Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav Skydive » 28 augusti 2009, 14:28

Införskaffade mig nyligen en SX-R och har efter några turer märkt att den börjat låta lite konstigt...

Jag ska försöka förklara ljudet i ord så gott det går men förhoppningsvis är det redan någon här som haft samma problem.

Ljudet låter som någon typ av vibration och kommer motorrummet, kanske lite bakom motorn. Vibrationerna hänger ihop med motorvarvet då det ökar i hastighet vid gaspådrag. Det låter nästan som en liten liten pumpimpeller (typ båtvattenpump storlek) som ligger och vibrerar mot sin kammare. Det låter som små mycket snabba knackningar.

Kan det vara så att något kullager till en axel sitter löst och vibrerar eller kan det ha med motorn att göra?

Hoppas att någon kan bli klok av det diffusa förklaringen jag gav. jag har inget emot att mecka, dock är mina jetski kunskaper extremt begränsade.

Tack på förhand!
Skydive
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 7 augusti 2009, 08:19
Ort: Stockholm, Hammarby

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav cobbe » 28 november 2009, 17:23

Aldrig skruvat med en SX-R. Men att det är varvtalsberoende och lite bakom motorn får mig att tänka på att nått fastnat runt axeln. Så ta en snabbtitt där. Kompisen fick in en liten liten snörstump och de vibrerade som bara...
cobbe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 11 oktober 2009, 08:54

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav mr.turbo » 29 november 2009, 12:56

I ÖKJC har vi 10st sxr800 varav 4-5 st har ett knakande-rasslande ljud som kommer bakom motorn vid
pumpaxelen som kommer ungefär vid halv varv och ökar mot toppvarv, vi har inte hittat nått fel än som
man kan sätta fingret på ,men på en maskin har vi sett att vatten röret in från pumpen nött upp hålet
i skrovet dör röret kommer in och sitter löst .vi ska prova och limma fast röret och se om det blir tyst.
De här maskinerna har låtit så här länge utan att något hänt och dom låter varken mer eller mindre.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav Customski » 29 november 2009, 13:05

Hej
Vi har haft nogle sx-r hvor der manglede en stift i krumtappen. Det er en stift i en alu ring i midten af krumtappen der ikke var mont. fra fabrikken.
Customski
 

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav Tuffe » 29 november 2009, 15:15

Översättning till svenska: :D

Vi har haft några SX-R som saknade ett stift i vevaxeln. Det är en nål i en aluminiumring i mitten av vevaxeln inte var mont. från fabriken.
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav Skydive » 16 december 2009, 13:24

Hej på er!

Tack för inputen! Nu har jag jetskin i vardagsrummet (finns under bilder här på forumet :) så nu är det lite närmare till att mecka. Motorn skall rivas i vinter så då kan jag kolla efter stiften som kanske saknas.

Jag har ytterligare några tillägg till hur maskinen beter sig:
- Det konstiga ljudet är kvar. Dock är det ett jämt ljud som inte låter mer eller mindre.
- Maskinen går långsammare är en orginalmaskin(!) vilket gör mig lite orolig..

Min maskin är utrustad med:
- Rostfri impeller
- "skopa" intagsgaller
- Raceplatta (lite längre)
- Alu bom
Har för mig att den ska ha nått annat tändsystem också (hur vet man vad som är orginal och inte?)

Problemet är att den inte varvar tillräckligt känns det som.

Finns det någon priolista på vad och i vilken ordning jag ska kolla på maskinen.
Har bytt tändstift iaf...

Mycket tacksam för hjälp! Den boooorde gå som ett skott, åtminstone lite snabbare än orginal!
Skydive
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 7 augusti 2009, 08:19
Ort: Stockholm, Hammarby

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav Tuffe » 16 december 2009, 18:25

Ta ett komp prov. Prio ett
kolla vad du har för stigning på impellern. med fel stigning så varvar den inte ur och orkar inget

om dessa två är ok så bör du kolla över förgasarna eller om den drar tjuvluft vid insuget....
din tändning kan vara byglad eller utbytt... skruva dän locket på elboxen så ser du om det e orginalgrejerna som sitter där
sitter det öppna filter på den eller orginal??
byter man filter utan att bestycka om förgasarna går den som en påse nötter...
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav Skydive » 16 december 2009, 23:08

Hej!

Först vill jag bara börja med att tacka er MASSOR för att ni bryr er! Det är just sånna som ni på forum som gör det möjligt för en annan att hålla på med det här!

Just ja, det sitter öppna filter på! Inte vidare vanligt att bestycka om efter sånt kanske...? Någon som har råd om hur det går till?

Då gör jag följande:
1. Komp prov
2. Kollar stigning
3. Förgasar koll - Tjuvlyft
4. Kolla tändningen
5. Bestycka om förgasaren. Bänkning?

Förutom detta så är tanken att riva motorn och byta ut diverse lagar och visuellt se över prylarna. Kolvarna skall även bytas om de ser schletna ut.

Hade ju vart kul att få ordning på grejerna och kanske köra en tävling i framtiden!

Massa tack igen!
Skydive
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 7 augusti 2009, 08:19
Ort: Stockholm, Hammarby

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav Tuffe » 17 december 2009, 18:57

Kolla vad du har för munstycken sitter i.... sitter det orginal på så får du byta...
kan kolla upp avd det ska va om ingen annan som kan det i huvet svarar innan

ta bort det fyrkantiga locket på förgasaren innanför där släpper du de två stjärnskruvarna...
under där sitter ett stor å ett litet munstycke kolla vad det stå på dom (siffror) ex 130 150 (du måste skruva loss dom)
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav mr.turbo » 29 december 2009, 00:15

Skydive skrev:Hej!

Först vill jag bara börja med att tacka er MASSOR för att ni bryr er! Det är just sånna som ni på forum som gör det möjligt för en annan att hålla på med det här!

Just ja, det sitter öppna filter på! Inte vidare vanligt att bestycka om efter sånt kanske...? Någon som har råd om hur det går till?

Då gör jag följande:
1. Komp prov
2. Kollar stigning
3. Förgasar koll - Tjuvlyft
4. Kolla tändningen
5. Bestycka om förgasaren. Bänkning?

Förutom detta så är tanken att riva motorn och byta ut diverse lagar och visuellt se över prylarna. Kolvarna skall även bytas om de ser schletna ut.

Hade ju vart kul att få ordning på grejerna och kanske köra en tävling i framtiden!

Massa tack igen!

Bestyckning original 72,5 låg 132,5 hög 80g fjäder med öppnafilter 77,5 låg 137,5 hög 65g fjäder börja med:
lågfarts skruv 1 1/4 varv högfarts skruv 1 1/5 varv och finjustera med varvräknare. Kör maskin varm .Starta maskin
mot bryggan finjustera låg farten mot varv räknaren tills högsta tomgång nås ,skruva sedan ut låg farten 5 min och
prova en "race start", dör den ta 5 min till i taget tills den går. JUSTERA INTE HÖG FARTEN MOT BRYGGAN det går
för lätt och maskinen blir försnålt instäld,kör långa fullgasrepor på plattvatten och finjustera mot varvräknaren.
Angående stigning på impeller tex en solas 13/22 har aldeles för hög stigning för en stock trots att den rekomenderas
till stockmaskiner i tabellen, den funkar utmärkt till en limetedmaskin. Har sett att några kör impellrar kickade till 12/19
för lite bättre rapp.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

NY uppdatering!

Inläggav Skydive » 8 april 2010, 21:52

Har ägnat denna kväll till att riva sönder min SX-R i molekyler för att hitta felet.
Otroligt lärorikt att själv få plocka sönder motorn så man kan känna och klämma =)

1. Har gjort komp prov. Mycket fina värden inom gränsvärdena.
2. Tagit bort impeller pumpen. Upptäckte att Pump-packningen inte satt på som den skulle, den satt inte helt och hållet på rumt om. Med lite sikaflex så sitter den som limmad...
Att anmärka på: I pumphuset kan man skymta små små repor. Kanske kan bero på lite grus som gått igenom? Impellern sitter iaf galet tight mot pumpgodset utan att ta i.
3. Rev sönder motorn och gjorde några anteckningar:
- Två av reedbladen glappade lite = Byte av reeds
- Det var vatten där avgassystemet började, dvs precis intill kolvarna, dock inget vatten på/inne vid kolvarna.
- Upplevde att ett nållager glappade lite = Byte av kolvar KAN detta vart orsaken till oljudet?!
- Vevaxel lagrena sitter tight och fint. Inget glapp där inte
- Ingen av tempgivarna var inkopplade och den "externa" dvs den som inte sitter på avgassystemet var borta. Betydelse?

Skall köpas:
Nya packningar (såklart)
Nya kolvar och nål-lager
Reeds - Behöver hjälp med att veta vilka som är bäst. Funkar endast orginal?


Finns det något MER jag ska kolla? hela skiten är ändå i delar så det är NU möjligheten finns att göra det rätt!

Har tagit massa bilder på allt om någon undrar nått om det visuella.

ALLA kloka tips mottages!

Mvh
Lars
Skydive
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 7 augusti 2009, 08:19
Ort: Stockholm, Hammarby

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav Professorn » 8 april 2010, 23:35

V-Force korgar och reeds är väl bäst men man behöver ju som sagt andra korgar. (dyrt)
Boysen reeds (komposit) är väl att kolla upp, passar original korgarna. vet ej huruvida tillgängligheten är? återförsäljare?
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav Skydive » 9 april 2010, 12:28

Professorn skrev:V-Force korgar och reeds är väl bäst men man behöver ju som sagt andra korgar. (dyrt)
Boysen reeds (komposit) är väl att kolla upp, passar original korgarna. vet ej huruvida tillgängligheten är? återförsäljare?



Att ens hitta orginal reeds verkar svårt... Det ända som verkar finnas är V-force reeds, kanske återförsäljarna bara vill tjäna stålar...!?

Hur som helst, åter till oljudet. Kan någon här analysera det jag skrev och göra en bedömning om det är något jag missat att kolla? Något mer som bör bytas för säkerhets skull när man ändå är på G?

Tacksam för alla imputs!
Skydive
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 7 augusti 2009, 08:19
Ort: Stockholm, Hammarby

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav Skydive » 9 april 2010, 14:59

Här kommer lite bilder på den isärpockade motorn.

Hur tycker ni kolvarna ser ut?
Bilagor
2010-04-08 7.jpg
2010-04-08 6.jpg
2010-04-08 5.jpg
2010-04-08 3.jpg
Det var i dessa avgaskammare det låg lite vatten
2010-04-08 2.jpg
2010-04-08 1.jpg
Skydive
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 7 augusti 2009, 08:19
Ort: Stockholm, Hammarby

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav mr.turbo » 10 april 2010, 09:01

Skydive skrev:
Professorn skrev:V-Force korgar och reeds är väl bäst men man behöver ju som sagt andra korgar. (dyrt)
Boysen reeds (komposit) är väl att kolla upp, passar original korgarna. vet ej huruvida tillgängligheten är? återförsäljare?



Att ens hitta orginal reeds verkar svårt... Det ända som verkar finnas är V-force reeds, kanske återförsäljarna bara vill tjäna stålar...!?

Hur som helst, åter till oljudet. Kan någon här analysera det jag skrev och göra en bedömning om det är något jag missat att kolla? Något mer som bör bytas för säkerhets skull när man ändå är på G?

Tacksam för alla imputs!

Original reeds köper du hos vilken kawa återförsäljare som helst, boyesen o carbon tech
finns på www.hotproductsusa.com de har reeds för olika applikationer stock/superstock/
freestyle mm. Du kan tex beställa genom atv shopen, jetmarine,rj motor mm.
mät kolvspelet (kolven mäts 16mm upp på skirten) om det ligger 0.2+ kan det nog ticka
en del . mät och jämnför den bra kolvults lagret mot det dåliga .sätt ihop stake, lager,
kolvbult och kontrolera med indikatorklocka hur mycket det går och vicka på kolvbulten.
mät stakarna när du ändå är igång bara att sätta dit klockan o vicka i sidled, har inte
siffrorna i huvet men ca 1mm bra, 2mm och mera= slutkörd vevstake
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav Skydive » 11 april 2010, 10:51

Tack Mr.Turbo! Du verkar ju finnas över allt där du gör mitt liv enklare, jag gillart!
Skydive
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 7 augusti 2009, 08:19
Ort: Stockholm, Hammarby

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav Skydive » 13 april 2010, 21:57

Tuffe skrev:Översättning till svenska: :D

Vi har haft några SX-R som saknade ett stift i vevaxeln. Det är en nål i en aluminiumring i mitten av vevaxeln inte var mont. från fabriken.



Jag har rivit hela motorn och förstår vad för stift ni menade. Det finns där och sitter fast.
Har skrivit en tråd om mitt problem även på guppa.se

rent visuellt ser hela vevaxeln och blocket finfint ut...

Förslag på nästa steg?
Skydive
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 7 augusti 2009, 08:19
Ort: Stockholm, Hammarby

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav mr.turbo » 25 april 2010, 08:00

Kolla lagren vid pumpaxelen/pumpen är ok ,kolla om vattenrören i skrovet sitter fast
kolla så vatten boxen inte ligger mot skrovet någonstans så inget av de sakerna kan
skramla o låta konstigt. Ett tips när du sätter ihop motorn köp yamaha original packnings
klister det är three bond kostar ca 200 bättre finns inte .
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav Skydive » 26 april 2010, 20:32

Tjo,

Ska försöka gå igenom allt så gott det går tills i helgen, sen är det ju träningsläger ju!

Hoppas maskinen håller... Vi får se! Ska du infinna dig?
Skydive
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 7 augusti 2009, 08:19
Ort: Stockholm, Hammarby

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav Tuffe » 27 april 2010, 18:21

Niklas (Mrturbo) Kommer vara Han som håller i allt å sköter snacket på lägret

Så han kommer...
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav mr.turbo » 29 april 2010, 21:26

En del kawor har ett skramlande/rasslande ljud från halv varv till topp varv
men de har inte gått sönder i våran klubb, det är inte säkert det kommer från motorn
vi har en med ett löst vatten rör i skrovet o den rasslar vi ska pröva o limma fast röret
och se om det tystnar.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav Mr Medjetskin » 11 augusti 2011, 19:26

Vart det tyst?? jag upplever samma rassel i min sx-r!
Kör: Kawasaki SX-R800
Användarvisningsbild
Mr Medjetskin
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2 augusti 2011, 00:16
Ort: Stockholm/Täby

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav mr.turbo » 12 augusti 2011, 21:45

Just den tystnade men det hjälpte inte de andra ,men en sak är säker ingen har gått sönder ännu
trots rassel i flera år .
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Konstigt ljud från min SX-R 800 - Nått galet?

Inläggav Mr Medjetskin » 14 augusti 2011, 18:36

Allright lite lugnare blir man ju men inte helt! ska stripa fast lite misstänkta saker i motorrummet..ibland funderar jag på typ impelleraxellager och sånna trista saker, man borde känna om det glappar längs drivlinan genom att bara rycka i grejerna väl?? :mrgreen:
Kör: Kawasaki SX-R800
Användarvisningsbild
Mr Medjetskin
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2 augusti 2011, 00:16
Ort: Stockholm/Täby


Återgå till Kawasaki

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster