av sospikey » 6 juli 2010, 11:42
man kan köra lääääääääääääääääääänge innan man byter grejer. Ta ett kompprov nu. Det är inte så viktigt hur mycket det visar, men skillnaderna mellan cylindrarna ska vara inom 5 psi om allt är tipp-topp. Sen kan du ta ett prov då och då (med samma mätare) för att se om något är på gång. Smörj gärna metalldelar med 5-56 eller WD40 när de är torra, typ innan åkning. Förhindrar korrosion. Lite smörja på gas- och styrwire (olja till gas och fett till styrningen) är ok. Jag kör bara på helgerna och kör då maskinen med lite fogging-oil innan jag ställer in den. Förhindrar ytrost i cylindrarna/vevlager.
En standardmaskin klarar säker 3-5 år innan översyn. Det som "slits" är packboxar till vevpartiet som till slut blir otäta. Ofta räcker det med nya packboxar, en honing och nya ringar så tickar det på.
Byt gärna soppafilter ofta. Hör lite mer olja (2,5-3 %) så håller lagren i vevpartiet ännu längre.
Håll motorrummet kliniskt rent, då syns det direkt om det börjar läcka massa äckliga saker.
Kör du i saltvatten ska den sköljas av och ur efter varje körning, slösa sedan med 5-56 när allt är torrt.