SX-R 1100 ombyggnad.

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

SX-R 1100 ombyggnad.

Inläggav MrOstmans » 8 augusti 2012, 20:54

Har tittat lite på dom som monterat den trecylindriga motorn från vattenskotern i SX-R skrov och det verkar ju fränt, kanske inte det bästa man kan göra men ändå fränt :-)

Det verkar som det finns några sådana maskiner i Sverige också om jag förstått det rätt?

Är det någon här som gjort ett sådant projekt, enligt vad jag läst är det ett simpelt jobb att göra där man kan köpa div kit som behövs för anpassningen.

Som sagt det är fränt med 3 burkar, låter härligt men tyvärr lite tyngre.
Tänkte höra vad övriga vet om en sån konvertering och era erfarenheter om det.
_________________________________
Kawasaki SXI PRO 750 mod
Kawasaki JS300 x 2 ... för utlåning/uthyrning + 2 renoveringar
Kawasaki X2 "flatdeck - 750" projekt
Kawasaki Xi 750 motorrenovering
MrOstmans
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 juni 2010, 22:56
Ort: Alfta

Re: SX-R 1100 ombyggnad.

Inläggav mr.turbo » 19 augusti 2012, 09:54

Det finns 2st sx-r 1100 o en till byggs i vinter ,montera motorn är enkelt det behövs
en pumpaxel från 750 super sport ,sitter på fler modeller också kolla listan i hotproducts
katalogen.Den här axelen funkar med original o ikke setback pumpar.
Motorn passar rakt på sx-r motor plåten ,man måste ta bort olje pumpen
på svänghjuls kåpan o fräsa ner fästet lite så det inte tar i tanken , det
kanske går o använda en sx-r kåpa men har inte kunnat lolla upp det säkert.
Nu är det bara o monrera motorn inte svårare än original.
Batteriet måste vridas lite för att få plats , ett rör till vatten boxen tillverkas
eller köps ,1100 tänd boxen måste monteras helst långt bak och en lämplig immpeller.
Det är vad som behövs för att köra motorn original i en sx-r , sedan bör man trimma
motorn så den blir konurenskraftig ,den vi skall bygga i vinter skall ha en 50 mm kortare
special pumpaxel för bättre viktfördelning ,det kräver modifiering av motorplåten också
och lite annorlunda rör till vatten boxen .
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: SX-R 1100 ombyggnad.

Inläggav Enginehardware » 16 oktober 2012, 18:18

Hej.

Sedan så finns det på Kommander i USA ett avgasrörs kit, samt pump axel kit.

Alt 2:
Du köper min så bygger jag en till i vinter.
Då ingår:
Skat Pump, advent tändn, RRP bom, sponsons, Tubbis, ADA topp, Lyft/deckad cyl 150psi.
Image Pro dekaler, Jettrim mat kit o rails, RRP styre o turnplate, TBM scoop/grate, Tilt nossle.
Länspump, Odi grips.
1150cc motor med Mikuni 44, flyttad 35mm bakåt.
Box för tändn och batteri fram flyttat brevid bränsle tank.

Då får du en snabb maskin, går lika fort som Pontus Open Hydro!!!
Bilagor
SXR1150 first test.jpg
Enginehardware
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 juli 2011, 14:04

Re: SX-R 1100 ombyggnad.

Inläggav Penken » 11 november 2012, 16:57

kul att det börjas snacka lite om dom här. skulle själv gärna haft en sån här maskin att bränna omkring på. låter grymt med trippel :D
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: SX-R 1100 ombyggnad.

Inläggav MrOstmans » 29 december 2012, 23:38

Vi ska till och se över kompisens trippel då vi inte vet så mycket om den.
Vad kan man göra för att den ska gå så bra som möjligt?
En fundering var vilken impeller som fungerar bra med en sån här motor då den har lite mer vrid än en vanlig SXI?
Övriga tips tas gärna emot också ;)
_________________________________
Kawasaki SXI PRO 750 mod
Kawasaki JS300 x 2 ... för utlåning/uthyrning + 2 renoveringar
Kawasaki X2 "flatdeck - 750" projekt
Kawasaki Xi 750 motorrenovering
MrOstmans
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 juni 2010, 22:56
Ort: Alfta


Återgå till Kawasaki

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst