Jetskin sjönk!

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Jetskin sjönk!

Inläggav Jan » 9 september 2016, 19:40

Har haft lite problem med Jetskin sedan jag köpte den, se först denna tråden: viewtopic.php?f=13&t=2078

Efter det fick jag ju igång den om man matade länge på startmotorn och gav fullgas. Det blev kört lite grann denna dagen.

Då vi skulle köra 2 dagar efter varandra lät jag jetskin stå under natten på grunt vatten.
På morgonen såg jag att det hade blåst upp och blivit lite högre vågor.

Det jag inte visste var att jetskin inte var tät fram så minst halva motorutrymmet var fullt med vatten.

Motorn plockades ut och ner i delar och en komplett motor packningssats köptes in. Förgasaren plockades också ner och rengjordes på vatten mm.

Det vi upptäckte när vi plockade ner motorn var att den inte var hundra tät vid insuget vilket säkerligen gjort den svårstartad tidigare.

Nu är allting på plats igen och när jag skall provstarta "orkar den inte dra runt motorn med ordentlig kraft, som om kompressionen blivit för hög?!? Pluskablarna blir ordentligt varma efter bara några sekunders startförsök. Har kopplat förbi start reläet och det blir ingen skillnad.

När jag lyfter bort ett stift så snurrar startmotorn på som vanligt och tänder ena cylindern.
Vad skall jag göra?
Det hör till saken att jag trodde även startmotorn lagt av så jag köpte en ny..... tyvärr var inte det felet.

Nu är jag villrådig, hur går jag vidare :?? :!
Jan
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 juni 2016, 09:25

Re: Jetskin sjönk!

Inläggav Nesam » 10 september 2016, 18:53

Mycket skruvat med denna seriöst att renovera hela för du sänkt den
Min teori är att kablarna är problem eller där dom är anslutna om de är oxiderade under isoleringen räcker det inte ledningsförmågan till och en rejäl effekt förlust. Prova med färska riktiga kablar direkt på motorn. Går motorn märkbart tyngre högre kompression? Förgasarna har inte kört i mycke bränsle i vevhuset där av tungt att gå runt?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Jetskin sjönk!

Inläggav Jan » 10 september 2016, 20:34

Tackar, tackar för svaret.

Precis som du trodde blev det genast bättre fart på startmotorn med 35mm2 kablar, dock är nog inte mitt batteri det allra bästa, den tände till på land och därefter provade jag i vatten men sedan orkade inte batteriet. Vad skall det vara för batteri, en kompis har hjälpt mig och säger att jag skall leta upp ett gelbatteri, ett så stort som får plats, tror att det går i ett med storleken 10x17,5 cm. Nu sitter det väl ett tätat blybatteri med åtminstone 20AH
Testade ett bra tag med batteriet i vattnet samt även med ett extra batteri vi sidan om men då gick den startmotorn jättetrögt igen......suck tom 35mm2 kablarna blev lite varma?!
Nu är jag lite förbryllad, laddar jetski batteriet under natten för att prova igen imorgon eftermiddag.
Jan
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 juni 2016, 09:25

Re: Jetskin sjönk!

Inläggav Jan » 11 september 2016, 20:57

Funkade ändå inte, gick fortfarande jättetrögt att dra runt startmotorn.
Kan det var fel på start reläet, ser ut som att det sitter ett gräsklippar-start relä där, kan det var för klent?
Någon som har ett annat att prova med? Alt köpa ett.....har bytt och köpt en del nu!!
Vilka start relä gäller ? Priser, fabrikat modell, vem säljer, kanske ett beg här på forumet??
Jan
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 juni 2016, 09:25

Re: Jetskin sjönk!

Inläggav Nesam » 12 september 2016, 09:31

Prova med nya kablar direkt på startmotorn från ett friskt batteri (ex via rejäla startkablar)
så vet du om det är något fel den vägen.
Tror inte det är startreläet då borde det brunnit vid detta laget om det är
sådan effekt men givetvis ska man inte utesluta det.

Angående batteri så bör ett på 20amp räcka man vill givetvis ha så mycket det går
men av vikt/utrymmes skäl så hamnar man på 15-20ampere.
Finns Liion batterier på Biltema nu tydligen jag har inget men de som har
är iaf nöjda dock är priset betydligt högre än ett blybatteri.
Har själv kört med deras vanliga gel batterier ett antal år utan problem.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Jetskin sjönk!

Inläggav Jan » 12 september 2016, 09:45

Skall testa med ett annat och kraftigare startrelä, ser ut som det sitter en slags gräsklippar-startrelä nu.
Vi testade ju med ett kraftigt batteri ala diesel startbatteri utan någon som helst skillnad?!?
Jan
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 juni 2016, 09:25

Re: Jetskin sjönk!

Inläggav Jan » 15 september 2016, 13:54

Suck, bytte startrelä men den orkar knappt dra runt startmotorn, tom 35mm2 kablarna blir lite varma.
Nu får den vänta till våren.
Jan
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 juni 2016, 09:25

Re: Jetskin sjönk!

Inläggav Jan » 20 maj 2018, 16:07

Nästan 2 år senare.......inget har hänt.
'
Finns det någon i Jönköpingstrakten som kan komma och hjälpa mig, betalar förstås vad han vill ha!

Annars får man väl sälja den.......

Kanske någon som har en bättre och fungerande OCH som vill ta min i inbyte!!!

Typ en 650 el liknande.
Jan
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 juni 2016, 09:25


Återgå till Kawasaki

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster