Superjet projekt

Din jetski och projekt som du vill dela med dig av.

Superjet projekt

Inläggav robbz » 8 maj 2015, 07:00

Skaffade mig ett projekt från nedre delen av Sverige i vintras
Det har nu fått lite kärlek i vinter. Det började med att jag rev allt.
Har nu slipat och lackat allt.
Så nu står chassit svart med vit under sida och bara väntar på motorn som jag tänkt fixa innan maj tar slut.
Maskinen är utrustad med adatopp, lite osäker på storlek på domes? dubbla 44or r&dpipa, luftfilter
Har dock stöt på patrull då jag rev motorn igår.
Spikade domes :( nypit på en cylindern och ett trasigt vevlager som sitter på veven mellan cylindrarna). Ska stick till motorrepen och få domen
utskriven.
Skulle gissa på att det blir ny vev, borrade cylindrar (760 kanske :twisted: ) kanske och svarvade domes... Billigt.. :)
Ena cylindern var borrad en storlek kolven på andra sidan ej byt kolv i andra loppet samt att jag tycker fodren har extremt dålig passform mot cylindrarna.
Är det standard på yamahamotor?, känns inte rätt, skilde 2-3mm på vissa ställen.
Är i behov av lite portningstips för cylindrar och vev också?.
Ligger någon på lite delar som skulle behövas är jag intresserad/ Robert
robbz
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 5 november 2014, 12:19
Ort: Skellefteå

Re: Superjet projekt

Inläggav robbz » 11 maj 2015, 18:46

Då var domen avklarad. Bödeln har sagt sitt.
Skuret lager mellan vevpartiet, dålig tapp för svänghjulet. -Tyckte jag skulle byta hela vevpartiet.
Borra cylindrarna + snygga till spolportarna pga felaktigt monterade cylinderfoder. Det skiljer ca 3mm fel i höjd mot fodren.
Fodren är alltså 3mm för höga.
Jag hade varit hjälp om det var någon som hade portmallar att sälja. Riktigt tråkigt!
Har även sett över munstycken och fick hjälp av Nesam med lite fjäder problematik.
Yamahan verkar ha haft en ganska extrem pipa med högkomptopp, felaktiga spolkanaler samt i stort sett orginalbestyckad.
Man blir lite gråhårig...Aj då- det var man sen tidigare, kanske mer då :h
Får väl riva veven och kolla om man kan få hjälp med tapp och lite lager...
robbz
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 5 november 2014, 12:19
Ort: Skellefteå

Re: Superjet projekt

Inläggav JIIG » 13 maj 2015, 19:14

Att det inte stämmer mot portarna är standard på alla 650/701 cyllar! 2-3mm kan det säkert diffa!
bara fram med roterande fil och snygga till:-)
Har haft portmallar nånstans men hittar inte dom nu:-(
http://www.pixbox.se/usr_show_id81634_page0_order1.html
--------------------------------------------------------------------------
Yamaha Xl 700-02
Superjet SN 722
Superjet SN 701-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Kawasaki 300
JIIG
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 3 april 2009, 12:47

Re: Superjet projekt

Inläggav robbz » 13 maj 2015, 21:52

Har nu portat blocket och fixat till spolkanalerna, vore nice med ett par portmallar, så man kan skrämma ur lite extra hästar.
Har beställt ny vev från england, kolvar och lite extra prylar. Saknar dock en trimvajer, några förslag? Hoppas bara grejorna dyker upp.
Vart 81,75mm kolvar så det blir även en borrning. Har städat kanalerna och sett över utblåset, såg på ett amerikanskt forum att sport port hade höjt avgasporten 3mm och breddat den med 7-8mm.
Kändes lite fel då man gärna vill behålla lite vrid. Kommer att höja avgasporten 1,5mm och bredda med 2mm på varje sida av utblåset om ingen har några trevligare ideer / Robert
robbz
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 5 november 2014, 12:19
Ort: Skellefteå

Re: Superjet projekt

Inläggav robbz » 29 maj 2015, 21:43

Projektet fortskrider, lite har fått igen cylindrar de är nu borrade bara 81,75mm .
Monterade kolvar och cylindrar idag. Kollade även squisen.
Den var 0,8mm vilket är på tok för lite. Lämnade in domesen för att svarva ur dessa 0,5mm för att hamna på 1,3 vilket borde vara bra då även jag kommer att minska squishbandet något.
Så lite mer väntan på grejorna. :!
robbz
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 5 november 2014, 12:19
Ort: Skellefteå

Re: Superjet projekt

Inläggav robbz » 1 juli 2015, 22:07

NU är allt återmonterat och första test åket avklarat. Maskinen gick grymt bra.
Däremot så har den lite högre ljudnivå... Ska återmontera orginal vattenboxen.
Måste däremot fixa ett nytt dödar grepp, då mitt ligger på älvsbotten :)
robbz
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 5 november 2014, 12:19
Ort: Skellefteå

Re: Superjet projekt

Inläggav robbz » 14 juli 2015, 22:31

Hmm, har testat nu lite och den riktigt bra. För bra visade sig :cry:
Efter 2-3 st 30 sekunders repor med stålet så tyckte en av kolvarna att det var för trångt.
Den nöp på ena burken. Har kört på 115 lågfarts och 120 högfarts med 95gr fjäder.
Tror när den ny kolven dyker upp att jag ska köra på 117 och 130 huvudmunstycke.
Lite konstigt dock stiften var ljust gyllenbruna efter nypningen. Tycker inte att det borde hänt.
Kan det vara så att kylningen vart för dålig?
robbz
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 5 november 2014, 12:19
Ort: Skellefteå


Återgå till Jetski projekt och jetskis på forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst