nära på att sänka superjetten.

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

nära på att sänka superjetten.

Inläggav Penken » 1 september 2009, 17:15

tjena.
var ute och åkte idag. och en kompis skulle prova maskinen. glömde slå på länspumpen åt honom. tog in mycket vatten och ville inte starta, sen höll hela maskinen på sjunka. min maskin tar in vatten nånstans men just nu så klarade länspumpen av att hålla maskinen flytande. när jag simmat in till land med maskinen och lyfter huven så har jag vatten upp till nästan botten av luftfiltret. maskinen hade inte tagit in vatten i motorn. jag tog upp maskinen på land och tömde den på vatten med länspumpen och då fick jag igång motorn, så jag for ut och brände ett tag för att se till att motorn skulle blåsa ut vattnet den kanske tagit in.

nu till frågan. behöver jag göra något med motorn när den varit så gott som varit under vatten. nåt som behöver smörjas? behöver man plocka loss svänghjuls kåpan för att se att vatten inte tog sig in. vill inte att något ska rosta sönder :S
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav seiko » 1 september 2009, 20:27

Brukar inte vara nån fara, motorn får ju smörjning via bensinen. Svänghjulskåpan är tätad så det ska heller inte vara nåt problem. Är det saltvatten så är det ju värre men det är inte värre än om du skulle åka normalt.
seiko
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 augusti 2009, 08:28

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav kajan » 1 september 2009, 21:13

Hej
Spruta ner hela motorn med 5-56 eller 6-66 samma fast för marint bruk, går också med WD-40
så den inte börjar rosta, smörj upp gasvajern och chock vajern
Det är aldrig fel att kolla alla filter, bränslefilter och dom små i förgasarna
minsta lilla gruskorn kan ställa till med strul
Lycka till ;)
Rius edition 760 rr -06 Freeride modd
kajan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 189
Blev medlem: 2 april 2009, 21:24
Ort: South of Sweden

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav Rudan » 1 september 2009, 22:38

Hur kör folk i vanliga fall?
Tycker jag o polarna får skroven fyllda med vatten mer eller mindre varje gång vi e ut. hehe.

Det går ju köra tills motorn inte får nå luft längre. tömmer sig ju långsamt men säkert när man kör. =)

POWERSUUUUUUB!
Rudan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 9 augusti 2009, 23:06
Ort: Märsta

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav kajan » 1 september 2009, 23:09

Rudan skrev:Hur kör folk i vanliga fall?
Tycker jag o polarna får skroven fyllda med vatten mer eller mindre varje gång vi e ut. hehe.

Det går ju köra tills motorn inte får nå luft längre. tömmer sig ju långsamt men säkert när man kör. =)

POWERSUUUUUUB!


Jag kör mycket i vågor, som slår över jetten ofta, typ rider med vågorna
efter som det ibland kommer in vatten mycket och fort så räcker inte manuell läns till, där av man behöver extra länspump
Det sista man vill, är att sänka maskinen
Blir så dj-vla jobbet att simma :?

Ps. Brukar spruta smörja på motorn efter varje gång och andra detaljer på utsidan
Rius edition 760 rr -06 Freeride modd
kajan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 189
Blev medlem: 2 april 2009, 21:24
Ort: South of Sweden

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav Penken » 2 september 2009, 07:12

okey men då borde det vara lungt. jag tömde på vatten, körde nåra svängar och sprutade hela motorutrymmet med wd-40.
jag har original länspump och en rule 500gph.

nån som har en bra lösning för att hitta läckage? fylla med vatten och stå och titta om det rinner ur?
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav JIIG » 2 september 2009, 13:21

jag gissar på att din polare är buggen :D
Är man ovan och ligger mkt i vattnet på sidan så forsar det in vatten via huven.
Det är bara till å modda huven grabben ;)
http://www.pixbox.se/usr_show_id81634_page0_order1.html
--------------------------------------------------------------------------
Yamaha Xl 700-02
Superjet SN 722
Superjet SN 701-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Kawasaki 300
JIIG
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 3 april 2009, 12:47

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav Penken » 2 september 2009, 19:39

kan vara så. men det var konstigt den började inte flyta mer även fast jag körde länsen för fullt. aja kör jag själv så är det inga problem :)
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav Rudan » 2 september 2009, 20:38

Vågor som sköljer över maskin känner jag igen.
Men vi har inga riktiga vågor här.
Måste leta oss ut till kusten snart. Några andra som åker i sthlmsområdet?

Får nog bli montering av bilgepump i vinter. Händer ju då o då att maskin inte vill gå riktigt pga allt vatten i skrovet.
Rudan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 9 augusti 2009, 23:06
Ort: Märsta

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav kajan » 2 september 2009, 20:53

Penken skrev:okey men då borde det vara lungt. jag tömde på vatten, körde nåra svängar och sprutade hela motorutrymmet med wd-40.
jag har original länspump och en rule 500gph.

nån som har en bra lösning för att hitta läckage? fylla med vatten och stå och titta om det rinner ur?


Se till att få smörja på undersidan på motorn och på startmotorn som sitter under grenröret :)
Rius edition 760 rr -06 Freeride modd
kajan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 189
Blev medlem: 2 april 2009, 21:24
Ort: South of Sweden

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav Nesam » 3 september 2009, 17:20

Startmotorn är en hett tips som kan missas,min rostade så mycke att de blev hål på plåten
och vattnet sippra in :?
Är kanske inte sååå känsligt vid sötvatten körning men vid salt :shock:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav seiko » 3 september 2009, 18:06

En superjet går inte att sänka vad jag vet, ligger ju flytblock längst fram och så är ju stora delar av bakpartiet fyllt med flyt skum. Har vattenfyllt en 650 helt när det gick hål i botten men den sjönk inte, låg väldigt lågt i vattnet bara;-)
seiko
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 augusti 2009, 08:28

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav Nesam » 3 september 2009, 19:08

Har sänkt min 2ggr den sjunker helt,endast ca 1dm av bakpartiet sticker upp :o
Ingen lek kan jag säga,Mockis vet då vi fick simma delvis motströms.

Min är iofs moddad så de kan påverka det hela men har sett en Sj 08:a också som bara hade
bakpartiet över vattnet men denna hade tappat huven iofs :roll:

Böhöver inte säga vilken panik man får :shock:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav JIIG » 4 september 2009, 06:18

Har man full tank och ingen huv, så lär den agera ankare ;)
http://www.pixbox.se/usr_show_id81634_page0_order1.html
--------------------------------------------------------------------------
Yamaha Xl 700-02
Superjet SN 722
Superjet SN 701-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Kawasaki 300
JIIG
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 3 april 2009, 12:47

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav Penken » 5 september 2009, 20:40

japp då vet man vad felet var då. typ en halvmeter lång spricka i skrovet under vattenlinjen. haha

nu blir det att slipa och laminera.
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav Frimodig » 28 juli 2010, 12:56

kör ni med era rule pumpar på hela tiden? och i såfall klarar dom det utan att bränna?
Frimodig
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1 juli 2009, 21:27

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav Penken » 28 juli 2010, 12:59

jag kör med min på helatiden.
står på förpackningen att dom ska palla det. men dom håller nog inte lika länge. men dom är ändå ganska billiga att byta. jag har då aldrig haft något problem. bara att knappen lagt av men det har inget med det att göra.
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav Frimodig » 30 juli 2010, 23:22

I MIN BOK STÅR DET ATT MAN INTE SKA KÖRA DEN TORR. JAG JOBBAR INOM EN MARIN FIRMA OCH VI HAR HAFT EN DIALOG OM ATT MOTORN I PUMPEN KAN BRÄNNA OM DEN INTE FÅR VATTEN ATT KYLAS MED. KAN DETTA STÄMMA ELLER KAN JA HA PÅ MIN RULE HELA TIDEN NÄR JAG KÖR?
JAG HAR INGET PROBLEM ATT BYTA UT PUMPEN IBLAND. MEN JAG VILL JU INTE BYTA EFTER VARJE KÖRNING.
Frimodig
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1 juli 2009, 21:27

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav Nesam » 31 juli 2010, 08:32

Ja hade en rule pump,den fick gå hela tiden och höll länge
men det spelar till viss del in vilken körning du gör anser jag.
Om du "rejsar" tex boj kör och det inte kommer nått vatten eller
ytterst lite då kommer det nog att känna på pumpen mer än
om du leker så det kommer in lite vatten då och då.
Oavsett så håller den X antal gånger.

Alternativet är att du skaffar en som känner av om det kommit in vatten,
den gör nått snurr då och då för att känna av om det finns nått att pumpa
då slipper du fundera på det ;)
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav Penken » 3 augusti 2010, 15:03

samtidigt. om man leker så lite att den knappt tar in vatten. så räcker ju originalpumpen till.
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav Nesam » 5 augusti 2010, 19:28

Penken skrev:samtidigt. om man leker så lite att den knappt tar in vatten. så räcker ju originalpumpen till.


Ja givetvis om du har en tät maskin och inte du dyker/leker etc så räcker
original till.Kolla bara så den (vit liten låda med hål i) är ren och hel då det brukar sitta mycke
skit i dom efter ett tag,då funkar den inte så bra.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav Anton » 5 augusti 2010, 20:06

Det är hela tiden vatten i motorrummet. De kommer in när man dyker osv...
så har motorn bara inte sugit in vatten är de ingen fara.
/Anton
SJ700 -08
Anton
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 1 augusti 2010, 22:37
Ort: Hillerstorp

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav Frimodig » 12 augusti 2010, 20:04

Skaffade mig en rule med automatik. men jag tycker det är tar lång tid innan den drar igång (2,5 min) finns det pumpar med tätare körningar? På 2,5min har jag nästan fyllt halva motorummet så som jag kör med dykningar och annat. En halv minut skulle vara precis lagom.
Frimodig
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1 juli 2009, 21:27

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav Nesam » 15 augusti 2010, 09:34

Tror inte att det finns det,dom borde ha så att det var ställbart.
Skulle va nån givare annars men är skeptisk till att det skulle funka i längden.
Brytare på styret är nog det bästa,finns speciella täta brytare med hållare
men dom kostade "kr" men kan va värt de.

Själv satt ja in ett scuppervalve då ja tröttna pumpandet
och ja ångrar de inte (allra hellst om man inte har laddning,då vill man inte
ha nån pump som stjäl strömming :mrgreen: )

Annars får du ta det lugnare med dykandet och hålla dig På vattnet :lol:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav Nesam » 20 augusti 2010, 19:02

Lyckades radera ett svar från "Penken" tyvärr :mad:
men han förklarade en stor Nackdel ang scupper valve nämligen
om man vågsurfar eller av någon anledning lyckas
få maskinen upp & ner så sjunker den fort om man har
scuper valve iom att luften under huven trycks ut genom
röret.
Om man inte har det tar det bet längre tid för den att vattenfyllas
så tänk på att man kanske ska täta det om man ska ut på dom stora
vågorna och leka. 8-)
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav tompa » 20 augusti 2010, 20:48

Jag kör med dubbla scuppers på min och dubbla länspumpar, och jag lyckades då ändå sänka min maskin :roll: Som jag ser det så kör man inte tillräckligt hårt om man inte sänker maskinen minst i allafall en gång per år :lol:
Ett plus med att sänka maskinen är att man kan bli motiverad till att köpa en ny motor :-D
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: nära på att sänka superjetten.

Inläggav Penken » 20 augusti 2010, 22:25

motiverad ja!
kul ja!
billigt nej!
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå


Återgå till Yamaha Superjet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster