av mr.turbo » 23 juli 2012, 10:21
Att mäta comp trycket är inte riktigt rätt man bör räkna fram det teoretiska compet,
om nu avgas porten i cylindern är tex 2mm lägre för freestyle ,ökar psi resultatet
snabbt .Jag körde kawa limited med drypipe 205 psi ,gick att köra fullt 1,6 km
(fram o tillbaka över vår sjö) inga problem , modifierade avgasporten ,formen
i överkant utan att höja högsta punkt på porten .Psi mätningen sjönk till 190
motorn ökade 250 varv och ville nypa efter 200m ,det gick åt ändringar av både
bestyckning och kolvspel för att det skulle sluta. Alltså ökade fyllnadsgraden
i motorn och det verkliga compet i motorn när den väl var igång .I mitt fall hade
det inte hjälpt med teoretisk uträkning då jag inte ändrade höjden på avgas porten.
kolla om det skiljer något i höjd mot 701 original ,är dom olika kan man lätt
räkna fram skillnaden ,prova och kör ett några fullgas repor 200m fram o till
baka,tag bort toppen och titta om det spikat ser det lite blästrat under squish
bandet spikar det ,syns det inget är det ok, är det ok kör så det ryker!