JS 550 , Solenoidfel?

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Dacke » 2 maj 2011, 12:08

När jag trycker in startknappen knäpper det bara i solenoiden (tror jag)vad är fel. Startmotorn har jag haft nere och den fungerar som den ska. Är det någon som vet var man får tag i en solenoid eller kan man byta bara "kolen"?
/Dacke (nyss köpt en JS 550)
Dacke
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 april 2011, 22:51

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Nesam » 2 maj 2011, 19:34

Nej det finns ingen solenoid,den delen sköts av ett startdrev.
Om du testat motorn i "löst läge" och den funkar
så kan det givetvis vara dåliga kol ändå när den blir belastad missar den
Men jag tror att förmodligen sitter felet i:
dåligt batteri,dålig kontakt nån stans tex
jordningen i motorn,anslutningen vid batteriet eller så är reläet slut.
Reläet sitter i elboxen och det går att prova att bygla över
för att kolla om startmotorn och övriga delar funkar
(Obs:ta det lite försiktigt när du byglar så du inte får ljusbåge
när du ansluter/tar bort och använd grov kabel eller annat som ledare)
Jag tror att "knäppet" du hör kommer ifrån reläet.

Om du bara vill kolla så reläet funkar kan du koppla bort
dom grova kablarna och pipa/Ohm mäta mellan anslutningarna på reläet
och när du trycker på start knappen så ska det bli pipa/bli utslag.

Hoppas det var till nån hjälp
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Dacke » 2 maj 2011, 21:59

Tack för snabbt svar, jag har nytt batteri och anslutningarna har jag gått igenom. Reläet som du pratar om i elboxen skall jag kolla. På elschemat ser man att det finns en solenoid i elboxen, samt relä och regulator. Det skall tilläggas att jag köpt jetskin nyss fick igång den med startgas(för test)den var ganska seg och drog runt ganska "segt" och därefter bara "klick"./ Dacke
Dacke
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 april 2011, 22:51

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Nesam » 3 maj 2011, 15:18

Ok så kablar och kontaktytor är bra iaf,ett fel mindre de kan vara.
Nja du har ju en solenoid i boxen (är ett kraftigare relä helt enkelt)
Med soleniod trodde ja du menade som ex startmotorer på bilar ;)
Reläet ja syftade på var just "solenoiden",det andra (litet,runt)
är stopp relä,det har inget med detta fel att göra.
Du kan helt enkelt bygla mellan där dom grova kablarna
är anslutna så märker du om det funkar eller inte.

Var länge sen ja skruvade kawa men du har väl dom anslutningarna
på utsidan/framsidan av elboxen kom jag på så du behöver ju inte skruva
isär för att testa.

Vad är det för årgång?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Dacke » 6 maj 2011, 20:41

Nu har jag testat reläet (solenoiden) jag har bryggat över och det funkar fortfarande inte. När startmotorn är lös funkar den men när jag sätter i den i maskinen klickar det bara. jag har testat alla kopplingar och testat direkt på startmotorn utan resultat. Jag börjar fundera på om det är fel startmotor med fel drev , precis som att den fastnar efter första försöket(den snurrar 1/10 dels varv och därefter ingenting??????? Det konstiga är att första gången jag startade upp den gick den runt och kom igång en kort stund med startgas!Efter den gången så har den inte funkat. När jag lossat startmotorn och därefter satt i den igen får jag åtminstone 1/10 dels varv!!!!!
Dacke
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 april 2011, 22:51

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Dacke » 7 maj 2011, 21:42

Kan en startmotor "fungera" obelastad men vid belastning inte fungera som den ska?? Och i så fall, hur kontrollerar man detta?? / Dacke
Dacke
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 april 2011, 22:51

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Nesam » 8 maj 2011, 08:18

Ja har du otur kan det vara så att kolen är slut eller kärvar så dom inte
når ut riktigt mot rotorn,då kan den funka obelastad men så fort
det går lite tungt så räcker det inte till.
Kan ev vara det som felar,du kan prova hålla emot den lite
när du har den löst så märker du,den ska va stark...

Det där med dreven,du har ett litet bendixdrev som sitter mellan
stmotor och svänghjul,verkar inte dom cynka eller fastnar det?
Har för mej att det finns 2 typer med olika kuggantal på
men det bör vara rätt då du köpt maskinen ihop satt va?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Dacke » 8 maj 2011, 17:05

Ja det var ett av kolen (3st) som inte fjädrade tillbaka riktigt, detta är åtgärdat och jajja mensan den går igång med startgas.det var ju kul..... men sen kommer ju nästa problem. Bensinen kommer inte fram till förgasaren( jag har ej samma som original ritningarna!!!!!) Jag har skruvat tvåtakt förr men aldrig jetski.... det sitter en "pump" som förmodar jag skall mata förgasaren. Det finns inga pilar på pumpen men entilledning med litet hål , ett utlopp med lite större hål och ett utlopp i centrum med lite större hål som tror jag går direkt till förgasaren, det hålet öppnar inte förrän den får 12volt. ( "pumpen" drar en nål när den får ström). När jag startar får jag ingen ström till den här "pumpen", skall den bara dra när det blir högre varvtal på motorn???? eller är det så att det är fel(avbrott) inne i elboxen !!! (Det skall sägas att jag testade "pumpen" lös). Sedan går det en returledning från förgasaren till tanken, jag ser ingen returledning på originalritningen, hur brukar det vara..... måste erkänna att jag inte är hundra på vilken som är retur och tillopp, har testa båda.
Dacke
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 april 2011, 22:51

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Nesam » 8 maj 2011, 19:14

Hmmm nu är du fel ute tror jag.
Vad är det för årgång på den? (tror iofs att det är lika på alla)
Det du menar som du matar med 12V som bränsle ledningen går
igenom är kawas lösning på varvstopp dvs den stryper bränslet
det du tror är en pump.
Pumpen är mekanisk och sitter i samma "hus" som förgasaren,
en BN bör det vara. (om du nu inte har nått riktigt special :roll: )
Antingen är det fel på "varvstoppen" eller styrningen från boxen.
Jag skulle iaf koppla ihop slangarna dvs koppla ur den helt och prova
funkar det då så vet du iaf lite mer,om inte då kanske pumpen bör fixas
eller så har du kopplat slangarna fel.

Ladda hem denna rep bok för jetski från clymer om du inte redan gjort det,finns givetvis
på forumet viewtopic.php?f=36&t=33&start=0
Lycka till
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Dacke » 8 maj 2011, 23:34

Ja du har rätt , kollade ritningarna lite noggrannare, har lite svårt att förstå varvtalsreduceringen med tre st slangar ( ej exakt samma som original , på min finns inget bränsle filter.) Jag testade med bränsleslang direkt från tanken till förgasaren och det kom inget bränsle, jag skall testa en gång till lite längre tid annars är det nog pumpen i förgasaren som är sönder. Tack för all hjälp hittills / Dacke
Dacke
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 april 2011, 22:51

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Nesam » 9 maj 2011, 19:58

Nja har för mig att kawas slangar var ett jvla råttbo :?
vet att vissa rensade friskt bland dom.
Kolla för säkerhetsskull att slangen som förser
bensinpumpen med "puls" är på riktigt,hel och inget veck.

Om det är taskiga packningar/membran i förgasaren
så kan nog ja ha en sats liggande,frågan är om det är till en BN
kan kika om ja hittar den iaf.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Dacke » 11 maj 2011, 21:55

Jag fick igång den igår efter att jag "smort" bensinpumpen med bränsle, så fick jag den att fungera ( jag ville nämligen inte öppna den med tanke på att det kunde vara svårt att få tag i ny packningssats) den fungerar nu men jag kanske återkommer om jag behöver öppna pumpen. Jag var dock tvungen att koppla bort kawas varvtalsreduceringsventil som jag har svårt att förstå mig på!
Det hjälper ju inte med att det inte ser exakt lika dant ut som i beskrivningsboken!!! Jag har förresten inte en aning om årtalet på maskinen då han jag köpte den av i sin tur köpt den och den blev ståendes i ca 5 år, den skall enl. förre ägaren fått nya kolvar och toppats på ca 55 knop ????? Hur som helst , jag hoppas få provat den till helgen och köra lugnt utan varvtalsbegränsaren. Jag läste någonstans att den inte får ha 12 volt konstant , men när jag mätte över kablarna in till varvtalsbegr. så var det just konstant 12volt. Den kanske är sönder..... går det att få tag i en sådan tro???? Tack för ett bra forum och tips till en novis i detta !
Dacke
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 april 2011, 22:51

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Nesam » 12 maj 2011, 18:29

Ok det var nog klokt då det nog kan börja läcka iom att det inte är dom
nyaste membranen eller packningarna kan jag tro 8-)
Årgång på maskinen ser du bak vänster sida...eller höger :? på chassiet
där finns ett antal nummer där dom 2 sista är årgång.
De stämmer i 99% av fallen,tydligen var det nån maskin det inte stämde på men....
Var sitter avgasröret vänster fram,höger fram eller höger bak?

Kan inte säga med säkerhet men det bör vara så att den får en 12v puls
för att stänga dvs det ska inte vara konstant 12V.
Om "ventilen" är normalt öppen utan spänning så vet du.
Har faktiskt haft lite såna el prylar till äldre kawa liggande
och har för mej att en sån kan finnas kvar,den är fyrkantig,lite smal va?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Dacke » 12 maj 2011, 22:16

Avgasröret sitter höger fram,har inte hunnit kolla siffrorna än men tror jag hinner imorgon.
Varvtalsreduceringsventilen är rund med tre soppa anslutningar och två kablar som går till elboxen. I beskrivningsboken är det ett filter på samma ställe med två soppa anslutningar och ingen kabel ( ett filter helt enkelt). / Dacke
Dacke
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 april 2011, 22:51

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Nesam » 13 maj 2011, 19:31

OK då är det en 85-89:a iaf inte nyare än 89:e.
Nja tror du felet är i soppa "spärren"?
Om du har 12v konstant skulle ja tro att felet sitter i el boxen.
Du kan ju ansluta 12v till spärren så märker du om den stänger resp öppnar.

Ja hittade både packningar och varvtals styrningen,den verkar ny.
Den har 5 kablar om ja inte minns fel så Om du funderar på att byta den måste
du ta ur din och kolla kabelfärg och antal kablar så det blir rätt.
Kawa har gjort vissa små ändringar under åren tydligen :?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Dacke » 22 maj 2011, 16:05

Jahaja!
Inget bra svar på ditt svar, men maskinen gick på tomgång ca 10 sek, vågade inte köra längre utan vatten. Jag testade helt enkelt i vattnet och fick igång den med hjälp av "snapsning" direkt i insuget.
Den gick dock bara på tomgång och lite gas pådrag sen ville den dö om man fortsatte gasa. En bra sak och en dålig, den bra var att jag fick testat vattenjet aggregatet som funkar dock "lite" tråkigt om man inte kan gasa. Vet inte om det är tjuvluft till insuget eller pumpen i förgasaren som inte suger tillräckligt bra eller skit någonstans eller flera orsaker på en gång. Varvtalsregleringen funkar inte, jag trodde jag kom på felet (att den var felvänd, men det hjälpte dock inte att vända den) :?:
Jag har en
/Dacke
Dacke
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 april 2011, 22:51

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Nesam » 23 maj 2011, 19:20

Ok.Hade du köpt denna maskinen nyss och hade den vart
brukad typ iaf förra året?
Kan givetvis vara mycket som ex tjuvluft men jag personligen
skulle gå igenom förgasaren,göra rent och byta packningar
samt membran.
Om inte det hjälper är det att fortsätta men då vet du iaf
vad det inte är och du har en fräsch förgasare.

Ett tips är att du skaffar ett "flushkit" så kan du köra den
längre på land,ganska drygt att gå i och ur vattnet hela tiden
innan man ens fått maskinen att gå skapligt :roll:

Äh skit i varvstoppen iaf så länge,känns som om du har större
problem att lösa.Vet fler som "hoppat" över den.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Dacke » 6 juli 2011, 23:28

Hej igen!
Jag har ju haft lite strul med min 550, var nära att sälja den men har åter fått lite hopp och hoppas på lite mer hjälp här. Maskinen får inte tillräckligt med soppa, går bra på tomgång. Skall sägas att orginaltanken är ersatt av rostfri dito. Till min fråga(tror nämligen att jag inte kopplar soppaslangarna rätt) Retur soppan, går den tillbaka via varvtalsreduceringsmojängen(hindrar tydligen övervarv med att rika motorn med bränsle????) tillbaka till tanken? Denna hade jag nämligen kopplat direkt till tanken med gissningsvis luft till högvarvsmunstycket som följd!?????
MVH / Dacke Ps inte roligt att puttra runt med jetski på tomgång :(
Dacke
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 april 2011, 22:51

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Nesam » 8 juli 2011, 07:25

Törs inte säga om den kopplas via den men det verkar skum
om man skulle göra det.
Ladda ner denna service manual
viewtopic.php?f=36&t=33&start=0
och kika om det inte står där hur slangarna ska dras.

Lycka till
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Dacke » 8 juli 2011, 08:25

Tack för det, har dock laddat ner den sedan tidigare. Man får ut rätt mycket där men inte var alla
bränsleslangar går och tidigare ägare har ändrat en del. Skall försöka testa min teori i helgen./ Dacke
Dacke
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 april 2011, 22:51

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Nesam » 8 juli 2011, 08:53

Ok det var synd då men det Måste finns någon här som vill hjälpa till
som har en kawa 650 !? :?
Lycka till och hör av dig hur det går
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: JS 550 , Solenoidfel?

Inläggav Titan » 9 juli 2011, 16:06

Jag såg att den låg ute på blocket nu och det värkar ju tråkigt.
kolla så att du har vevhus tryck som ska mata bränsle "pumpen" det är slangen som går ifrån blocket till förgasaren.
Om inte så bör du se över vevhus tätningarna.
Öppna förgasaren och titta hur armen som trycker på det ställbara munstycket ser ut den ska vara "Rak" eller rättare sagt i linje med förgasaren se även så att fjädern som trycker tillbaka den är hel och det samma med membranet.
Lycka till!
Titan
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 1 juli 2011, 21:20


Återgå till Kawasaki

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster