Få superjeten lite roligare

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Få superjeten lite roligare

Inläggav Bonkarn » 30 mars 2016, 18:58

Hallå, köpte en ny 15ons superjet förra sommaren och ja tänkte kanske byta ut lite grejer iår för att få den till roligare. Den e grym i vattnet men är inte ute efter att åka bana! Vill hellre åka runt å leka! Vad ska man börja med att byta? Prova en äldre superjet å den va mer "sladdig" i svängarna å lite rappare i början! Tänkte höra med er för ha inte så bra koll vart ja ska börja! Mvh alex
Bonkarn
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 februari 2016, 22:44

Re: Få superjeten lite roligare

Inläggav Jacke » 31 mars 2016, 08:38

En gratisgrej man kan göra är att kapa till rideplaten i samma längd som skrovet och göra en D-cut. Jag gjorde det på min, den sätter sig lite mer i aktern då men det går fortfarande fint att svänga om man vill det.
Sen är det väl det vanliga med intagsgaller, bomfjäder och styre som man brukar börja med. Vill man gå ännu längre börjar det bli dags för en topp och pipa, och en CDI-box om man vill, eventuellt en Solas-stator också.
Passa dig bara, jag började med en -09 Superjet, men efter ett tag slutade det med ett kolfiberskrov och i princip alla delar utbytta för en massa pengar! :lol:
Jacke
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 11 mars 2011, 19:01

Re: Få superjeten lite roligare

Inläggav Bonkarn » 1 april 2016, 18:44

haha okej! Jaa jag är en sån person att de lätt kan dra iväg men vi börjar försiktigt i sommar! :D Men att kapa en D-cut!? har läst lite och de ser ju ganska simpelt ut!? gör de mkt på hur den beter sig? Vilket intag ska man ha då? något annat som gör att den kanske blir rappare i början förutom att börja modda allt för mkt??
Bonkarn
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 februari 2016, 22:44

Re: Få superjeten lite roligare

Inläggav Jacke » 2 april 2016, 08:34

Jag var också lite orolig för att göra en D-cut i min platta, så jag köpte en till origignalplatta som jag kapade. Men jag var så pass nöjd med D-cuten att jag aldrig bytte tillbaka. Jag hade en TBM-platta ett tag också, men jag gillade D-cuten bättre när man bara åkte runt och lekte.

Intagsgallret Worx WR228 är gjort för att funka på dom nyare skroven, jag körde med det och var nöjd.

En starkare bomfjäder rekommenderar jag också, skönt att slippa lyfta bommen så mycket.

Man kan sätta en flowcontrol valve på kylvattenslangen som går in i vattenboxen för att undvika att den fyller upp med vatten på lägre varv, den ska bli lite rappare iväg då, men det testade jag aldrig.

Haha! Jag började också försiktigt som dig en sommar, med platta intagsgaller, styre, och bomfjäder. Nästa sommar blev det trimpipa och ADA-topp, och sommaren efter det spårade det ur med kolfiberskrovet :lol:
Jacke
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 11 mars 2011, 19:01

Re: Få superjeten lite roligare

Inläggav Bonkarn » 14 april 2016, 13:23

Tänkte ja ska skära ut en d-cut men hur stor ska man göra den?
Bonkarn
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 februari 2016, 22:44

Re: Få superjeten lite roligare

Inläggav Jacke » 14 april 2016, 20:38

Jag började som sagt med att kapa den till samma längd som skrovet, sen vill jag minnas att jag använde en färgburk eller liknande som mall för att kapa ur halvmånen :lol:
Det var nog bara någon cm kvar av plattan till varje sida där den är vinklad upp mot skrovet, det funkade bra för mig (ca 70kg). Men man kan ju börja lite mindre och "jobba" sig uppåt för att se vad man trivs med
Jacke
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 11 mars 2011, 19:01


Återgå till Yamaha Superjet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster