komp superjet

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

komp superjet

Inläggav Swedie » 18 juli 2012, 19:37

Hej har trimmat min maskin lite under vinter kollade kompet och det ligger på 210psi med ada topp portade cyl samt omarbetade foder samt borrad till 718cc b-pipe samt epic ,squish ligger på 1.28 35 domes är det lite för högt komp eller ? Kör på v-power soppa :twisted:
Superjet-08 b-pipe ada topp 718cc portad epic
Swedie
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 31 juli 2011, 18:22
Ort: Uppsala

Re: komp superjet

Inläggav Nesam » 18 juli 2012, 20:31

Det var ett jvla komp iaf,skulle nog hålla ett öga på det
för det är lite lek med elden på dessa höga nivåer.
Har du koll så att den inte spikar?
Måste vara ett bra klipp i maskinen iaf ;)
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: komp superjet

Inläggav Swedie » 19 juli 2012, 06:16

Den har inte spikat något än :-) ,ja den går riktigt bra
Superjet-08 b-pipe ada topp 718cc portad epic
Swedie
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 31 juli 2011, 18:22
Ort: Uppsala

Re: komp superjet

Inläggav Penken » 19 juli 2012, 22:24

Swedie skrev:Den har inte spikat något än :-) ,ja den går riktigt bra


låter som en dålig kompmätare. kan inte tänka mig att den ska kunna leverera 210psi med 35cc domes och 1,28 i squish. du har inte heller bearbetat domesen något?

jag kör på 215psi med flattops. 23cc domes. bearbetad squish för att ligga över 1,3 som jag vet är en säker nivå för min körning.
= våt pipa/b pipa. ej fullgas lång perioder.
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: komp superjet

Inläggav Swedie » 20 juli 2012, 08:25

Beställde allt från en trimm kille i USA ( Blue) som plockade ihop delar som jag skulle ha och bearbetade foder mm ,fattade som att de var 35 domes jag kan ha fel.
Superjet-08 b-pipe ada topp 718cc portad epic
Swedie
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 31 juli 2011, 18:22
Ort: Uppsala

Re: komp superjet

Inläggav Penken » 20 juli 2012, 19:16

Swedie skrev:Beställde allt från en trimm kille i USA ( Blue) som plockade ihop delar som jag skulle ha och bearbetade foder mm ,fattade som att de var 35 domes jag kan ha fel.


okey. jag vet att dom brukar köra hög kompression på deras motorer.

jag tror chris aka jetmaniac kör på 220psi om jag inte har fel. det är en jm/blue BB
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: komp superjet

Inläggav Swedie » 20 juli 2012, 21:04

Ja det det stämmer bra det är grejer från Jetmaniac /Blue har kollat och det var normalt med kompet som jag har i min maskin. Har bara lite problem just nu att ställa in b-pipen så att jag får den bra verka som att jag får in lite för mycket vatten kanske skulle köpa en flow valve.
Superjet-08 b-pipe ada topp 718cc portad epic
Swedie
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 31 juli 2011, 18:22
Ort: Uppsala

Re: komp superjet

Inläggav mr.turbo » 21 juli 2012, 19:41

Så länge man kör en massa vatten i pipan ,kan man köra hur mycket comp som helst,
för då ger den ingen effekt ,alltså blir det dålig fyllnadsgrad och inte så mycket att
komprimera ,pipan bör fräsa ca 30-40cm om det ska bli någon fyllnadsgrad ,
det är då det kan börja spika .
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: komp superjet

Inläggav sospikey » 22 juli 2012, 21:23

Swedie skrev:Beställde allt från en trimm kille i USA ( Blue) som plockade ihop delar som jag skulle ha och bearbetade foder mm ,fattade som att de var 35 domes jag kan ha fel.


Inte för att vara dryg MEN kolla med Blue vilken soppa och tändkurva, flow control etc. som HAN rekommenderar!? Han har ju skruvat ihop lite motorer vid det här laget tillsammans med Chris och bör veta allt detta utan och innan.
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: komp superjet

Inläggav mr.turbo » 23 juli 2012, 10:21

Att mäta comp trycket är inte riktigt rätt man bör räkna fram det teoretiska compet,
om nu avgas porten i cylindern är tex 2mm lägre för freestyle ,ökar psi resultatet
snabbt .Jag körde kawa limited med drypipe 205 psi ,gick att köra fullt 1,6 km
(fram o tillbaka över vår sjö) inga problem , modifierade avgasporten ,formen
i överkant utan att höja högsta punkt på porten .Psi mätningen sjönk till 190
motorn ökade 250 varv och ville nypa efter 200m ,det gick åt ändringar av både
bestyckning och kolvspel för att det skulle sluta. Alltså ökade fyllnadsgraden
i motorn och det verkliga compet i motorn när den väl var igång .I mitt fall hade
det inte hjälpt med teoretisk uträkning då jag inte ändrade höjden på avgas porten.
kolla om det skiljer något i höjd mot 701 original ,är dom olika kan man lätt
räkna fram skillnaden ,prova och kör ett några fullgas repor 200m fram o till
baka,tag bort toppen och titta om det spikat ser det lite blästrat under squish
bandet spikar det ,syns det inget är det ok, är det ok kör så det ryker!
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00


Återgå till Yamaha Superjet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster