Marcus Engvall

Här ligger artiklar från några förare och andra personer som påverkat
jetski intresset senaste 10 åren som skrivit här

Marcus Engvall

Inläggav Admin » 7 februari 2016, 11:15

Nästa person ut är Marcus Engvall som skrivit en hel berättelse om sitt liv just nu som jetski förare,mycket och detaljerad info.Följ han på de tävlingar han haft under året och hur han blickar framåt mot kommande säsong.



Hej!

Marcus Engvall

Född 1991-08-09

Började med jetski 2004

Kommer från Gävle.
marcus engvall.jpg


Året började i Belgien där vi byggde om min hydrospace från stock till limited och open.
Har en tändning där man kan programera själv! Medan jag var där så var de en tävling som jag körde sista heatet med magsjuka men gick bra och startade när alla var vid första bojen och de var 12 st med. Körde upp mig till 5 så körningen började bra och maskinen gick sjukt bra. Corsika var första riktigta tävling.Inför den tävlingen var jag sjukt laddad och motiverad för de hade gått så bra i Belgien men innan jag åkte bytte jag matta och de funkade inte alls och bara sladdade i alla kurvor slutade på en 15 plats men då fick jag bryta sista heatet på grund av att maskin fylldes med vatten efter en vurpa i 100km/h. Helgen efter hade jag tävling i Kroatien där jag hade laddat om men kom inte så mycket längre en på träningen på fredagen innan tävlingen där slangen från vatten pumpen hade skaft sönder och blev ett hål så de sprutade vatten rakt in i turbon och de vart haveri. Nästa tävling var i Belgien Dinant, till tävlingen hade jag köpt en ny maskin som en kille från belgien fixat till mig en stock Hydro! Killen som hjälpte mig att få fram maskinen hjälper mig otroligt mycket och de är han som har gjort tändningen så han hade fixat så maskin var i kanon form, jag skulle ställa up i både gp och stock.Var i en kanal vi åkte i och de vart otroliga vågor. första heatet var med stocken och fick en dålig start, kom ut som 4-5 men efter bara halva varvet var jag tvåa och körde om ettan. På sista varvet så blev jag om körd på en extra boj man lärde ta en gång per heat. Men körningen var otroligt bra och nu hade jag bytt tillbaka original mattan så nu funkade allt igen. Andra heatet så fick jag en lika start men hade problem att köra om så kom in som trea, men sista heatet så tog jag starten och bara drog ifrån så vart en andra plats i stock. I gp så gick de värre, körningen var sjukt bra men i första heatet så kom jag ut som 5 sen körde upp mig nån placering men efter halva heatet så gör jag en kanon vurpa och flyger 5-10 meter som en jojjo och maskin låg 10 meter bort så tappade några placeringar där. Andra heatat så kom jag ut som trea och körde om tvåan fort och jagade i kapp ettan och låg och stressa ettan så till slut efter många nära om körningar så gjorde jag årets om körning och bara efter två bojar var de ett däck hopp där jag krashade i och tappade till tredje plats så var väldigt besviken.Efter de sista heatet så var jag inte alls med och blev trött efterhalva heatet och kom in på en 4 plats.Totalt kommer jag inte ihåg vad jag varit. Veckan efter var de första Em tävlingen i Österrike,där körde jag stock och gp. Stock klassen gick otroligt bra, i klassen var både Kevin Reiterer och Quinten Boss med ettan och tvåan i vm. I kvalet så var jag åtta ut i starten,Kevin sjua och låg som en svans efter han och vi körde upp oss en efter en.På sista varvet var vi 3 och 4 men i spliten vi hade i banan så körde jag upp bredvid Kevin och visade att "mig kan du räkna med sen". I första heatet så kom jag ut som trea med Kevin och Boss framför mig,hängde på dom tills varvningarna där dom bara flög förbi.(jag hade lite problem där dom inte flyttade sig,slutade trea) Andra heatet så var de lika igen samma som första och hängde på dom bättre till varvningarna och såg att de bara släppte förbi dom och mig förstod dom inte att jag var trea så fick de jobbigare. Sista heatet så kom jag ut som sexa och körde upp mig till trea och sen tappade jag igen när jag dök i en våg och tappade men körde till slut upp mig till en fjärdeplats och vart en tredje plats totalt. I Gp klasses så körde jag första heatet och blev de enda efter jag fått hjärtflimmer och vilade dagen efter och körde bara stock. Sen var de dags för Nordiska mästerskapen där jag gjorde comeback och körde lite. De var bara för skoj skull för hade bara kört ski gp i såfall, så blev att jag fick hjälp med en yamaha från Abris sjö&snö som är en otroligt bra sponsor för mig. Körde den helt original så gick inte som jag ville gick för sakta för att hänga med toppen som kör med 760 och andra tillåtna grejer. Men gp började bra och jag låg två efter halva första heatet men när jag skulle köra om ettan så var de en varvad förare som körde rakt in i mig på start rakan och jag flög av maskinen och kom in som trea. Andra och sista heatet så kom jag ut 6 och körde upp mig till trea efter en vurpa, så vart en total tredjeplats i gp i Nordiska Mästerskapen.Sen var de Henån Svenska cupen som stod på spel. Körde lite och gp där med. I lite så hade jag lite problem igen,hittade inte min vanliga körning efter jag bara kört hydro och inte tränat nått på Yamaha, kommer inte riktigt ihåg vad jag sluta. I gp så gick de otroligt bra och farten var här nu,vann första heatet med ett bra försprång efter att kommit ut som trea. Andra heatet var lika så kom ut som tvåa,körde om ettan och drog ifrån men efter de var två varv kvar så krashade jag i däckhoppet som i Belgien.Maskin fylldes med vatten men klarade att åka de sista varven med vatten och olja i hela motorutrymmet,vi fixade det och var sjukt laddad på sista heatet. När starten gick kom jag bara halva varvet sen så gick maskinen knappt framåt och jag tvingas bryta. Slutade på en tredje plats ändå. Problemet var att vi hade haft av en kontakt pinne i kontaktorn till tändningen så den misstände. Nu var de dags för Em runda 2 i Belgien. Körde bara stock där på grund av att gp maskinen inte gick. Började träna på fredagen och redan då var de problem,tilten till pumpen hade gått av så pumpen stod i uppåtläge så den bara sladdade i kurvorna. Men som tur har vi snälla Svenskar och Norrmän som hjälpte mig att få fram en ny tilt och ny hydraulikolja tack till Håkan Borgström och Per Mangerud! Ner fort på kvällen och testa den och allt funka igen. Första heatet gick kanon. Kom ut som sexa i starten och sen körde jag upp mig till en andra plats. Men när jag kom in till stranden komma alla och skrek du vann! fattade inget men sen berättade dom att de som var framför mig hade åkt fel så var bara mitt start led nästan som hade åkt rätt. Den enda från den andra start ledet som körde rätt var Kevin Reitere som jag höll bakom mig hela heatet. Andra heatet så fick jag en lika dålig start igen och in såg att jag var sist till första bojen jämt fast jag var först ut och sen såg vi att de har andra tändningar i deras maskiner och min är helt orginal så deras bara flög i från min i starten! De gjorde bara att man blev arg och ville köra ifrån dom så i starten var jag efter och vurpade när vi gick i hop från splitarna. Jag var på en 12 plats utav 14 tror ja de var så kämpade mig upp och slutade på en fjärde plats. De sista heatet så var de samma visa i starten, de drog ifrån och sen gjorde jag en repris i andra heatet jag vurpade men nu var jag precis sist! Men då blev de åka av. Jag körde upp mig från sist tíll en tredje plats till de nest sista bojen jag körde fel så lärde ta en straff boj så tappade till en femte plats. Så slutade på en fjärde plats i tävlingen men vart en total tredje plats i EM,är väldigt nöjd.

Nästa var Drammen Norge! Körde Både lite och gp. Men Denna helg var inte min helg gick inte alls som jag ville ramlade och maskiner som gick sönder. Vart en tom lös Helg men lärorik! Man ska ha motgångar för att bli en bättre förare,utan de växer man som förare och då blir de roligare när de går bra. Sen hade vi Race Of Champions i Karlsborg! Där körde jag lite och open.Tävlingen fungerade så att de var två förare som körde mot varandra och de hade olika banor hela tiden,en började på en kort bana och den andra började på den lägre banan. Man skiftade efter man hade åkt ett varv,den som hade långa körde in på den korta och tvärt om. Började träningen med ett vart sen var de de så att körde bäst tid,gick till final direkt och de andra fick kämpa sig uppåt mot vinnaren. Man kunde göra två tider en på lite och gp eller två på nån av dom men jag bestämde mig för att köra ett på lite och en på open och lite fick jag snabbast tid på över alla tills open kom.Där fick jag andra snabbast efter Pontus Andersson som körde min 160 hk Hydro och jag min stock Hydro på 110hk. I Finalen i lite möte jag Amerikanen Bill Haige som är flerfaldigt världsmästare. De var bäst av tre men han bli två race,jag tog två raka på Bill och vart segrare! Var grymt skönt efter alla motgångar i lite klassen under säsongen. I open så möte jag Christian Westerlund som har kört som proffs i USA i flera år och är en otroligt bra förare. Förutom de så kör han för Gävle som jag gör så de var roligt att vi möttes. Men i finalen mötte jag Pontus men med hans 50hk mer så klarade jag inte att ta de så han vann med nån meter före mig i heaten.Blev en första och en andra plats den helgen.

Sista och stora tävlingen var Vm i Lake Havasu i USA! När jag bestämde mig att åka dit så var de att ta ett läro år och skicka över min maskin nästa år men sluta med att jag även fick låna en maskin från Håkan Borgström där,en Kawasaki! Jag som inte kört Kawasaki sen 2006. Men när vi kom dit så var de helt otroligt. Landet man ska bo i, kan inte bli bättre. Varmt,skönt och bara jetski så veckan börja med att jag hjälpte lite folk från Sverige, speciellt en tjej som kör i junior Sofie Borgström. Har hjälpt henne under året med tips med körning och hållning på starten. Men på torsdag var min tävlings dag Pro-Am Ski-Lite! Jag hade inte hunnit träna på maskinen på bana en men gick bra på pole position där jag låg trea till sista varvet där jag missa boj och ramlade ner till en fjärde plats. Första heatet så kom jag ut som 8-9 sen körde jag upp mig till en fjärde sen vurpa jag och tappade igen ner till en nionde när jag kom in i mål. Sista heatet så kom jag ut liknande,vurpa och tappade nån placering.På sista varvet så fastnade jag i en boj och de var ett par som körde om mig så kom in på en tolfte plats så slutade på en tolvfte plats med. Är inte alls nöjd men var lånad maskin som jag inte ens kör och inte hunnit att träna på den så får vara nöjd ändå! Så här såg min säsong ut i år och nästa säsong börja om några månader bara i Qatar. Så nu är de hård fys träning och fixa maskinerna tills nästa säsong.



Mvh Marcus Engvall
Användarvisningsbild
Admin
Site Admin
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 31 januari 2009, 18:12

Återgå till Svensk Jetski historia från forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster