Sänkt superjet 09

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Sänkt superjet 09

Inläggav xqzme13 » 14 juli 2011, 10:17

Hejsan! Nu är det så att min Yamaha superjet tagit in lite vatten. Ska förklara händelsen så bra som möjligt. Jag var på jobbet och slutade på eftermiddagen, Far min tog sin båt och drog jetskin efter den för att hämta mig vid närmaste hamn där jag jobbade, Problemet är att när min far bogserade jetskin så band han fast den bakom båten och drog upp nosen på badbryggan lite gran. Men allt eftersom så slaknade tampen efter och jetskin var snart i vattnet utan att min far såg minsta lilla såklart. Och som ni vet så vill ju gärna jetskin lägga sig på sidan då den har en ganska hög tyngdpunkt, och det i sin tur orsakade att den tog in vatten vid luft in tag på motorhuven och annat. När jag sen kom till platsen såg jetskin och far förklarade vad som hade hänt och han var bad om ursäkt att han inte lagt märket till det. Jag öppnade huven och den var vattenfylld upp till kanten i motor rummet det mesta var under vatten. Jag fick lite halv panik och vi välte den på sidan så det mesta rann ut. Jag drog igång jetskin å brände på utan bara den så jag tror att jag fick bort allt vatten i motorn som eventuellt kan ha kommit in.

Men nu till mitt riktiga problem. Jag har inte fått den å gå något bra efter detta. Startar jag den på land med vattenslangen i så funkar det hu bra som helst både starta ha den på länge sen stänga av och starta igen när motorn är varm. Men när jag sätter den i vattnet för att köra så startar den första gången sen när jag kör och trilla eller stänger av den. så vill den bara inte starta igen, då är den helt död. Startmotorn går men det är som att den inte tänder i cylindrarna? Jag prata med en skoter mekaniker han trodde att det kunde vara nått med elektroniken som har gått. Då el inte trivs så bra i vatten samt att den likasom inte tänder när den är varm och vill starta så trodde han att de kan vara nått med elen. Vad tror ni? Vad kan det vara? Någon som varit med om något liknande? Vad av elektroniken kan det så fall vara värd att byta? Tacksam för alla svar! Mvh Mathias
xqzme13
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 juli 2011, 10:04

Re: Sänkt superjet 09

Inläggav Tuffe » 14 juli 2011, 11:10

Kan vara...

Vatten i tanken...
Knäckt reedventil på grund av vattnet i motorn
Öppna å kolla om det ligger vatten i elboxen.... gör det inte det är risken mindre att det är el vajs
Byt stift
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC

Re: Sänkt superjet 09

Inläggav xqzme13 » 14 juli 2011, 11:28

Vatten i tanken är det nog inte då jag körde slut på en hel tank sen tanka på nytt å sen slut på den. Reedventil har jag inte tänkt på samt att nu har den stått över vintern så lär väl inte vara så lätt å märka om det varit vatten i elboxen då? stiften är bytta.
xqzme13
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 juli 2011, 10:04

Re: Sänkt superjet 09

Inläggav tompa » 14 juli 2011, 11:37

Om det har varit vatten i elboxen så ser du det, lär ju va ganska ärgat i den om det har varit vatten där. Jag sänkte min maskin och ställde också bort den över vintern och när jag öppnade elboxen så rann det ut en salig blandning av vatten och salt. Nu vet jag ju inte om du kör nått i havet men även sötvatten är ju inge bra för elektroniken.
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: Sänkt superjet 09

Inläggav xqzme13 » 14 juli 2011, 12:07

okey okey. Ska kolla i elboxen, Dock har jag bara kört i sötvatten men något liknande lär ju ha hänt om det har blivit nått med elen. Men vad fick du lov att byta då? allting eller bara någon komponent? hur gjorde du för att felsöka osv? vad hade din för symptom så att säga. Min går att starta och köra men så fort den blir varm så vill den inte gå igång igen för ens den kallnat.
xqzme13
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 juli 2011, 10:04

Re: Sänkt superjet 09

Inläggav tompa » 14 juli 2011, 12:29

Jag bytte kontakterna, fast min var nog lite mer vattenskadad än din hela motorn hade rostat upp :evil:
Vad har du för tändning i din maskin?
Då hade jag en enhancer och den verkade inte ha tagit nån skada av vattnet, jag körde en säsong med den tändningen på den nya motorn efter att jag bytte ut kontakterna förstås.
Men du det finns en tråd som mr turbo har svarat på om en kawasaki som har liknande problem då var det nån stator eller tändspole eller nått som var dålig, kan ju va nått sånt också.
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: Sänkt superjet 09

Inläggav tompa » 14 juli 2011, 12:35

Tändspole var det, kolla den det verkar va samma symtom.
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: Sänkt superjet 09

Inläggav xqzme13 » 14 juli 2011, 12:45

okey tackar för hjälpen. ska kolla upp det! Dock så vet jag inte vad jag har för tändsystem allt är orginal så har inte riktigt brytt mig å kollat upp sånt. Men ska checka den där andra tråden samt har jag lite å kolla på i jetskin nu tackar för hjälpen:)
xqzme13
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 juli 2011, 10:04

Re: Sänkt superjet 09

Inläggav mr.turbo » 15 juli 2011, 12:24

Det kan vara tändspolen ,men då brukar maskinen stanna eller gå på en cylinder
efter en stund av sig själv och sen gå klockrent en stund igen när den kallnat.
Hade en yamma 650 som inte ville starta om man stängde av den varm , det var fel på cdi
boxen, har du till gång till en sådan prova o byt.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Sänkt superjet 09

Inläggav xqzme13 » 15 juli 2011, 15:50

tyvärr så har jag ju inte tillgång å prova med några nya delar:( Men asså den går helt klockrent och den känns som helt vanligt när man startar den å kör jag låg å körde en hel tank sen hade jag ju inget val än att stänga av för att tanka. sen ska man igång igen å då är den helt seg på å starta och får inte igång den igen för ens den har blivit helt kall då vill den starta igen:S
xqzme13
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 juli 2011, 10:04

Re: Sänkt superjet 09

Inläggav mr.turbo » 15 juli 2011, 20:43

Kör tills den inte vill starta ,kolla om den har gnista när den är varm.
det är nog inte spolen de stannar på 1-2min ,cdi kan du nog prova till vilket superjet
som helst även 650 med lägre varv stopp för o se om den startar varm.
Den kanske flödar över ock blir sur , det kan läcka i nål o säte då kan det lilla
bränsle trycket i systemet trycka in bränsle i motorn. Det kan man se i förgasarna när man stannat
om man tar bort luft filtren.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Sänkt superjet 09

Inläggav Nesam » 16 juli 2011, 11:07

Jag har några cdi boxar liggande om du skulle vilja prova
tror några om inte alla har ställbar varvstopp.
Hör av dig isf så löser vi det.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Sänkt superjet 09

Inläggav Superfly » 13 oktober 2012, 15:17

Fick du den att gå bra igen?
Superfly
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 april 2009, 23:55
Ort: jokkmokk


Återgå till Yamaha Superjet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster