Projekt inför försäljning, Kawa 550

Din jetski och projekt som du vill dela med dig av.

Projekt inför försäljning, Kawa 550

Inläggav Schultz » 26 juli 2016, 17:40

Hej

Tänkte starta en tråd kanske mest för att sätta lite press på mig själv att faktiskt ta tag i det hela. Har alltså en 550 som blivit stående efter att jag köpte en 750 för ett par år sedan. Gissar på att detta är tredje sommaren som den inte startar. Till saken hör att jag planerar att sälja den eftersom den inte används så alla hugade spekulanter får gärna ställa sig i kö :)

Bakgrunden är att det gick riktigt bra under ett par år men en sensommar blev den omöjlig att starta när den var varm, dock var det bara att skruva ur tändstiften, dra runt startmotorn, tillbaka med stiften och så starta den direkt! I mina öron låter det som om den på något vis flödar över då det kom en mindre soppamoln med stiften ur. Givetvis är detta inte ett optimalt syndrom på en farkost som används på vatten då det kan bli långt att simma!!

Min plan är att:
- Rengöra förgasaren, tror att det är en BN förgasare (se bild). Borde kanske även byta säte och nål (borde kunna googla mig till hur man gör)
- Gå igenom bränslesidan, så som filter, slangar, stopventiler mm.
- Mäta kompressionen och eventuellt "leak"-testa om jag får tag i utrustning till det.

Tanken är även att skriva under arbetets gång och lägga upp bilder, återigen mest för att ge mig själv en spark i baken

Andra bra förslag på lämpliga åtgärder tas tacksamt emot.
Bilagor
2014-07-03 20.48.55 forum.jpg
Schultz
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 juni 2010, 22:17
Ort: Östergötland

Re: Projekt inför försäljning, Kawa 550

Inläggav Schultz » 29 juli 2016, 22:08

Inser att jag visst lags tråden lite galet (hoppsan), någon moderator får gärna flytta den till projekt.

Nu har jag gjort vissa framsteg men tyvärr mest bakslag. Konstaterat att det iaf är en BN förgasare men helt förvirrad av hur ledningarna ska gå enligt annan tråd i ämnet, min har vakuum och bränsleretur på ombytta platser. Den har ju gått kanon tidigare så jag behåller nog det så.

Problem två som jag märk är att det troligen är nåt lurt med startmotor/solenoid. Problemet är att det inte är tillräcklig skjuss i startern. Med stiften ur går det väldigt lätt runt och det är inga problem att dra runt den förhand på drivaxeln men med stift i går det riktigt trögt. Jag vet att det är ett friskt batteri (ett stort bilbatteri som står bredvid), till och med lagt på en bärbar hjälpstarter utan framgång.

För att utesluta fel har jag kopplat bort en huvudströmbrytare och även lagt spänning direkt på startmotorn men ingen skillnad...

Någon som har en ide om var jag ska börja eller är det bara att lyfta ur motorn och se över startmotorn?

Tacksamför svar

PS. Som ögongodis bjuder jag på en bild på skönheten.
Bilagor
2016-07-28 17.20.02 2.jpg
Schultz
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 juni 2010, 22:17
Ort: Östergötland

Re: Projekt inför försäljning, Kawa 550

Inläggav Nesam » 31 juli 2016, 09:42

Känns som du testat det som går,du anslöt kablarna direkt på
startmotorn dvs utan de kablar eller startrelä som sitter i maskinen?

Skulle vilja påstå att det är vanligt att startmotorerna ger upp på äldre kawa jetski
om dom är dåliga eller gamla törs jag inte svara på :??

Flyttade tråden det är lite rörigt här just nu så :drunk
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo


Återgå till Jetski projekt och jetskis på forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster