Vad gäller med lagen egentligen nu

Officiella tävlingar,mässor,nya lagar o regler ect

Vad gäller med lagen egentligen nu

Inläggav Nesam » 10 maj 2010, 19:27

Japp då har jag och mockis fått skriverier i tidningarna
och vad är det som gäller egentligen?

Vi skulle göra ett mot reportage och förklara att det var fel då
jag/vi fattat det som att om en kommun inte hade
lagliga vatten att åka på så blev det efter årsskiftet i princip
fritt fram men de var fel.
De räkte tydligen med 1 lagligt ställe per Län?!
det var bara en rekomendation att kommunerna skulle ha
lagligt vatten att åka på.....

Fattar inte riktigt varför folk klagar i detta läge men så är det och om dom tom
drar in tidningen så vill dom jävlas....saken är den att vi bara åkt 1gång iår :shock:

Hittade inte tyvärr artikel i tidningen men ska söka mer...

Ang Eu:s handels hinder så sträckte det sig inte mer på kommun nivå?

Ja nån som vet hur det egenligen är,tror då inte nån vet exakt som det verkar.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Vad gäller med lagen egentligen nu

Inläggav martin » 14 maj 2010, 10:28

jag föstår inte varför folk på land håller på att klaga för, en jetski kan inte störa mer än en båt, eller?
därimot förstår jag folk som kör båtar som tycker att de ser farligt ut, de känns ju inte så bra när man sitter och kör båt och har 2-3 jetskis åkandes runtomkring en(dom som inte vet att man kan stana och svänga på en 5krona) man har ju bra kontroll på grejorna... vilket de kanske inte ser ut som alla gånger...

nä bara man har lite "båtvett" i kroppen och inte kör nära fiskare, kanoter osv så tror jag vi kan få de lagligt till slut

kan kanske bli samma regler som med snöskoter, frihet på eget ansvar?

hoppas de ialla fall :D
Användarvisningsbild
martin
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 april 2009, 18:24
Ort: dalarna

Re: Vad gäller med lagen egentligen nu

Inläggav Nesam » 15 maj 2010, 10:15

Verkar fortfarande vara en riktig soppa men hittade dessa artiklar
http://svt.se/2.33919/1.1636005/fritt_f ... ttenskoter
Läs under filmen,som ja fattar det har det inte hänt ett skit i förändring av lagen
förrens ett nytt fall tas upp vilket man verkar vilja undvika :roll:

Även detta kan va intressant sammanfattning:
http://svt.se/2.33919/1.1636005/fritt_f ... ttenskoter

Hugo Tidberg är skön person med skinn på näsan,han verkar veta
vad han pratar om som vanligt 8-)
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Vad gäller med lagen egentligen nu

Inläggav Suz » 21 maj 2010, 20:04

Kör:
Kawasaki SX-R 800 -08

Örebro Kumla Jetracing Club
http://www.jetracing.nu
Användarvisningsbild
Suz
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2 april 2009, 20:00
Ort: Fjugesta/Örebro ÖKJRC

Re: Vad gäller med lagen egentligen nu

Inläggav Nesam » 22 maj 2010, 08:47

OM :lol:

Ja va ska man säga,detta är dock det första konkreta och med en klar ståndpunkt
man lyckats få fram så det är bra.
Kunde dom inte släppa "oss" fria,måste vara ena riktiga åsnor som bara vill motarbeta
vilket inte gynnar någon part på något sätt.

Kan inte förstå att vi fortfarande blir drabbade av det några få personer gjorde
(1993 tror ja det var) när dom hetsade fåglar etc.

Hur många djur plågar och dödar inte mindre lämpliga sk snöskoter åkare
varje år men det blir det inte så mycke ljud om förbud?
Iaf 1 järv och 1 räv vad jag sett vilket är helt sjukt!

Nej utgår från att alla här gör sitt bästa att sköta sig och ger fan i att
störa djur och människor,det förstör för oss alla i en redan infekterad fråga.

Tack Suz det var guld värt för mej just nu! 8-)
Ska ha ett X utskrivet med i bilen om det inte går att diskutera...

Mvh
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Vad gäller med lagen egentligen nu

Inläggav Penken » 29 maj 2010, 09:27

what? hörde jag rätt. fick killarna uppe i luleå 100000 respektive 97000 i skadestånd när dom blev frisläppta. sjukt najs ändå.
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: Vad gäller med lagen egentligen nu

Inläggav quiz » 1 juni 2010, 15:24

Nesam skrev:Japp då har jag och mockis fått skriverier i tidningarna
och vad är det som gäller egentligen?

Vi skulle göra ett mot reportage och förklara att det var fel då
jag/vi fattat det som att om en kommun inte hade
lagliga vatten att åka på så blev det efter årsskiftet i princip
fritt fram men de var fel.
De räkte tydligen med 1 lagligt ställe per Län?!
det var bara en rekomendation att kommunerna skulle ha
lagligt vatten att åka på.....

Fattar inte riktigt varför folk klagar i detta läge men så är det och om dom tom
drar in tidningen så vill dom jävlas....saken är den att vi bara åkt 1gång iår :shock:

Hittade inte tyvärr artikel i tidningen men ska söka mer...

Ang Eu:s handels hinder så sträckte det sig inte mer på kommun nivå?

Ja nån som vet hur det egenligen är,tror då inte nån vet exakt som det verkar.


Kul att det är några som försöker få igång en debbatt i media! vi står fortfarande i samma dödläge som förr...
kommunerna har inget att göra med att utse områden det ligger helt på länstyrelsen, och att det skulle räcka med ett per län är bara skitsnack om ni kör i någon sjö i andra hörnet av länet 10-15mil bort och ni blir rapporterade så är det bara att få be att se den utredning som länstyrelsen ska ha gjort för att kunna bedöma att det inte är ett lämpligt område att köra på! för enligt vattenskoterförordningen så skall lst alltid ge tillstånd om inte de fin riktiga skäl till ett förbud.

Utredningarna existerar inte, det finns nåra få typ i naturreservat och nationalparker där de är utalade förbud, där det är förbud för snöskoter på vintern brukar de kunna vara förbud mot vattenskoter på sommaren. i ett sådant fall är man nog rökt...


Anledningen att vattenskoterförordningen inte fungerar att rapportera på är att Länstyrelserna inte gör sitt jobb och utreder allt vatten i sverige! och den dagen de lägger resurser på de...ja den lär aldrig komma.. :-D
Sj-06 Wamilton Freestyle
quiz
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2 april 2009, 12:51

Re: Vad gäller med lagen egentligen nu

Inläggav Nesam » 10 juni 2010, 20:14

Ja då var den sjuka cirkusen igång igen och Ingen inte ens myndigheterna
vet vad som gäller.....så jvla skrämmande.
Håller med Mathias hur länge ska man orka lyssna på all
skit och okunskap :evil:
Lyssna här http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... srcomments
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Vad gäller med lagen egentligen nu

Inläggav Professorn » 11 juni 2010, 00:37

Alltså.
Marknaden växer
Säljare vill sälja
Köpare vill åka

hur kommer det sig att beslutsfattare inte lyssnar till majoriteten.?

När jag och mina vänner är ute i siljan och Rättviken för att köra så tar vi då och då en vilopaus vid en passagerarbåtsbrygga där det stundtals kan passera mycket folk och titt som tätt så kommer det fram folk som är nyfikna och intresserade som frågar och pratar lite.
Artig och trevlig som man är så pratar man på om "hobbyn" och ibland så kommer frågan upp angående förbudet och vattenskoterlagen och man svara så gott man kan.
Det som är det roliga med detta är att inte en endaste person ha kommit fram och klagat utan ställer sig väldigt possitiva till sporten och det är gammal som ung.

likf*rbannat så är det nån enskild person som ändå får som dem vill. =/

Min kära vän Tony "the President" gick in på komunen och fick papper ifrån länstyrelsen utskrivet samt ett tel nr till en på länstyrelsen åxå vilken han ringde och denne på LS satt och pratade emot sig själv vilket denne var medveten om. "det var förbjudet men bara att åka" lät det ungefär. ???

Skrattretande!

Jag tänker köra , inte inne vid badplatser och inte i hamnområden och inte i närheten andra fritidsbåtar, Så det med basta. Sen får väl polis eller varför inte hemvärnet komma och prickskjuta på mig för jag tänker inte vika mig.
Professorn
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 april 2009, 13:18
Ort: Rättvik

Re: Vad gäller med lagen egentligen nu

Inläggav Penken » 15 juni 2010, 14:42

kanske anledningen till att det är förbjudet.
http://www.youtube.com/watch?v=3Dqy6RnHQbQ



jag har varit och kört en del i älven här lite utanför stan. stött på många fiskare och har pratat med dom flesta efteråt och dom har aldrig varit sur.
dom flesta säger bara. är man ung så måste man ju få ha kul. en tävlade i skotercross när han va ung. en annan i illegal streetracing. så dom var ganska förstående :D haha.
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: Vad gäller med lagen egentligen nu

Inläggav Christian » 11 juli 2010, 12:01

Utan att djuplodat i lagar, förordningar, rättsfall och doktrin och med obefintlig tidigare erfarenhet av varken sjörätt eller vattenskoter/jetski förstår jag det som att rättsläget är följande:

Som nämnt tidigare råder sådan oklarhet i huruvida den av regeringen skapade förordningen är förenlig med EU-rätten eller inte att man i svenska domstolar för tillfället väljer att hellre fria än fälla.

Som Hugo Tiberg (Prof. Emeritus i Sjörätt) nämnt i artikel och i skrivelse i samband med dom råder det också tvivel om de motiv som presenterats för att förbjuda vattenskoter håller i sak. Dvs miljöovänligt osv. Och än viktigare framhåller han besvikelse över att domstolen valt att undvika att skapa ett prejudikat. Om det är av ovilja att underkänna regeringens FörO, okunskap på området eller av andra anledningar är svårt att säga. Troligen en kombination.

Det tidigare i tråden presenterade styrdokument som upprättats på KBV där man i samråd med Polis och Åklagarmynd. kommit fram till att inte rapportera är av stort intresse då det signalerar att rättsväsendet väljer att inte rapportera då de (enligt min tolkning) anser sig sakna klara direktiv från reglerande myndigheter (Länsstyrelsen).

Som vattenskoterförare ska man inte tro att detta ger en rättslös spelplan på våra vatten. Det i 20 kap. 3§ Sjölag (1994:1009) presenterade straffansvar för "buskörning" på sjön påverkas inte av varken Vattenskoterförordningen eller EU-rätten (inte i nuläget i varje fall). Det man frågar sig är inte hur man får framföra vattenskoter utan på vilken plats. Jag vågar i nuläget drista mig till att påstå att ett totalförbud aldrig kommer infalla. På sin höjd kan Sverige förbjuda användning i mycket små vattendrag, naturreservat, hamnområden, badstränder osv. Att komma med ett generellt förbud skulle strida med EU-rätten då det skulle innebära att man i praktiken förbjöd handel med vattenskoter.


Om man som vattenskoterförare vill framtvinga klara och tydliga regler att följa skulle man kunna ta sig friheter och uppenbart bryta mot Vattenskoterförordningen och själv meddela detta till polismyndigheten. Detta kan uppfattas som provokativt men man kan göra det på ett moget och trevligt sätt och meotivera det med att man avser följa EU-rätten som är överordnad Vattenskoterförordningen ...

Fortsätter i ett nytt inlägg då det verkar uppstått teknikst fel som gör at texten hoppar vi dvarje tangentillslag.
Christian
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 juli 2010, 10:45

Re: Vad gäller med lagen egentligen nu

Inläggav Christian » 11 juli 2010, 12:29

Att tänka på om man skall utmana förordningen är att man inte skall utmana Sjölag (1994:1009), då kommer man åtalas enligt den. Om någon får för sig att göra som här nämnt ska den se till att göra det på ett ansvarsfullt sätt och både av taktiska skäl och av vanligt hyfs uppträda på ett föredömligt sätt.

Att bryta mot förordningen och meddela detta till Polismynd. skulle förhoppningsvis resultera i att Polismynd. vänder sig till Åklagarmynd. som i sin tur, troligen efter ett antal tillfällen, väljer att åtala igen eller inte göra det. Väljer de att inte göra det skapar de enligt min mening en grund för vattenskoterförare att förutsätta att det är lagligt tills lagändring sker. Jag tror inte Åklagarmynd. vågar undvika att åtala flera uppenbara fall för att helt plötsligt börja åtala med samma underlag de haft hela tiden. Detta skulle enligt min mening strida mot en av de viktigaste grunderna i en rättsstat. Nämligen att det skall finnas en förutsägbarhet i rättsskipningen. Medborgaren skall ha en möjlighet att ta till sig vilka regler som finns och vad man får göra. I nuläget verkar domstolen sky frågan som elden vilket i sig är ganska oproffsigt gjort. Det är troligen därför Hugo Tiberg lackat ur lite och mellan raderna kallar domstolen för fegisar.

Själv tycker jag en lagprövning enligt Regeringsformens 11 Kap. 14§ skulle kunna tillämpas. Men då Hugo inte nämner det finns där troligen hinder jag inte ser.


Som nämnt, detta är skrivet med så gott som noll kunskap på området. Men då jag har viss juridisk skolning och erfarenhet av nämnd myndighetsutövning kan jag inte låta bli att uttala mig då jag tycker att man från domstolens sida sköter detta på ett obra sätt. Ni bör veta att varken Polis eller KBV är vidare nöjda med rättsläget. Det har gjort att medborgare klagar på att man inte gör något åt vattenskotrarna å ena sidan och total förvirring hos er som vill ha kul och utöva er hobby. Som myndighetsperson blir man syndabock då alla vänder sig till "oss" men vi får inga styrningar uppifrån.


Hoppas detta bringar någon form av klarhet. Och för att förtydliga så skriver jag inte detta som tjänsteman vid myndighet utan som privatperson. Lycka till med Vattenskotrandet, det verkar grymt kul!

MVH Christian
Christian
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 juli 2010, 10:45


Återgå till Nyheter,Tävlingar och Events

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster