service på superjet

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

service på superjet

Inläggav superjet82 » 6 juli 2010, 05:39

Tjena! har nyligen införskaffat mig en superjet -08 och då jag är en riktig färsking på jetski undrar jag lite om ur man ska serva dom på bästa sätt.

Tex. hur länge kör man på kolvarna??

Hur ofta bör man smörja led delar och vad är bäst??

m.m. m.m. fyll gärna på med saker som ska göras och är bra att veta Tack på förhand
superjet82
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 4 juli 2010, 19:44

Re: service på superjet

Inläggav sospikey » 6 juli 2010, 11:42

man kan köra lääääääääääääääääääänge innan man byter grejer. Ta ett kompprov nu. Det är inte så viktigt hur mycket det visar, men skillnaderna mellan cylindrarna ska vara inom 5 psi om allt är tipp-topp. Sen kan du ta ett prov då och då (med samma mätare) för att se om något är på gång. Smörj gärna metalldelar med 5-56 eller WD40 när de är torra, typ innan åkning. Förhindrar korrosion. Lite smörja på gas- och styrwire (olja till gas och fett till styrningen) är ok. Jag kör bara på helgerna och kör då maskinen med lite fogging-oil innan jag ställer in den. Förhindrar ytrost i cylindrarna/vevlager.

En standardmaskin klarar säker 3-5 år innan översyn. Det som "slits" är packboxar till vevpartiet som till slut blir otäta. Ofta räcker det med nya packboxar, en honing och nya ringar så tickar det på.
Byt gärna soppafilter ofta. Hör lite mer olja (2,5-3 %) så håller lagren i vevpartiet ännu längre.

Håll motorrummet kliniskt rent, då syns det direkt om det börjar läcka massa äckliga saker.

Kör du i saltvatten ska den sköljas av och ur efter varje körning, slösa sedan med 5-56 när allt är torrt.
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: service på superjet

Inläggav kajan » 6 juli 2010, 22:50

Bytta tändstiften en gång per säsong är aldrig fel
Spruta mycket på tändboxen o start/stop/dödmans också
själv använder jag 6-66, samma som 5-65 o wd-40 men för marint bruk
Jag brukar alltid starta maskinen några sekunder när jag har tagit upp den från vattnet
så man får ut vatten ur maskinen
Rius edition 760 rr -06 Freeride modd
kajan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 189
Blev medlem: 2 april 2009, 21:24
Ort: South of Sweden

Re: service på superjet

Inläggav superjet82 » 10 juli 2010, 07:47

tackar för svaren. Tänkte byta ut rideplaten och styre och intags galler. vart köper man dessa grejjer. Är det bäst att köpa från USA eller????
superjet82
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 4 juli 2010, 19:44

Re: service på superjet

Inläggav Nesam » 10 juli 2010, 08:09

Bäst vet ja inte men kanske billigast.Men kolla dollarkursen och att du inte åker på tull för då kan det "äta upp sig" och det kan bli lika billigt här hemma.
Har du kollat Custom skis sida vad han har?
Annars finns de många som har
delar liggande beggade som galler & platta går nog att få tag på.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: service på superjet

Inläggav Penken » 10 juli 2010, 17:54

www.airtimeproducts.co.uk

har bra och billiga grejer. har köpt mycket därfirån. ingen tull går fort och håller rätt bra priser.
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå


Återgå till Yamaha Superjet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster