Verkstadshandbok superjet 650

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Verkstadshandbok superjet 650

Inläggav Jetskibrorsa » 16 juli 2010, 20:33

Min bror har en Jetski sedan något år och den har aldrig gått riktigt bra. Alltid något fel och så vill han ha hjälp av mig men vi sammarbetar inge vidare. Förra sommaren lämnade jag in förgasaren på Yamahacenter i Haninge för att rengöra och ev byta membran mm. Nu kommer han och säger att han inte får igång den alls och ingen bensin fram.
Meka på måfå gillar inte jag så jag försöker hitta en manual/verkstadshandbok antingen elektronisk eller på papper men har gått bet på att hitta nått på nätet.
Någon som har tips om var man hittar sådant?
Superjet 650 av den tidiga modellen.
Användarvisningsbild
Jetskibrorsa
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 juli 2010, 18:54

Re: Verkstadshandbok superjet 650

Inläggav Nesam » 17 juli 2010, 07:54

Hmmm det finns en ägar manual här att ladda ner
det står FX1 men det är till Yamaha 650 också.
Gå in under spränskisser,artnr mm fliken så finns den där,
vet inte om den hjälper dig men...annars har du ju sprängskisserna
så du ser hur det sitter ihop.

Maskinen får alltså ingen bensin skrev du,kommer det bensin fram till förgasarna
över huvud taget?
Eller är stiften torra så den får ingen bensin i cylindrarna "bara"?
Har den funkar sen den renoverades?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Verkstadshandbok superjet 650

Inläggav Jetskibrorsa » 17 juli 2010, 08:53

Alltid något. Har inte hunnit kollat men det ser lovande ut.
Själv är jag helt inne på att det är inställningar på förgasaren som är fel då den har varit riven men att fatta vilken skruv som är vilken och bara chansa hur det ska stå kommer man stå till nästa sommar innan man hittar rätt. :roll:
Eller helt enkelt en av slangarna som hamnat påå fel ställe. Men har svårt att övertyga honom om att man inte bara kan skruva på måfå.
Låst läge just nu. Så jag rör den inte med honom i närheten för att inte förstöra sommaren helt.
Har även hittat en service manual till SJ700AU någon som vet om det är samma förgasare och inställningar?
Användarvisningsbild
Jetskibrorsa
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 juli 2010, 18:54

Re: Verkstadshandbok superjet 650

Inläggav Nesam » 17 juli 2010, 18:17

Oj verkar vara syskon kärlek det där ;)
Det sitter enkel sbn på den så du bör kunna gå
efter grundinställlningen som utgångspunkt men ja tror nog
att du bör kolla alla slangar först så att inte nån sitter galet
den bör iaf starta även om den är taskigt justerad.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Verkstadshandbok superjet 650

Inläggav Jetskibrorsa » 17 juli 2010, 18:32

Jo visst är det härligt med syskon. :?
Har nu åkt ifrån stället där den står men tänkte läsa på så mycket det går. Härligt när man hittar forum med bra info och kvicka svar.
Nu gäller det ju att fatta hur allt ska sitta och bara åka dit och titta i 3 sekunder och tala om var felet är. :lol:
Användarvisningsbild
Jetskibrorsa
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 juli 2010, 18:54

Re: Verkstadshandbok superjet 650

Inläggav Nesam » 18 juli 2010, 09:19

Kolla först att slangarna sitter på rätt plats
även att ni inte har slangarna i tanken för långt ner så det
tar i botten av den.
Dra av bensinledningen vid förgasaren och sug fram bensin så du vet att
det kommer fram dit,kolla även hur bensinfiltret är i skick,slangarnas skick
inga sprickor,vek etc.

Lycka till
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Verkstadshandbok superjet 650

Inläggav Jetskibrorsa » 18 juli 2010, 09:36

Sitter som sagt hemma nu och försöker hitta bilder och beskrivningar som visar hur allt ska sitta på plats för att verifiera slang placering. Har även sparat ner sprängskisser mm för framtiden.
Då jag själv inte har varit med från början och det verkar som att föregående ägare har gort lite moddningar med att skippa bensinkran bla. så stämmer ju inte allt från biler man hittar. Men fattar man bara hur saker ska funka så är det lättare att felsöka.
Som tex bränsle pumpen om jag fattat rätt är en del som sitter på förgasaren och drivs av vakum/tryck. Varifrån kommer detta vakum/tryck? Kan det vara den slangen som inte är tät eller sitter fel?
Och vet du hur stor skillnad det är mellan 650 och de nyare 700?

Tack igen för ett förträffligt forum.
Användarvisningsbild
Jetskibrorsa
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 juli 2010, 18:54

Re: Verkstadshandbok superjet 650

Inläggav Nesam » 18 juli 2010, 10:07

Ja det är inte så ovanligt att dom kopplat om slangarna men som du säger man fattar
principen iaf.
Du har vakumet från vevhuset och den ska vara hel,inga veck och sitta rätt givetvis ;)
Den var renoverad annars kunde de vart trasiga membran i pumpen också men
ja utgår ifrån att gasaren är OK så får vi se vart det felet sitter.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Verkstadshandbok superjet 650

Inläggav Jetskibrorsa » 18 juli 2010, 10:41

Då han sa att den inte fick någon bensin alls känns det som att det är denna vakumslang som sitter fel eller har punka. Eller möjligen något strul med vevhuset. Att membranet skulle vara trasigt låter konstigt då hela enheten lämnades in till YamahaCenter förra sommaren för genomgång.
Nästan så man skulle ta hojen upp igen i veckan och se om det går att få igång den.
Användarvisningsbild
Jetskibrorsa
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 juli 2010, 18:54

Re: Verkstadshandbok superjet 650

Inläggav Jetskibrorsa » 19 juli 2010, 15:47

Har inte varit på plats än men har lite fler frågor som jag ställer i samma tråd. Hoppas det är OK (lite olika på olika forum).
När man skruvar och behöver se om den startar mm så står man ju inte precis i vattnet utan i garage eller liknande. Hur länge törrs man ha den gående utan kylning?
Vagnen brorsan har är något hembygge som i min mening är för hög vilket gör att sjösättning är ett problem. Någon med bra biler eller kanske tillochmed ritning?
Användarvisningsbild
Jetskibrorsa
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 juli 2010, 18:54

Re: Verkstadshandbok superjet 650

Inläggav tompa » 20 juli 2010, 21:48

Det är inte länge man kan ha den igång utan kylning, jag torrkör min aldrig längre än max 5-10 sekunder. Annars kan du ju koppla på trädgårdsslangen för att få kylning.
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: Verkstadshandbok superjet 650

Inläggav Jetskibrorsa » 29 juli 2010, 19:47

Uppdatering.
Fick chansen att ta en tur med min leksak (en BMW 1150Gs) och åkte då till stugan där Jetskin står trots Klass1 varning för regn i norra Uppland.
Kontrollerat alla slangar och de sitter som de ska. Brorsan har av någon anledning petat dit en sådan där manuell pump man har till utomordare men den bör väll inte skada eller?
Kommer fram bensin till förgasaren men jag kan inte se att det kommer fram efter flotörhus.
Brorsan kollade snabbt på sprängskissen över förgasaren och han säger att han inte kommer åt flotör mm för det sitter nitat(!?). Hur bör det se ut? Är det så att förra ägaren har bytt nått?
Hade inte tid att stanna och skruva isär idag men det känns som att det behövs komma in och se hur långt i förgasaren bensinen kommer.
Användarvisningsbild
Jetskibrorsa
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 juli 2010, 18:54

Re: Verkstadshandbok superjet 650

Inläggav Jetskibrorsa » 31 juli 2010, 14:07

Mer funderingar.
Om det nu är stopp på vägen från pump till flotör. Borde det då inte flöda bensin i returslangen när man försöker starta den?
Användarvisningsbild
Jetskibrorsa
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 juli 2010, 18:54

Re: Verkstadshandbok superjet 650

Inläggav Nesam » 31 juli 2010, 18:44

Nu har ja inte skruvat så mycke med dessa då dom funkat
bra men den behöver nog inte skicka tillbaka det i returen,
beror på vart det är stop/fel.

Vet inte om man kan kalla det generellt flotör men iaf den syns tydligt
kolla under "installatinos tips mm" fliken sen "SBN förgasare byte munstycke"
här på forumet,där finns bilder hur det ser ut när man monterar iasär den.

Var inte den här Renoverad hos Yamaha????? :roll:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Verkstadshandbok superjet 650

Inläggav Jetskibrorsa » 31 juli 2010, 19:34

Jo förgasaren har varit hos Yamaha i Haninge förra sommaren men som sagt så lämnar den inte ifrån sig någon typ av bränsle.
Nästa gång ska jag skruva isär den själv för att se hur den ser ut. Kollar in bilderna du hänvisar till och återkommer.
Kollat på bilderna nu och det ser ju ut så som man kan tänka sig enligt sprängskissen. Blir bara så fundersam när brorsan säger att det sitter 3 nitar när man öppnat det första locket.
Kan det vara så att föregående ägare bytt till en annan typ utan att Yamaha påpekat detta när jag lämnade in den eller att membranet har något som man kan tolka som nitar?
Måste se den med egna ögon och skruva i lugn och ro verkar det som.
Användarvisningsbild
Jetskibrorsa
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 juli 2010, 18:54


Återgå till Yamaha Superjet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster