ca 20 grader, och den märks inte så värst mycke.
Trodde jag skulle flippa så fort jag tog på tilten ;)


Oj då... får väl ändra utväxling igen då. =) Jag kan då få upp den i 25 grader innan jag måste modda nozzeln iaf ;)
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Nesam » 13 oktober 2009, 18:15

Professorn skrev:Vart har du fått tag på vajer nesam? behöver ju 3,5m iaf. Hade en liten crazy ide med att använda solenoid men då kan man inte justera tilten utan det är bara av eller på. =) men man slipper brottas med ett till handtag å andra sidan. bara en tryckknapp. =)


Köpte min på Blowsion för ca 600+frakt annars prova jag med flera olika "universal" vajrar men det blev aldrig riktigt
bra och man måste fetta in dom då och då.(går bra ett tag men sen tröttnar man)

Ja jo jag hade också div planer både på solenoid och hydraulik men det fanns inte nog med energi
till det.Såg nått klipp där nån gjort just med en solenoid,jvlar va den tilta fort :shock:
Personligen tycker jag nu att det är skönt när man kan reglera steglöst men det är nog en smaksak.

Men va tusan testa på!
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 3 november 2009, 12:51

Skrovet är plastat, lite slipning och spackling och lackering återstår. Huv och nos har dimpt ner från staterna.
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Nesam » 3 november 2009, 19:52

Kul,hur verkade dom då "riktiga" grejor?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 5 november 2009, 15:36

Nesam skrev:Kul,hur verkade dom då "riktiga" grejor?

Verkar vara finfina grejjor. =) vill inget annat än skruva dit dom. =)

är det någon som vet var man kan köpa gummilist till huven? har sett på lite veteranbilsmarknader folk som säljer olika typer av tätningslister till bilarna men har ju inte varit intresserad av dessa just då. =)

Har nyligen fått hem aluminium till bommen åxå lägger ut en skiss, den kommer defenetivt bli annorlunda och lättare. skall till verkstan i skrivande stund och börja kapa lite. :P
Jag kommer att korta den 70mm jämfört med originalbommen plus att jag kan justera ytterligare 25-50mm
Bilagor
DSC00143.JPG
Huv och nos från staterna, SurfJetLouie:s... RIP
Jetski bom 2.jpg
Åker man Square så gör man. 4:kantsprofiler är starkt och lätt. dock mindre ergonomiskt. =) nåt blåmärke ska man väl kunna få.. ?
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Nesam » 6 november 2009, 17:35

Ser kanon ut,spännande att se resultatet.
Jag kan ev ha nån skumlist Hydroturf kvar som egentligen är för
kawasaki men det skiljer 2mm i bredd (bredare) mot superjetten
och nån här köpte en list och vad jag vet så funka det på den.

Har själv denna list men gjord för superjet 701 och ja är nöjd.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 30 november 2009, 23:21

bommen är klar. Vart mycket nöjd med resultatet.
en ytbehandling skall funderas ut. borstad och eloxera eller pulverlacka. svart blir den.
Vikten jämförd med original är en 1/3 del lättare ca 2 kg.
bara att invänta sommaren för att kolla hållbarheten. :ugeek:
Bilagor
DSC00182.jpg
DSC00181.jpg
DSC00179.jpg
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav JIIG » 1 december 2009, 12:08

Ser rejäl ut den där du!! nice :)
Vadå var du inte nöjd med den blå paddeln ;) :?:
http://www.pixbox.se/usr_show_id81634_page0_order1.html
--------------------------------------------------------------------------
Yamaha Xl 700-02
Superjet SN 722
Superjet SN 701-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Kawasaki 300
JIIG
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 3 april 2009, 12:47

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Penken » 1 december 2009, 21:45

bommen ser ju riktigt fräsig ut :D
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Zephyrlius » 1 december 2009, 21:51

har lite funderingar, har själv ingen ståskoter men funderar på o byta ut min sitt mot en istället. Så nu har jag hängt en del på dehär forumet o kollat lite o undrar lite över en sak, alla verkar vara ganska snabba med o byta ut orginalbommen... har det mycke med skönhet o göra eller blir det helt andra köregenskaper om man byter bom?

btw, riktigt nice
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster
Användarvisningsbild
Zephyrlius
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 28 oktober 2009, 17:46
Ort: Östergötland

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 1 december 2009, 23:05

det blir en annan körställning, du får fram kroppen samt tyngdpunkten. så köregenskaperna blir absolut förändrad. men om det blir till det bättre är upp till var och en att bestämma.
vet själv att bommen var i vägen lite väl ofta i sommras och kortar den där efter.
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 1 december 2009, 23:08

Penken skrev:bommen ser ju riktigt fräsig ut :D


Tack. =) är som sagt riktigt nöjd. skall försöka hinna med och ytbehandla den innan jul.
Kan väl snart ta upp beställningar ;)
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 1 december 2009, 23:11

JIIG skrev:Vadå var du inte nöjd med den blå paddeln ;) :?:


haha paddel var ordet. ska knyta fast den på livflotten som är på ångbåten hemma. :lol:
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Nesam » 2 december 2009, 18:11

Riktigt snyggt jobbat,blir kul att se den på sen :!:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 5 december 2009, 14:13

Styrplattan sitter på, bara fästet till teleskopwiren som fattas.
Styret blir ett special crosstyre, Renthal Fatbar, Även gjort så styrskyddet från cross passar, kanske revbenen håller vid en oväntad färd frammåt. En chinpad är på ritningsstadiet.
Eventuellt så blir det även ett nytt bomfäste, eller modifikation av gammla.

Skaparglädjen är stor och man bara myser varje dag i verkstan =)
Bilagor
DSC00197.jpg
Styrplattan nästat klar Lagrad och tätad.
DSC00195.jpg
Styrhållare gjord för Fatbarstyre
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 8 december 2009, 18:42

Mera bilder.
Originalfjädrarna blev perfekta, hur skön körställning som helst. =D
Bilagor
DSC00214.jpg
DSC00213.jpg
DSC00212.jpg
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Nesam » 28 februari 2010, 20:18

Va fn de här har ja missat :oops: ....ser att det hänt endel 8-)
Hur går de är den lack nu också eller'?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 1 mars 2010, 11:39

Har haft skrivkramp ett tag och lite mycke jobb så det har väl inte hänt så mycket.. =) Kanske dags att uppdatera lite.
Skrovet står på lacken och väntar på lite ny gnistrande färg.
Har hittat en solenoid som skal passa perfekt till min elektriskt manövrerade Tilt.
Går i väntans tider på att få tillbaka skrovet. :P

I veckan som kommer så skall ett motorstativ byggas för att kunna bänka motorn, Blir en förstärkt SJ-pall med en modifierad coupleraxel med variator-kona i andra ändan. Då är det bara att stoppa i superjet motorn och köra pallen till M-performance i mora. tex.

Om någon annan är intresserad av att bänka motorn (superjet i första hand) kan ni ta kontakt med mig. kan om någon har en lös kawa motor även bygga så kawamotorn passar direkt.
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Nesam » 1 mars 2010, 21:04

Du är nog inte ensam med skrivkramp :roll:
Så di hittade en el tilt tillslut,var fick du tag på den?
Ja fn va kul att se det,guld att få det lackat 8-)

Fn de blir guld,jag är på om du får det att funka.
Har du pratat med m-performance så dom kan justsera in den
också?

Skulle kanske fixa fram så man har en tändbox sittande på den också som
bara är att plugga i så slipper man mecka ur sin.ja kan kolla om det går att
få till nått.....har iaf ett gäng cdi boxar ;)

Ja jvligt intressant iaf!
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Nesam » 5 maj 2010, 18:37

Hur går det mannen,klar med maskinen?
Har du fått till motorstativet så dom kan justera in den på
m-performance också...vore trevligt 8-)

Höres
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 5 maj 2010, 18:52

Det har gått dåligt med stativet. byggde en för klen axel till en början 20mm med aluminium lagerbockar men insåg då att det inte skulle hålla.
Så nu har jag svarvat en 30mm axel men nu väntar jag på nya lagerbockar.
känns som om tiden springer ifrån mej.
Skrovet kommer hem till helgen så då blir det till att panika ihop den. =/ är ju grymt sugen på att åka nu. =)
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Nesam » 6 maj 2010, 17:47

OK ja man är lite efterbliven,man tror alltid att det är så lång till våren:ugeek:
Vi premierade förra helgen och det funka fint så länge man höll igång.

Min maskin gick surt först men ja justera in den så gott ja kunde och då blev det
lite mer liv i den,prova med olika chip i tändningen också så det kan bli
kul det här.....ska av med toppen senare och kolla hur det ser ut så
den inte spikar sönder bara :shock:

Lycka till iaf!

Höres
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 21 maj 2010, 19:19

OJOJOJ....

Nu brinner det i knutarna. Vädret är ju bedårande och själv så står man i skrivande stund på en Byggställning i norge och bara längtar hem till maskinen. =/

Men nu har då Maskinen kommit hem ifrån Lacken där den varit ett tag nu. Och resultatet är jag ju mer än nöjd med. Lackeraren har lagt ner många timmar på att få Nosen att passa på bästa sätt pluss att han slipat och laggt igen lite annat smått och gott.

Har iallafall börjat att fylla Footholdsen med skum och skall så fort jag kommer hem börja med turfen.
Det kommer att bli riktig kontaktlim som man penslar på. och jag hoppas detta är bra nog.
När väl turfen är på så kommer det nog att gå undan. (hoppas ja iaf.)
Räknar med en Veckas jobb innnan sjösättning.
Bilagor
DSC00322.jpg
Nyss Hemkommen. Fick lov att panikskruva på Bommen. =)
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 1 juni 2010, 23:45

Nu sker det saker igen. Turfen ligger på plats, gick ju lättare än jag tänkt mig.
Den trasiga förgasaren är lagad med en ny spjällaxel.
Imorgon bär det av till Biltema för att inhandla länspumpar, skall ha två st som spottar ut vattnet. Dessa skall drivas med ett tidrelä som aktiveras med hjälp av tryckknapp på styret.
Sedan så skall hela pumpen lagras om och nya packboxar skall monteras.
Fredag räknar jag med en uppstart. :o
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav JIIG » 2 juni 2010, 05:12

Ser riktigt nice ut!
go square!
http://www.pixbox.se/usr_show_id81634_page0_order1.html
--------------------------------------------------------------------------
Yamaha Xl 700-02
Superjet SN 722
Superjet SN 701-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Kawasaki 300
JIIG
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 3 april 2009, 12:47

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 2 juni 2010, 23:31

Pumpen är nu omlagrad, nu i nyskick. satte upp pumphuset i svarven och skala av en tiondel, Impellern har legat och skavt vilket medfört att det byggts upp små toppar med aluminium som impellern skavit ännu mer emot.
Upptäckte idag att scoopet var intryckt hela 2 cm, detta riktades och inser nu att pumpen kommer att få mera vatten i sommar. :-D detta gillas starkt.
uppstart imorgon hoppas jag.
motorn skall i och nytt elsystem dragas.

Over and out
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 7 juni 2010, 14:48

Då var maskinen klar och provkörd.
Eller nästan klar. =) skall tillverka en pad nu och en till kåpa nere på bommen som döljer kablaget.
sen skall den kläs med turf runtom så den blir lite stötsäker.

Vid provkörningarna så har ett nytt problem uppstått som ej var där föregående säsong. när man är ute och pressar maskinen med hopp och dyk så börjar den att gå dåligt efter en stund. då måste jag åka in till stranden och vila några minuter så går den klockrent igen. provade att ta ur tempgivaren ur motorn men det vart samma problem efter urtagandet.
skall justera lite med förgasarna nu och se om problemet kvarstår.
Bilagor
DSC00344.jpg
Ögongodis
DSC00342.jpg
Klar för sjösättning
DSC00339.jpg
Montage bild.
DSC00336.jpg
Turfen runt fothållarna va lättare gjort än tänkt. =)
DSC00334.jpg
Nya Turfen på plats.
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Superfly » 29 juli 2010, 12:05

Hur gjorde du runt fothållarna, snittade du mattan eller värmde du bara turfen och tryckte in den?
Är själv i turfningsbranschen nu så hade varit bra att veta, ser ju riktigt bra ut förövrigt..
Superfly
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 april 2009, 23:55
Ort: jokkmokk

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 29 juli 2010, 14:31

Jag snittade och lappade med småbitar. skulle dock ha lagt lite underpad i själva taket på holdsen så att det blivit lite mjukare mot ovansida fot. har kört med konstant blåmärke på uppe på foten i sommar. =) men har man rejäla dojjor så är nog det samma sak. =) Lycka till.
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Nesam » 29 juli 2010, 18:46

Ja det är fn ingen lek och tar tid.
Köpte ett kit som var utskuret men....ja hade ju så klart
inte samma footholds :evil:

Men det gick att få till skapligt,kan kolla om ja har
nån "mall" kvar för hållarna så kan ja ta en bild på den så kanske
det är till nån hjälp på traven innan du börjar sylta.

Värma är alltid en fördel men jag märkte att det är skillnad
på turf & turf,den senare ja hade gick betydling lättare att bearbeta är
den förra som var ganska stel trots värme.

Ska finnas nån länk här till you tube där dom visar hur dom gör
men....dom har gjort det förr så :idea:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Superfly » 9 augusti 2010, 00:11

Precis, jag pratade med bo på customski och han sa att det bara var att värma turfen och trycka in den i hållarna, men jag tycker det verkar konstigt att det ska vara så lätt å bli bra, med tanke på hur wamiltons snittar mattan innan montering, mattan jag har är en hydroturf, sorry om jag hijackar din projekttråd med detta babbel.. :roll:
Superfly
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 april 2009, 23:55
Ort: jokkmokk

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 9 augusti 2010, 21:38

hmm jo det verkar ju onekligen konstigt att man kkan sträcka turfen så mycket med värmning. ??? men som sagt det var enklare än jag trodde att bara snitta och lappa. lägger man ner lite tid så behövs det nog bara en lapp åxå. själv la jag ett litet pussel därunder. :-D
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Penken » 10 augusti 2010, 14:24

för mig vart det pussel också. men på min förra maskin så hade jag lite mindre fotholkar och då gick det bra att värma + sträcka.
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 20 september 2010, 21:35

Snart vinter då, var ut en vända idag och provkörde de nya förgasarna på allvar. Stor skillnad på maskin. =)
Har kastat ut mina 38:or ?? mot ett par finfina 46:or Vortex Redtop
Egen/Nytillverkat Insug. Gjorde en liten buffertkammare mellan förgasarna. om det skall vara eller inte vara det är frågan. Skillnad på maskin vart det iallafall. :ugeek:
Bilagor
DSC00487 (2).jpg
Monterat och klart. =) nästan
DSC00486 (2).jpg
38:or vs 46:or
DSC00485 (2).jpg
Undersidan.
DSC00484 (2).jpg
Nytillverkat insug, ovansidan
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Nesam » 23 september 2010, 18:09

Snyggt 8-) Funka dina gasare med bestyckningen som satt i?
Jvla mylla isf sj får man trilskas :geek:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 23 september 2010, 19:14

jo jag uppfattar det som att bestyckningen är bra. måste dock skaffa en primer tror jag. den va lite väl kinkig kall. =)
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Projekt Snövit.

Inläggav Professorn » 12 december 2010, 14:13

Är i skrivande stund på kontoret i Norge och känner att det inte händer särskillt mycke med min stackars maskin. :(

På planeringsstadiet så ligger iallafall montage av tilt och byte motorhalva och Relining av pumpskrället. skulle vilja knäcka om Impellern också men vi får allt se vad som hinns med. är som sagt mycket jobb just nue. =)
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik


Återgå till Jetski projekt och jetskis på forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster