Bestyckning??

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Bestyckning??

Inläggav seebazz » 7 juni 2011, 20:25

Har just köpt en superjet av 2004års mod som är trimmad... 760 med adatopp 38cc domes mikuni 48or r&d torrpipa m.m

Problemet är att den går dåligt på låg och mellan register för att sedan explodera på full gas. Den bluddrar typ "fyrtaktar" på lågvarv. Känns nästan som den går fett på lågvarv men av stiften att dömma så ser det ok ut (ljusbruna).
Hade upp gasarna för att kolla, satt 120 lågfart och 135 högfart, själv så har jag ingen aning om hur det kan vara rätt eller fel.... bor i jämtland ca 350m höjd. Enligt rykten så ska maskinen vara trimmad i USA och sedan importerad till sverige, närmare bestämt Sveg (härjedalen). Är det onormalt stora lågfartsmunstycken eller ska jag börja felsöka någon annan stans?

Tacksam för svar om det är nån som har tips på vad man ska börja nånstans,
seebazz
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 juni 2011, 11:05

Re: Bestyckning??

Inläggav mr.turbo » 7 juni 2011, 22:49

Vilken typ av förgasare har du? novi,fullspektrum? jag har 132,5 låg 150 hög i full spectrum 49
på en sxr800 . 120 låg är ganska litet på 48mm ,det går att få mer botten med mer komp
och mer tändning på låga varv , men den typ av motor du beskriver går alldrig att köra på
kvarts/halv gas då surar den igen snabbt igen, den går bara bra när pipan är i sitt arbetsområde
en torrpipa är i stortsett allt eller inget . Den är tänkt att köras i explosivt läge hela tiden.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Bestyckning??

Inläggav Penken » 8 juni 2011, 04:19

kan inte vara nål och säte som är slitet.
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: Bestyckning??

Inläggav Nesam » 8 juni 2011, 19:27

Har du bara provat justerat lågfarts skruven?
Verkar den gå för fett för att de skulle gå att
justera bra med den?
Jag skulle nog gå ner till 110 och prova iaf
Är det nån annan tändning på den?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Bestyckning??

Inläggav seebazz » 9 juni 2011, 06:20

Det sitter novi gasare på den, "Maxflow" står det på dom.

Har prövat att justera på lågfartsskruven men utan större
framgång. Visst är det luften man justerar med den?

Vet faktiskt inte om det sitter nån annan tändning på den,
hur kan man se de?
Om problemet bottnar i pipan, kan de då hjälpa att byta till en
våtpipa kanske?

Ska se om jag kan ladda upp några bilder på den, vore kul om nån kände igen maskinen
som kanske har haft den eller skruvat i den.
seebazz
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 juni 2011, 11:05

Re: Bestyckning??

Inläggav mr.turbo » 9 juni 2011, 20:46

seebazz skrev:Det sitter novi gasare på den, "Maxflow" står det på dom.

Har prövat att justera på lågfartsskruven men utan större
framgång. Visst är det luften man justerar med den?

Vet faktiskt inte om det sitter nån annan tändning på den,
hur kan man se de?
Om problemet bottnar i pipan, kan de då hjälpa att byta till en
våtpipa kanske?

Ska se om jag kan ladda upp några bilder på den, vore kul om nån kände igen maskinen
som kanske har haft den eller skruvat i den.


Nej lågfarten justerar inte luften ,förgasarna är flotörlösa , alltså inga flotörer inge luft.
den justerar bränsle direkt till tomgången till hålet under gas-spjället, de fyra hålen över
tar bränsle direkt från lågfarts munstycket .
vad kör du för nål , säte o fjäder ?
Har du kopplat in vatten insprutnigen till R&D pipan? utan den är den sten död i botten.
Prova och justera ner lågen ,kör racestarter justera ner tills den dör när du slår in gasen
justera ut lite ock kör o se om det blir bättre ,kör den hårt, daltar du med den kommer den att
ladda på sig. kör av på av på av på om du skall köra saktare undvik o köra kvarts/halv gas statiskt
Hur länge har du haft den? o vad har du kört förut?
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Bestyckning??

Inläggav mr.turbo » 9 juni 2011, 20:52

Kan det vara en gammal Ljusdals maskin du fått tag i ? de hade flera trimmade yammor
o tog hem en del från staterna.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Bestyckning??

Inläggav seebazz » 9 juni 2011, 21:31

Ok då förstår jag. Ska kolla i morgon vad det sitter för nål fjäder och säte i dom.
Jo vatten insprutningen är inkopplad, med solenoid som styrs av tändingen. Är dock
lite skeptisk på om den är riktigt inkopplad.
Har hittat några olika förslag här på forumet hur den ska kopplas in.


Har även en standard 01as superjet som jag kört i 4år nu, kör bara freeride, hade hoppats på lite
mera freestyle med den här maskinen..... Den här maskinen har jag bara haft i två veckor.
De tidigare två ägarna har försökt att få till den men gett upp... men va f...n de måste ju gå å få fart på den.

Kan nog stämma att den kommer från ljusdals trakterna, den har svart chassi och röd bom och en "West Coast chopper" dekal på sidan
seebazz
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 juni 2011, 11:05

Re: Bestyckning??

Inläggav mr.turbo » 10 juni 2011, 15:54

seebazz skrev:Ok då förstår jag. Ska kolla i morgon vad det sitter för nål fjäder och säte i dom.
Jo vatten insprutningen är inkopplad, med solenoid som styrs av tändingen. Är dock
lite skeptisk på om den är riktigt inkopplad.
Har hittat några olika förslag här på forumet hur den ska kopplas in.


Har även en standard 01as superjet som jag kört i 4år nu, kör bara freeride, hade hoppats på lite
mera freestyle med den här maskinen..... Den här maskinen har jag bara haft i två veckor.
De tidigare två ägarna har försökt att få till den men gett upp... men va f...n de måste ju gå å få fart på den.

Kan nog stämma att den kommer från ljusdals trakterna, den har svart chassi och röd bom och en "West Coast chopper" dekal på sidan


Ok det kan vara kalle silvers brorsa som haft den från början ,det är ingen freestyle maskin
kommer alldrig att bli någon heller om du inte gör om allt,det är en boj racer den kanske behöver
lite bestyckning , men motorn har bra potensial för bankörning även om skrovet blivit lite omordent.
styrs vattensprutet av tändboxen direkt? då kan du ha Advent t3 tändning sittandes på den.
Kolla vad du har för prop o hur mycket den varvar.
kontrolera så vatten sprutet fungerar som det ska oxo.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Bestyckning??

Inläggav seebazz » 11 juni 2011, 20:25

Okej. Det sitter en lite box på tanken som det är kopplat plus och minus på, sen går en gul kabel
till ena tändkabeln och två kablar till solenoiden.
Kan tänka mig att den är gjord för bana, för den går riktigt bra bara man sträcker ut den riktigt.

Tack så hemskt mycket för alla svar, mycket tacksam att få snacka lite med dom som kan de här.
seebazz
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 juni 2011, 11:05


Återgå till Yamaha Superjet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster