behöver hjälp med wetpipe och svänghjul

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

behöver hjälp med wetpipe och svänghjul

Inläggav ch__s » 5 augusti 2011, 19:17

jag köpte en ny wetpipe och när jag hade monterat den så såg jag att det låg några typ mässing nipplar lr nått kvar i påsen, typ som förgasar munstycken lr nått. är detta nått jag måste byta vid byte till en wetpipe? sen så undrar jag om du kan förklara vart skruven på förgasaren som man ska ställa in sitter? hittade några skruv jag provade att skruva på men de gick bara skruva max ett halvt varv. sen försökte jag mig på att att byta svänghjulet också men det klarade jag inte att få ut så fick skruva fast det gammla igen, behövs det något speciellt verktyg eller så? blir lite trångt mellan tanken och motorn väll om man ska ha nått speciellt verktyg? vill bara lägga till att jag inte är någon höjdare på att skruva precis.
ch__s
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 juni 2011, 21:42

Re: behöver hjälp med wetpipe och svänghjul

Inläggav Tuffe » 5 augusti 2011, 22:19

du ska genast lämna iväg skotern till någon som vet vad han hålls med.. annars e risken stor att du kommer få ett haveri.... lek inte med förgasarna utan att veta vad du gör!!!! :twisted:
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC

Re: behöver hjälp med wetpipe och svänghjul

Inläggav tompa » 6 augusti 2011, 09:19

Du behöver en avdragare till svänghjulet och måste säkert ta bort tanken så är det på yamaha, sen ska den dras med rätt moment och sånt också. Som Tuffe säger lämna maskinen till nån som kan om du inte kan själv annars kan det bli riktigt dyrt, har själv lärt mig det den dyra vägen :(
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: behöver hjälp med wetpipe och svänghjul

Inläggav Blizzard1230 » 6 augusti 2011, 13:21

Man ska ju lära sig nån gång och wetpipen är inte så svår att få ordning på.

Munstyckena måste du byta. Skruva bort locket bak på förgasaren så hittar du dom. Det är två per förgasare.
Justeringsskruvarna sitter på varsin sida av förgasaren. Dom är markerade med H (High) och L (Low) och har en svart plasthatt på sig. Ta av hatten och vrid väldigt försiktigt skruven i botten, sen ut enligt instruktionerna. Det är grundinställningen och det kan vara ganska knepigt att få till bra, så håll koll på tändstiften. Är de svarta går den för fett och är de ljusa för snålt. Brun är bra.

Ta bort trattarna från luftfiltren.
Kom ihåg att pipan ska justeras också!
Blizzard1230
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2010, 00:15

Re: behöver hjälp med wetpipe och svänghjul

Inläggav ch__s » 6 augusti 2011, 20:03

tack så mkt för era svar, wetpipen ska jag nog kunna fixa ordning på nu när jag vet hur jag ska göra, men svänghjulet blir kanske lite svårare. är det någon speciell avdragare ni brukar använda er utav lr går det med en vanlig som man har till bilen? någon som vet ifall man kan få ut tanken på en kawasaki 800 utan att plocka ur motorn?
ch__s
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 juni 2011, 21:42

Re: behöver hjälp med wetpipe och svänghjul

Inläggav mr.turbo » 7 augusti 2011, 22:57

det går inte o ta ut tanken med motorn i.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00


Återgå till Kawasaki

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster