kawasaki 650 sx frågor!

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

kawasaki 650 sx frågor!

Inläggav Kalervo » 9 maj 2013, 14:52

hallå!
har just köpt mig en kawasaki 650 sx har inte provkört den än pga att det är för kallt i vattnet ännu!
har bara kört på en kawasaki 300 innan och jag undrar är det nån skillnad på köregenskaperna?
såg också att impellern bör bytas så jag tänkte köpa en solas impeller!
frågan är ju då vilken stigning man ska ha?
vill ha en stigning på impellern så att den har lite mer "ork" i motorn men den ska ju inte gå för sakta och varva för mycket heller!

är det något mer jag behöver veta om dessa maskiner så skriv gärna!

mvh kalervo!
Kalervo
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 maj 2013, 07:55

Re: kawasaki 650 sx frågor!

Inläggav Nesam » 9 maj 2013, 19:03

Köregenskaperna är det skillnad på iom du har helt annat chassie
personligen tycker jag det är bättre än de äldre.
Motormässigt behöver jag väl inte tillägga :lol:
Du har "marty" här han kan nog det mesta om dessa ;)
så fråga han eller följ hans trådar.
Finns även ett x2 projekt viewtopic.php?f=27&t=1442&start=0
är i grunden samma maskin och du kanske kan få tips där ;)
Sen kan du givetvis ladda ner service manualen till
kawa 650sx här också
viewtopic.php?f=74&t=35&start=0
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: kawasaki 650 sx frågor!

Inläggav marty » 11 maj 2013, 11:52

Ut och provkör så fort det börjar bli lite värme i vattnet! Då kommer du märka skillnaden :-D

Jag personligen skulle ha valt en impeller med lägre stigning så maskinen orkar lite på lägre varv. Jag hade en rak 16 skat trak impeller på min maskin, hade passat bättre med en 15.

En sak som kan vara värt att kolla är om du har vevhus dräneringen kvar på din motor. Ser ut såhär om du tittar ner i motorutrymmet, se röd ring.
Bild
Finns den där skulle jag rekommendera att demontera den och plugga dräneringshålen in i vevhuset då dessa brukar börja läcka och motorn börjar dra tjuvluft med risk för ras. Finns speciella plåtar att köpa med O-ringar som tätar, länk: http://www.ebay.com/itm/310534408385?item=310534408385&viewitem=&vxp=mtr
Du måste demontera pipan för att komma åt ventilen.
Yamaha Superjet 04
marty
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 juni 2011, 08:05

Re: kawasaki 650 sx frågor!

Inläggav Kalervo » 12 maj 2013, 14:57

Tackar för svaren!

Vevhus dreneringen sitter kvar på min!
blir att beställa en sån där "plugg" så att det problemet är ur vägen!
maskinen är ju nyrenoverad så att det vore tråkigt om den skulle rasa på grund av det!

mvh kalervo!
Kalervo
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 maj 2013, 07:55

Re: kawasaki 650 sx frågor!

Inläggav Kalervo » 16 maj 2013, 22:54

har köpt en till 650 nu som är rasad som jag har tänkt fixa till lite!
lacka och måla upp motorn och skrovet!
har plockat isär den och kollat ena cylindern var dålig så cylindrarna måste borras
och vevlagerna va skrot i maskinen så dom måste bytas också!

det verkar vara en gammal "race" maskin eftersom den va trimmad med bla

coffmans torrpipa
större förgasare och insug
mds tändning
och lite annat smått och gott!

satt även aluminium bom, annat intake och rideplate på också!

så frågan är hur stor skillnad gör det med trimmet mot orginal?
Kalervo
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 maj 2013, 07:55


Återgå till Kawasaki

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst