Ingen lr dålig gnista Kaw750SXI

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Ingen lr dålig gnista Kaw750SXI

Inläggav Dan » 24 maj 2010, 12:42

Hej jag är ny här på forumet och tycker att alla verkade få bra och snabba svar!

Nu till mitt problem. Jag har bytt motorn i vinter satt i en factory dry pipe med ECWI kit och har en beg msd enhancer tändning. Msd tändningen ska bara den förstärka gnistan fyra ggr men jag tycker mig knappt se den. Idag har jag vanliga NGK BR8ES stift men funderar på att byta till NGK iridium istället. Jag har mätt ohmen i tändspolen och den verkar vara ok men funderar ändå på att byta den.

Jag var ute o körde allting fungerade som det skulle sen skulle jag bara blåsa ur den o då gick den bara inte att starta kollade stiften och det blev dålig lr ingen gnista. Jag bytte till nya stift och det blev bättre men inte bra. Tändstift ska ju gärna hålla längre än två timmars körning. Kanske jag helt enkelt har för klena stift någon som har haft detta problem innan?

Tack på förhand//Dan
Det positiva är iaf att jag börjar lära mig mekka med min Kawa750sxi!
Dan
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 maj 2010, 12:29
Ort: Strömstad

Re: Ingen lr dålig gnista Kaw750SXI

Inläggav Dan » 24 maj 2010, 18:30

Nu var jag ute idag igen med exakt samma resultat den startade hur lätt som helst ute på sjön. Och när jag kom hem så startade jag den med sötvatten på stängde av vattnet stängde av motorn fem min senare försökte jag starta den igen men den går inte igång. Kollade stiften, jag har gnista men den är inte blåvit och fin utan nästan brandgul! Varför?
Det positiva är iaf att jag börjar lära mig mekka med min Kawa750sxi!
Dan
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 maj 2010, 12:29
Ort: Strömstad

Re: Ingen lr dålig gnista Kaw750SXI

Inläggav Nesam » 24 maj 2010, 20:00

Oj det där var lite lurigt.

Från början:du har alltså i vinter renoverat din motor & satt dit en pipa
Eller är det en helt annan motor som du satt pipa på som du själv inte provat?

Har du haft Msd hela tiden före pip bytet eller har du även bytt
tändning under vintern?
Gnistan är alltså dålig Även om du har nya stift men verkar bli än sämre
efter körning?
Kolla till att börja med att det är rejäl kontakt över allt och att ex msd:n och spole
har en Bra jordning och Inge oxidfärg etc,spreja tex 5-56 i skarvar och skrapa fram rena
metall ytor så det blir 100% kontakt över allt!
Hur är laddningen laddar maskinen som den ska?
Batteriet vilket skick är det på det?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Ingen lr dålig gnista Kaw750SXI

Inläggav Dan » 24 maj 2010, 21:37

Jag har satt i en ny big pin motor beg pipa och tändning. Allt är beställt från USA.

När jag hade fått ihop pipa+motor så testade jag med original cdi enheten men då ville den inte starta därför satte jag i en msd tändning sen vet ni storyn. ;)

Japp gnistan är inte bra till att börja med och efter körning blir den helt kass och ibland helt uteblir den.

Jag hade isär e-boxen och kollade allt men tror jag får ta en check till.

Tror du det kan ha med batteri eller laddning att göra? Jag tyckte det var lite segt men tänkte det kunde bero på att jag har kört en del på startmotorn.

Hjälper det om jag byter tändspole och NGK stift till iridium?

Stort tack för snabbt svar det är ett riktigt störande fel det här...
Det positiva är iaf att jag börjar lära mig mekka med min Kawa750sxi!
Dan
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 maj 2010, 12:29
Ort: Strömstad

Re: Ingen lr dålig gnista Kaw750SXI

Inläggav Nesam » 25 maj 2010, 20:10

Ja det skadar inte att prova med annan spole om du har en liggande
det är lite så att man får prova sig fram och se vad det blir för resultat.

Batterie och laddningen kan spela in men de är tveksamt i detta fall
tror mer på att du får spännings fall av dåliga skarvar eller
jordning iom att det inte funkade alls med original.
(msd:n kanske kan pressa fram gnistan ändå iom att den förstärker)

Tyvärr har ja inte haft någon kawa då ja pysslar med superjet
så ja vet inte exakt hur din box ser ut.Vet att på superjet jordas
alla kablar i boxen som givetvis har mycke bra kontakt.
Kan du ha problem med "huvudjorden" att den inte räcker till om det är lika på kawa?
Är motorn bra jordad så stiften får tillräckligt? (den borde va det iom att starten funkar men...)
Om lådan är av metall och allt jordas i den kan du ta en kabel och dra provisoriskt
från batteriet till jordpunkten i lådan och prova hur gnistan ser ut
så kan vi iaf utesluta nått eller hittat felet ;)

Original tändningen funkade för dig på den förra motorn va?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Ingen lr dålig gnista Kaw750SXI

Inläggav Dan » 25 maj 2010, 21:50

Ne jag har ju tyvärr ingen liggande då, får köpa en isåfall.

De e en e-box precis som superjet och alla kablar jordas i den men tror huvudjordningen går via startmotorn om jag inte minns fel. Får undersöka det. Det kan vara det att det är för dålig kontakt där nånstans. Jätte bra tips tackar!

Jag hade faktiskt stora problem med den gamla motorn också. Jag använder ju samma kablar nu så kanske ska satsa på att byta dom istället. Men först och främst ska jag dra en kabel direkt från batteriet till e-boxen. Ska försöka göra det imorgon. Jag skriver så fort jag vet något, intressant att bolla lite tankar!
Det positiva är iaf att jag börjar lära mig mekka med min Kawa750sxi!
Dan
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 maj 2010, 12:29
Ort: Strömstad

Re: Ingen lr dålig gnista Kaw750SXI

Inläggav Dan » 27 maj 2010, 21:19

Hej igen nu har jag och min jetski polare som är elektriker mätt på allt möjligt och plockat isär e-boxen igen men utan resultat. Vi drog aldrig nån kabel mellan batteriet och e-boxen utan mätte ohmen (motståndet) istället. Men allt såg bra ut även tändspolen. Enligt min kompis så kan den vara dålig även fast den visar ok siffror så nästa steg är att byta den. Däremot verkar det som att batteriet har fått lite dålig laddning men det kan vi bara mäta när motorn är igång.

Vill ju ut o köra i helgen så det här är riktigt surt :(
Det positiva är iaf att jag börjar lära mig mekka med min Kawa750sxi!
Dan
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 maj 2010, 12:29
Ort: Strömstad

Re: Ingen lr dålig gnista Kaw750SXI

Inläggav Nesam » 28 maj 2010, 09:45

Ok bra att du får hjälp iaf och det stämmer man ska inte blint
lita på mätning i alla situtioner,vissa saker kan va trixiga att mäta rätt.

Hmmm taskig laddning det är inte så att batteriet inte är helt fräsht heller?
Har du ett som du vet är bra så testa med det (ex ett bilbatteri)
så kan du utesluta den saken.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Ingen lr dålig gnista Kaw750SXI

Inläggav Dan » 28 maj 2010, 19:07

Det är ju inte nytt så visst det kan vara nåt med de också. Går det att använda ett vanligt bil batteri det blir inte för starkt så man pajar nåt?
Det positiva är iaf att jag börjar lära mig mekka med min Kawa750sxi!
Dan
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 maj 2010, 12:29
Ort: Strömstad

Re: Ingen lr dålig gnista Kaw750SXI

Inläggav Nesam » 28 maj 2010, 19:33

Ja du bör kolla det som är enkelt att utesluta.

Nej det är ingen fara att köra ett bilbatteri men
koppla bara över det en kort stund när du testar för att se om gnistan blir bättre.
(jetski batteriet kan annars få sig en "knäpp" av strömstyrkan
om man ansluter för länge)

Bägge batterierna har en spännning på 12V (eller 13,8 Volt om man ska va korrekt)
man skulle gärna ha samma strömstyrka (Ampere) i ett jetski batterie
men det går fysiskt inte då det blir så stort som just ett bilbatteri ;)

Glöm inte att kolla alla kabel anslutningar/skarvar,se till att det är rent och bra
kontakt mellan ytorna.Spraya gärna med nån typ av kontakt spray.

Lycka till!
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Ingen lr dålig gnista Kaw750SXI

Inläggav Dan » 30 maj 2010, 10:29

Nu tror jag att vi har hittat problemet. Varje gång vi har kört färdigt och spolar ur maskinen så startar den o går hur fint som helst, det är ju först efteråt den krånglar. Nu plockade jag ut stiften och såg till min förvåning att det var sötvatten på...alltså måste vattnet ha gått bakvägen via avgaskröken när jag pluggade i kylningen. Det är ju inte konstigt att jag hade problem o få den att starta. Vattnet har även den effekten att det sprider ut gnistan så den försämras!

Vi har även testat laddningen och den funkar inte. Vi kom fram till att allting var ok fram till e-boxen efter det så gav det ingen laddning. Jag ska ju ändå byta lite saker där i så får väl byta reläet när jag ändå håller på. ;)

Haha sen hände det en sak till efter gårdagens körning...en gammal lagning på kablarna från svänghjulet hade delvis brunnit upp så nu har jag en del o fixa....igen.

Jag undrar om man kan koppla ihop dom här olika felen till samma problem. Kanske är något med laddningsreläet som gör att allt annat pajar.

Hör av mig så fort jag vet något nytt.
Det positiva är iaf att jag börjar lära mig mekka med min Kawa750sxi!
Dan
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 maj 2010, 12:29
Ort: Strömstad


Återgå till Kawasaki

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster