Renovering förgasare

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Renovering förgasare

Inläggav Rudan » 12 april 2011, 22:21

Nu är förgasarna isärplockad på superjeten.
Inte konstigt att den gick lite skit.

Skulle vilja ha tips om vart man bör handla rebuild kit till förgasarna? I Sverige?
Tar det säkra före det osäkra tänkte jag, nya packningar osv.
Sen undrar jag en sak till. Tänkte byta ut alla soppaslangar. Vad rekomenderas?
Antar att det som finns att köpa billigt på biltema blir stenhårt efter någon timmes kontakt med soppan.
Rudan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 9 augusti 2009, 23:06
Ort: Märsta

Re: Renovering förgasare

Inläggav sospikey » 13 april 2011, 06:11

Hej!
Jetskisolutions! Byt även needle/seat när du håller på. Beställ även hans kit med skruvar, oslagbart!

Vad gäller Biltemas slang så håller den ganska bra. Jag har använt det på min X2 i 3 år. OEM är fortfrarande bäst. John på JSS kan sälja oem till dig, det är dyyyyrt. Annars kan Chris (jetmaniac) fixa beggad oem slang från nån "soffa" för små pengar.
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Renovering förgasare

Inläggav Nesam » 13 april 2011, 06:57

Ja har kört med vanlig "mack" bränsle slang,kanske inte
den snyggaste eller mest lättjobbade men den har funkat bra.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Renovering förgasare

Inläggav Rudan » 13 april 2011, 10:24

Det får bli biltemaslang eller liknande. Genomskinlig får det vara iaf.

Att även byta needle/seat. Vet man vad för storlek man SKA ha på orginal?

Kikade på rivamotorsport och slängde ihop en lista häromkvällen, men tyckte det blev så jävla dyrt för lite o-ringar och skit. Det är ju inget av det som egentligen är sönder vad jag kan se. Pumpmembranet känner jag dock att vore jävligt smart att byta. Såg lite begagnat ut. =)
Rudan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 9 augusti 2009, 23:06
Ort: Märsta

Re: Renovering förgasare

Inläggav Customski » 13 april 2011, 15:29

Hej
Du kan opne dine karbs og se hvad størrelse NV der sidder den.
Hvis det er 96+ modellen er det 1,5mm.
http://customski.dk/yamaha-222/yamaha-s ... 88541.html

Her er link til rebuild kit.
http://customski.dk/yamaha-222/yamaha-s ... 85252.html
Customski
 

Re: Renovering förgasare

Inläggav sospikey » 13 april 2011, 20:03

Skippa de genomskinliga slangarna. De blir stenhårda efter typ en säsong.
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Renovering förgasare

Inläggav Rudan » 19 april 2011, 10:32

Men vilken slang bör man köra på då?
Eller ska jag bara rengöra mina oem slangar ordentligt?

Tanken för mig med genomskinliga vore ju att det kunde vara sjysst att se att det inte är nå skit eller liknande i.

Angående packnings-sats så fick jag ett pm ifrån Nesam som erbjöd mig två eftermarknads kit för ett helt okej pris. Så de skickas förmodligen ikväll. Ska bara pynta över lite peningar.
Rudan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 9 augusti 2009, 23:06
Ort: Märsta

Re: Renovering förgasare

Inläggav Rudan » 19 april 2011, 10:35

Hur viktigt är det egentligen att byta needle/seat?
Tänkte att man kunde göra rent och sätta tillbaka. Kan väll inte va så mycket som går fel?!
Rudan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 9 augusti 2009, 23:06
Ort: Märsta

Re: Renovering förgasare

Inläggav JIIG » 19 april 2011, 15:42

True!! plus att dom blir uringula vilket inte är så hippt! ;)



sospikey skrev:Skippa de genomskinliga slangarna. De blir stenhårda efter typ en säsong.
http://www.pixbox.se/usr_show_id81634_page0_order1.html
--------------------------------------------------------------------------
Yamaha Xl 700-02
Superjet SN 722
Superjet SN 701-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Kawasaki 300
JIIG
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 3 april 2009, 12:47

Re: Renovering förgasare

Inläggav sospikey » 19 april 2011, 21:37

Rudan skrev:Hur viktigt är det egentligen att byta needle/seat?
Tänkte att man kunde göra rent och sätta tillbaka. Kan väll inte va så mycket som går fel?!

Återanvänd oem-slangarna om de är fräscha/hela. Kör biltemas vanliga svarta annars.
Byt needle och seat, snåla inte där. Risken är att din maskin går lite orent på låg och mellan och sen försöker du justera bort det, det funkar inte. Känn dig varnad iaf, it's your call!
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Renovering förgasare

Inläggav Rudan » 16 maj 2011, 21:15

Sådär ja.
Efter lång väntan fick jag äntligen tummen ur chokladrännan och fick fixat det här.
Nu svarar motorn som den ska igen! =)

Tack för alla tips.
Rudan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 9 augusti 2009, 23:06
Ort: Märsta


Återgå till Yamaha Superjet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst