Byta impeller och kanske bakre lagring. Hur?

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Byta impeller och kanske bakre lagring. Hur?

Inläggav seiko » 22 augusti 2009, 12:19

Jag skulle byta ut min lite kantstötta solas 14,5-17 till en annan från skat-trak men jag får inte loss fanskapet.
Jag vet att den är gängad åt "fel" håll och att den ska "framåt"(jetskins färdriktning). Men den vill inte lossna, har inte impellerverktyget(varken det som passar impellern eller det att hålla i splinsen med.
Hur gör jag?

Har provat att värma med värmepistoler men funkade inte och nu verkar det som att nån packbox till bakre lagringen har smält för den går tungt som tusan att vrida.
Nu måste jag ha isär lagringen...
Pressar man axeln "framåt"(jetskins färdriktning) när man ska ha ur den ur lagren också? Ska det sitta en mutter på gängningen längst bak? har kollat sprängskisserna men inte hittat nån mutter.

Vet att jag kan kapa sönder impellern men det känns så onödigt när den är i renoveringsbart skick, bra att ha två olika.

Vad gör jag? Nån som kan fixa det i trakterna kring gävle mot betalning? Jag har inte tillgång till maskiner.

Mvh Jon
seiko
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 augusti 2009, 08:28

Re: Byta impeller och kanske bakre lagring. Hur?

Inläggav Nesam » 22 augusti 2009, 12:58

Har inte bytt på Sj men på en Xl700 och det verkar i stort vara samma konstruktion.
Axeln låses av impellern,mellan främre lagret och godset i framkant på impeller huset.
Du måste få bort impellern för att få bort axeln,både främre och bakre lager är isatta
bakifrån,det främre trycks i först sen i med axeln (som har en grövre del) sist dit med
det bakre lagret vid monteringen.Hmmm svårt att förklara :?

Men iaf prova fäst axeln i ett skruvstäd modell större Obs! sätt fast det på ett ställe
där det inte kan ex förstöra packningar senare när det sitter/sätts på plats!
Använd en rejäl rörtång eller pollygrip,det blir givetvis märken men det brukar kunna
putsas av.
Man bör ha splines verktyget och hylsan till impellern då går allt så mycke lättare
men räkna med att det brukar sitta som berget :twisted:

Lycke till!
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Byta impeller och kanske bakre lagring. Hur?

Inläggav Professorn » 22 augusti 2009, 13:58

sitter det överjävligt hårt fast så får man bruka gassvets och elda på impellern iochmed att lagren redan tagit skada är det bara att vålda på. =)
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Byta impeller och kanske bakre lagring. Hur?

Inläggav Professorn » 22 augusti 2009, 14:02

och var glad att du inte har en kawa stx1100. =) där sitter impellern inne i huset så att du inte kommer åt at dra med nånting =) alla firmor vi lämnat in den till har gått bet. =) bra gjort kawa.... :D
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Byta impeller och kanske bakre lagring. Hur?

Inläggav seiko » 23 augusti 2009, 07:59

Jag avverkade ett skruvstäd första försöket.
Best tools, öb:s största. Bra grejer? Nej.

Köpte biltemas största istället nu, verkar betydligt kraftigare och har inte pajjat än;-)
Ska köpa en till rejäl rörtång, värma med gasolblåslampa och ta hjälp av farsan så kanske den lossnar.

Jag vet ingen som pajjat ett skruvstäd som jag gjort:-)
Bilagor
P8210006.JPG
seiko
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 augusti 2009, 08:28

Re: Byta impeller och kanske bakre lagring. Hur?

Inläggav Hydro » 23 augusti 2009, 11:44

seiko skrev:Jag vet ingen som pajjat ett skruvstäd som jag gjort:-)


Oja...been there done that.

Köpte ett skruvstäd i stål istället på classe...funkar kalas.


PS...har en impeller nyckel till skat traken.
Kör::Superjet -02 Freestyle mod
Användarvisningsbild
Hydro
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2 april 2009, 21:54
Ort: Umeå

Re: Byta impeller och kanske bakre lagring. Hur?

Inläggav seiko » 23 augusti 2009, 12:02

Hydro skrev:
seiko skrev:Jag vet ingen som pajjat ett skruvstäd som jag gjort:-)


Oja...been there done that.

Köpte ett skruvstäd i stål istället på classe...funkar kalas.


PS...har en impeller nyckel till skat traken.


Är stål detta också(men troligen av låg kvalitet, det återstår att se om det är svetsbart(gjutjärn eller inte)) men troligen nån slags fabrikationsfel, detta ska inte kunna hända anser jag.
Jag har skattrakmonteringsverktyget också=) Men det är en solas som ska bort.
Har skaffat en fetingrörtång nu och ska ut och ge mig fan på att få bort skiten nu, sen får man väl se om det är nåt kvar att ha sen:)
seiko
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 augusti 2009, 08:28

Re: Byta impeller och kanske bakre lagring. Hur?

Inläggav seiko » 24 augusti 2009, 17:53

Äntligen lyckades det!
Rejält med gasol en rejäl rörtång till och en pappa till mothåll så lossnade den.
Tog isär allt och inspekterade lager osv och inget verkar ha tagit skada, dom hade bara satt sig lite konstigt av att jag våldat med allt. Bytte allt fett till fett av bra kvalitet och satte ihop det med nya skattraken 14-19 swirl.
Ska bli intressant att se om det blir nån märkbar skillnad mot 14,5-18 solas ej swirl.
Gamla impellern ska jag svetslaga och balansera och kanske sälja.
seiko
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 augusti 2009, 08:28


Återgå till Yamaha Superjet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster