Tänkte ge lite personliga åsikter om den så kallade Superjet Square nose
Den första modellen av dessa kom 1990 och tillverkades tom -95 och största
skillnaden mellan dessa är att på dom sista bla har 701cc cylindrar och inte 650cc.
(dekalerna skiljer givetvis från gul/vit strikt rakt till mer lila/rosa brokigt men det är ”bara” kosmetiskt )
Som ”ny” på jetski marknaden skulle ja köpa en begagnad men den vara en dyr maskin då man jämförde med Kawasakis modeller 550,440 och 300cc (löjligt högt pris tyckte jag då) men priset var inte för högt utan man får lite vad man betalar för som oftast.
Modellen upplevdes av mej som ful (vilket jag inte riktigt kan fatta idag) men den har sina fördelar,den känns liten och smidig.
Anser att om man ska åka lite mer seriöst eller har i tanken att börja tävla någon gång så är detta en bra instegs maskin om budgeten är liten.
Steget till att ev köpa en nyare är inte stort då dessa maskiner har i princip samma bottenplatta
till 2008 då större ändringar gjordes.
Finns även en ovanlig modell kallad FX-1 som verkar vara en mer freestyle anpassad maskin med lättare skrov och mindre jetpump.Ovanlig modell,har inte sett någon i Sverige.
Fördelar Superjet:
Slittåliga maskiner
Massor av delar nytt och beggagnat,trim och ”bling bling”
Bra skrov
Nackdelar:
Bommen sägs vara lite svag med sprickor
Vet ej,dom börjar bli gamla men vem blir inte det?
Superjet årgång :1990-94
Motor: 650cc 2 Cylinder 2 takt
Förgasare: Enkel
Hästkrafter: 50 Hk
Vikt: 130Kg torrvikt
Superjet årgång :1994-95
Motor: 701cc 2 Cylinder 2 takt
Förgasare: Enkel
Hästkrafter: 63Hk
Vikt: 130Kg torrvikt
FX-1 årgång:1994-97
Motor: 701cc 2 Cylinder 2 takt
Förgasare: Enkel
Hästkrafter: 63Hk
Vikt: 120Kg torrvikt
Bilder och fakta på alla maskiner: http://www.dalusionfwx.co.nz/yamaha_page.html