Ställa in luft och bränsleblandningen?

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Ställa in luft och bränsleblandningen?

Inläggav Joacim_Hagg » 7 juli 2009, 22:23

Jag undrar hur jag ska ställa in luft och bränslebladningen på lättaste sätt. Är det inte svårt att få båda förgasarna exakt rätt inställda? Har köpt en superjet 760 av en som bodde 300m över havsnivån, Så den är inställd där. När jag kör den i havet så bludrar den när man skall accelerera iväg. Vill få den att gå bra genom hela registret.
Joacim_Hagg
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 juni 2009, 19:36
Ort: Trosa

Re: Ställa in luft och bränsleblandningen?

Inläggav Nesam » 8 juli 2009, 09:11

Har inte så mycke erfarenhet av dessa förgasare (än=) men är maskinen original
eller är de topp,pipa etc?Är det en Rius?

När bludrar den,du har ett L lågfarts munstycke och ett H högfarts och du kan märka
om du gasar lugnt upp den när det ene/andra tar vid.
Kan den vara ombestyckad?

Nån som vet Original inställningen på förgasarna?
Kan va bra att utgå ifrån det iaf...

Håll även koll på stiften hur du ligger till med blandningen,ska finnas länkar till bilder på
forumet på just det.

Många frågor men det är lite knepigt när man inte är på "plats" så man ser hur den beter sig.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Ställa in luft och bränsleblandningen?

Inläggav Hydro » 8 juli 2009, 10:22

Jag tror det räcker med att justera H och L skruven

L skruven= Påverkar bara 0-25% gas
H skruven= Påverkar 25-100% gas tror du har felet här

Sen är det frågan om den tidigare ägaren fick maskinen att gå bra ?

Då är det bara du provar dig fram...börja med L sen H
Funkar inte det så byt ut munstyckena
Kör::Superjet -02 Freestyle mod
Användarvisningsbild
Hydro
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2 april 2009, 21:54
Ort: Umeå

Re: Ställa in luft och bränsleblandningen?

Inläggav Joacim_Hagg » 8 juli 2009, 13:49

Nesam skrev:Har inte så mycke erfarenhet av dessa förgasare (än=) men är maskinen original
eller är de topp,pipa etc?Är det en Rius?

När bludrar den,du har ett L lågfarts munstycke och ett H högfarts och du kan märka
om du gasar lugnt upp den när det ene/andra tar vid.
Kan den vara ombestyckad?

Nån som vet Original inställningen på förgasarna?
Kan va bra att utgå ifrån det iaf...

Håll även koll på stiften hur du ligger till med blandningen,ska finnas länkar till bilder på
forumet på just det.

Många frågor men det är lite knepigt när man inte är på "plats" så man ser hur den beter sig.

Tack för svar!
Maskinen har trimcylindrar och ada topp, 48mm mikuni förgasare, r&d pipa och tändförstärkning. den ska vara trimmad i usa på någon verkstad sen importerad hit. Den gick bra hos tidigare ägare. Han trodde att jag skulle få ställa om den när jag tog ner den till havsnivån.
Jag tycker att den går bättre på höga varv. Den är inte så rapp i början. Vad menar du med att ha koll på stiften? Ska väl försöka med lågfartskuven först då.
Joacim_Hagg
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 juni 2009, 19:36
Ort: Trosa

Re: Ställa in luft och bränsleblandningen?

Inläggav hakis » 8 juli 2009, 15:39

Hur ser dina tändstift ut? Plocka upp dom och titta!
Om dom är svarta så får den för mycket soppa.
Vita så får den för lite..
Oboy-färgade bruna är det ultimata.

Plöddrar den om du håller jämn men lite gas då är det lågfarten som står fel.
Plöddrar den även när du fått upp farten lite och gasar fullt då är det högfartsskruven.

Ta en mejsel med dig när du ska köra. Kör en lite runda så att du ska kunna märka skillnad efter justering.
För mer soppa skruva in skruven och för mindre skruva ut skruven. Har du dubbla gasare så försök göra lika
på bägge genom att skurva en av skruvarna i botten och räkna varven. Kör sedan ut den lika långt igen och gör
lika dant med den andra gasarens justering.

Ta även en tändstiftsnyckel med dig och kolla efter ett tag så den inte börjar gå magert, det är det viktigaste.
Du märker skillnad direkt om du justerat rätt, men det är viktigt att kolla stiften så den inte får för lite för då kan
det bli tokigt.

Guten lyck.
http://www.pws.se - Kontakta PWS för Jetpiliotgrejer & Custom dekaler
Användarvisningsbild
hakis
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 5 maj 2009, 07:42
Ort: Kristianstad, Skåne såklart.

Re: Ställa in luft och bränsleblandningen?

Inläggav kajan » 10 juli 2009, 00:03

Hej
Om det är en Rius 760 så skall L vridas ut 1varv plus 1/8
Lägg upp en bild på den och skriv lite kul om maskinen på Maskiner på Forumet
Bor du i skåne, isåfall så kan man jo titta förbi 0 hjälpa dig
Mvh kajan
Rius edition 760 rr -06 Freeride modd
kajan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 189
Blev medlem: 2 april 2009, 21:24
Ort: South of Sweden

Re: Ställa in luft och bränsleblandningen?

Inläggav Joacim_Hagg » 10 juli 2009, 21:24

Låter bra. Då vet jag hur jag ska göra. Ska lägga upp lite bilder på maskinen sen.
Joacim_Hagg
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 juni 2009, 19:36
Ort: Trosa

Re: Ställa in luft och bränsleblandningen?

Inläggav seiko » 9 augusti 2009, 13:16

Ang. L och H skruvarna
Är det inte så att Hskruven går upp till 75% eller om det var 50% bara?
Mer än så är det munstyckena i förgasaren som är grejen.
Det är vad jag fått för mig iallafall.
seiko
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 augusti 2009, 08:28

Re: Ställa in luft och bränsleblandningen?

Inläggav Penken » 9 augusti 2009, 14:50

hakis skrev:För mer soppa skruva in skruven och för mindre skruva ut skruven.



tvärtom va? man styper ju ner flöde genom att skruva in. så för att få den att gå rikare så måste man skruva ut skruven.
så man vill börja med skruven för mycket utskruvad och jobba sig innåt. för 2-taktarna mår aldrig bra av att gå för magert. om det inte är annars på 44or? men det låter konstigt.

rätta mig om jag är helt ute och cyklar?
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: Ställa in luft och bränsleblandningen?

Inläggav hakis » 9 augusti 2009, 19:12

Penken skrev:
hakis skrev:För mer soppa skruva in skruven och för mindre skruva ut skruven.



tvärtom va? man styper ju ner flöde genom att skruva in. så för att få den att gå rikare så måste man skruva ut skruven.
så man vill börja med skruven för mycket utskruvad och jobba sig innåt. för 2-taktarna mår aldrig bra av att gå för magert. om det inte är annars på 44or? men det låter konstigt.

rätta mig om jag är helt ute och cyklar?

Helt rätt. In mindre, ut mer
http://www.pws.se - Kontakta PWS för Jetpiliotgrejer & Custom dekaler
Användarvisningsbild
hakis
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 5 maj 2009, 07:42
Ort: Kristianstad, Skåne såklart.


Återgå till Yamaha Superjet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster